Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera en PDF MED anteckningar till Pages


Telly82

Rekommendera Poster

Jag skapar en PDF i mitt släktforskningsprogram (där jag inte kan lägga till någon egen text).

Jag la till en anteckning (text) i Förhandsvisning och sparade.

Jag importerar PDF:en till Pages och då är min anteckning borta.

Testade Appleworks och anteckningen var borta där också.

 

Hur importerar jag MED anteckningar?

Eller

Hur skapar jag en PDF med anteckningar inlagda som en riktig del av PDF:en?

 

Jag försökte med att skriva ut i Förhandsvisning och spara som PDF. Men då la programmet på sidmarginaler så PDF:en blev en A4, vilket den inte var från början. Anteckningen var dock med, men PDF:en hade fel storlek och fel form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages 4.1 (923)

Förhandsvisning 5.0.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre har jag varken det ena eller andra. :sorry:

Funkar det med de versioner du har då?

Alltså ta en PDF, lägg till en anteckning (text), spara och importera till Pages. Finns anteckningen kvar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att man i ett tomt dokument i Pages 5.6.1 använder "Välj..." under menyn "Infoga" så nej, det kommer inte med någon anteckning (gjord i Förhandsvisning 8.1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att man i ett tomt dokument i Pages 5.6.1 använder "Välj..." under menyn "Infoga" så nej, det kommer inte med någon anteckning (gjord i Förhandsvisning 8.1).

Precis så menar jag. :)

 

Tack för att du testade. Jag misstänkte att det inte skulle gå, oavsett version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är viktigt att det är en pdf så kan du kanske konvertera den till en bild i förhandsvisning, lägga till anteckningen och infoga i pages?

 

Det funkade iaf med ett ritat element på bilden, har inte testat med text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är viktigt att det är en pdf så kan du kanske konvertera den till en bild i förhandsvisning, lägga till anteckningen och infoga i pages?

 

Det funkade iaf med ett ritat element på bilden, har inte testat med text.

Nja, det är ett släktträd. Ganska mycket text med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skapar jag en PDF med anteckningar inlagda som en riktig del av PDF:en?

Det är nog “riktiga” anteckningar du gjort, det är de andra programmen som förmodligen inte klarar av det. När jag skapat PDF'er i Acrobat, lagt in anteckningar så fungerar/sys dem bra även i Förhandsvisning, som hanterar PDF'er riktigt bra. Även tvärt om. PDF med anteckningar gjorda där syns bra i Acrobat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog “riktiga” anteckningar du gjort, det är de andra programmen som förmodligen inte klarar av det. När jag skapat PDF'er i Acrobat, lagt in anteckningar så fungerar/sys dem bra även i Förhandsvisning, som hanterar PDF'er riktigt bra. Även tvärt om. PDF med anteckningar gjorda där syns bra i Acrobat.

Jodå. Det du beskriver funkar bra. Det är import till andra program som inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Det du beskriver funkar bra. Det är import till andra program som inte funkar.

Ja, exakt... Är nog för att de inte är “riktiga” pdf-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...