Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rasistisk Applebutik i Australien


Alix

Rekommendera Poster

Ja, det var rätt eländigt. Undrar om fler utsätts för rasism när de ska titta på Apples produkter... Det kanske det borde skrivas om.

 

http://www.theguardian.com/technology/2015/nov/12/apple-store-in-melbourne-accused-of-racism-after-video-shows-staff-ejecting-african-students

Om det är rasism. Jag har sett affärer i Sverige med skyltar som meddelar att de inte tillåter större ungdomsgäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstigt att det alltid ska anses som "rasism" så fort det är "svarta" inblandade,kan ju faktiskt bero på andra orsaker också,är rejält trött på skitsnacket om rasism hela tiden så fort det gäller svarta!,spelar väl ingen roll om man är svart eller vit,beter man sig illa så har man inget i butiken o göra utan ska ut därifrån! det är väl lika för alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Butikschefen bad om ursäkt.

Japp. Det står i The Guardians artikel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstigt att det alltid ska anses som "rasism" så fort det är "svarta" inblandade,kan ju faktiskt bero på andra orsaker också,är rejält trött på skitsnacket om rasism hela tiden så fort det gäller svarta!,spelar väl ingen roll om man är svart eller vit,beter man sig illa så har man inget i butiken o göra utan ska ut därifrån! det är väl lika för alla!

Klart det var rasism! Se filmen och läs vad butikschefen och andra säger så kanske du fattar. Finns inget som tyder på att de här killarna betett sig illa. Dessutom ber man dem om ursäkt, vilket ger dem rätt i sin klagan, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är rasism. Jag har sett affärer i Sverige med skyltar som meddelar att de inte tillåter större ungdomsgäng.

Hur många ungdomsgäng ser du i filmen? Jag vet inte hur många de var, men jag ser tre personer i skoltröjor, kanske fanns det fler. Men kalla det större ungdomsgäng? Knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många ungdomsgäng ser du i filmen? Jag vet inte hur många de var, men jag ser tre personer i skoltröjor, kanske fanns det fler. Men kalla det större ungdomsgäng? Knappast.

Från artikeln (min fetstil):

"The six boys from Maribyrnong College were denied entry to the store by a staff member and two security guards."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många ungdomsgäng ser du i filmen? Jag vet inte hur många de var, men jag ser tre personer i skoltröjor, kanske fanns det fler. Men kalla det större ungdomsgäng? Knappast.

Jag ser vad som ser ut som en del av ett ungdomsgäng, räcker det inte med ett?

För övrigt är begrepp som gäng och större gäng väldig luddiga och därmed öppna för godtycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad många ungdomsgäng man måste ha varit med i under uppväxttiden, hade jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tyvärr wall7 så kan man inte dra slutsatsen att "undomsgänget" hade rätt i sin klagan bara för att de fick en ursäkt. Ibland måste man bita i det sura äpplet även om man har rätt. Det kan kosta alldeles för mycket. Damage Control.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...