Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boota Mac Mini via USB 3.0 och SSD


rdny

Rekommendera Poster

Hej.

 

Låt mig börja med att säga att jag är väldigt novis när det gäller SSD.

 

Datorn jag har idag är en Mac Mini Late 2012 och kör El Capitan.

i7 på 2.3 GHz.

16 GB 1600 MHz DDR3.

 

Nu funderar jag på om jag ska sätta i en SSD i den. Men jag tror inte jag vågar öppna den. Så då har jag funderat lite på det här med att köra en extern SSD via USB 3.0 och boota via den.

 

Tanken då är att köra något liknande som en moderator hade tipsat om i en annan tråd här.

 

Samsung SSD 850 EVO - 500GB - 1.649,-

Deltaco 2,5" chassi, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Silver - 149,- *

Finns som svart med.

Summa: 1.798,-

 

Är detta något som skulle rekommenderas för mig? Förutom lite webbdesign och World of Warcraft (ett par månader när expansioner släpps) så klipper jag även en del film i FCP.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung SSD 850 EVO - 500GB - 1.649,-

Deltaco 2,5" chassi, SATA 6Gb/s, USB 3.0, Silver - 149,- *

Finns som svart med.

Summa: 1.798,-

 

Är detta något som skulle rekommenderas för mig?

Det var jag som skrev... :) Det var som alternativ lösning till att köpa en färdig extern Samsungdisk, som kostade ganska mkt mer (spara på kostnaden med ett eget köpt externt chassi).

 

Som “rekommenadation”, tycker jag själv att byta ut disken inne i chassit - om det går - är en bättre lösning.

 

Men det kommer säkert mer/fler svar. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en sådan Mac mini (samma specifikation) och har själv bytt till SSD i den. Det är inte alltför svårt, bara man är bestämd och följer de exakta anvisningarna, men jag rekommenderar att du skaffar rätt verktyg (jag gjorde inte det och fick improvisera med ett par spikar(!)). Guide finns här. Du kan också lämna in den för att göra jobbet, men gör det då till en auktoriserad Appleverkstad. Ta med dig SSD:n i så fall, annars kostar det nog multum i onödan. Ska man köra extern disk ska det vara via Thunderbolt, och det finns knappt några ekonomiska alternativ (jämfört med att lämna in).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det kanske får bli så då :) Men är man inte väldigt nervös när man gör det? :) Har kollat på det tidigare på olika youtubefilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det kanske får bli så då :) Men är man inte väldigt nervös när man gör det? :) Har kollat på det tidigare på olika youtubefilmer.

Jo, är det första gången man rotar i en dator är det så klart nervöst! Det var det för mig också fast det var för femtielfte gången... ;) Men kan någon sätta ihop dem så kan någon ta isär dem, det är mitt motto i sammanhanget. Ifixits guide är noggrann. YT-videor vet jag inte så noga. Lycka till! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan någon sätta ihop dem så kan någon ta isär dem, det är mitt motto i sammanhanget.

Visst, men det svåra är att efter isärtagningen sätta ihop den igen. Dels så att prylen fungerar och dels att det ser snyggt ut. :)

Har försökt ta isär Western Digitals externa Firewire-diskar, men de verkar vara limmade. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men det svåra är att efter isärtagningen sätta ihop den igen. Dels så att prylen fungerar och dels att det ser snyggt ut. :)

Har försökt ta isär Western Digitals externa Firewire-diskar, men de verkar vara limmade. :superirriterad:

"I sammanhanget" rör den Mac mini som nämns. Där är allt ihopskruvat eller sitter med låsfjädrar, inget (som behöver bytas) är limmat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men det svåra är att efter isärtagningen sätta ihop den igen. Dels så att prylen fungerar och dels att det ser snyggt ut. :)

Har försökt ta isär Western Digitals externa Firewire-diskar, men de verkar vara limmade. :superirriterad:

Är bättre att köpa lösa diskar och egna externa chassin. Som oftast får man betala en xtra slant dör att det står WD, Samsung osv på utsidan. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bättre att köpa lösa diskar och egna externa chassin. Som oftast får man betala en xtra slant dör att det står WD, Samsung osv på utsidan. :yeahbaby:

OK, var i Sverige kan jag hitta Firewire 800-chassin till rimligt pris? För 3,5-tum. De ska helst vara snygga, men inget krav.

 

"I sammanhanget" rör den Mac mini som nämns. Där är allt ihopskruvat eller sitter med låsfjädrar, inget (som behöver bytas) är limmat.

OK, jag trodde att "i sammanhanget" betydde isärtagning av tekniska prylar i allmänhet och alltså inte begränsat till bara Mac mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... OK, jag trodde att "i sammanhanget" betydde isärtagning av tekniska prylar i allmänhet och alltså inte begränsat till bara Mac mini.

Nej, tvärtom, annars hade jag skrivit så här: "Men kan någon sätta ihop dem så kan någon ta isär dem, det är mitt motto."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tvärtom, annars hade jag skrivit så här: "Men kan någon sätta ihop dem så kan någon ta isär dem, det är mitt motto."

Det kunde ju inte jag veta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kunde ju inte jag veta. :)

Tydligen inte. Men varför skulle "i sammanhanget" snarare syfta till prylar i allmänhet än till Mac minin som avhandlas här? Det begriper jag helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, var i Sverige kan jag hitta Firewire 800-chassin till rimligt pris? För 3,5-tum. De ska helst vara snygga, men inget krav.

I Sverige blir kanske svårt, även om jag tror det kan finnas, men svårt att hitta om de inte listas som vanliga. Men OWC har väl nåt har jag för mig för $50-$60,-. Är ju smidigt att kpa därifrån, och tull/moms behöver man ju inte sköta själv utan det kommer sen med DHL/UPS när man löser ut det. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen inte. Men varför skulle "i sammanhanget" snarare syfta till prylar i allmänhet än till Mac minin som avhandlas här?

För att du inte skrev "i detta sammanhanget", kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du inte skrev "i detta sammanhanget", kanske?

Trots att jag i meningen precis efter lovprisar Ifixits guide? Jaja, hur som helst...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots att jag i meningen precis efter lovprisar Ifixits guide? Jaja, hur som helst...

Japp, för den meningen jag citerade lät (betydligt) mer generell än resten av ditt inlägg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...