Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme har tappat hastigheten


Nicko35

Rekommendera Poster

Har en Airport Extreme som har funkat klockrent i flera år men nu är det precis som om den tappat hastigheten ordentligt.
När jag kopplar min iMac direkt till bredbandsuttaget kommer jag upp i ca 250 mbit men när jag kör över mitt wifi så orkar det bara upp i ca 65 mbit,samma sak om jag kör nätverkskabel från routern.
Som sagt det har funkat kanon innan,kan det vara routern som håller på att lägga av?
Funderar på att sticka och köpa den nya Airport Extreme men frågan är om det hjälper,kan en router bli långsam på det här sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du grannar som skaffat WiFi eller ändrat på sitt WiFi?
WiFi-nät kan störa varandra och det resulterar ibland i att de tappar fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopplar min iMac direkt till bredbandsuttaget kommer jag upp i ca 250 mbit men när jag kör över mitt wifi så orkar det bara upp i ca 65 mbit,samma sak om jag kör nätverkskabel från routern.

 

Samma sak som vad då? Som du uttrycker saken så får du 65 Mbit/s via trådat nätverk också.

 

Tips:

litet m = "milli" = tusendelar

Stort M = "mega" = miljon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,precis,jag får samma hastighet även om jag kör nätverkskabel från routern,dvs ca 65 mbit.

Om jag däremot kör direkt från bredbandsuttaget kommer jag upp i 250!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt konstigt. En fabriksåterställning kanske hjälper?

 

Och så stort M i Mbit/s. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört återställning två gånger nu men det är samma hastighet ändå,dvs 60-70 mbit
Kan en router gå i sönder på det här sättet?
Kanske det är dags att köpa en ny.
En sak jag kom att tänka på är att jag gjorde en uppdatering på den för ca en vecka sedan,kan det varom spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara uppdateringen.

 

Kan vara en taskig kabel du kör med, antingen från bredbandsuttaget till routern eller från routern till Macen. Eller båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga hos tillverkaren. De kan säkert skicka en äldre firmware om du inte kan hämta den på deras hemsida. Öppna oxå ett case där du berättar om din hastighetssänkning och be om råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...