Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Verifiera/reparera rättigheter i OS X


xeric

Rekommendera Poster

Fr o m OS X 10.11 El Capitan så kan man inte längre verifiera/reparera rättigheterna på diskar/system i Skivverktyg, men det finns en lösning...

- - -

OS X <= 10.10

I Skivverktyg kan man kolla direkt. Markera partitionen och klicka på “First Aid” så finns knapparna där.

post-64246-0-65749600-1447318665_thumb.png

Om det inte är en systemdisk är de vänstra knapparna nedtonade.

Motsvarande funktion/kommandon i Terminal är:

sudo diskutil verifyPermissions /
sudo diskutil repairPermissions /


För att kolla disk och volym på liknande sätt:

sudo diskutil verifyVolume /
sudo diskutil repairVolume /

sudo diskutil verifyDisk /
sudo diskutil repairDisk /


För annan intern/extern disk, de ligger under “/Volumes”...

/Volumes/AnnanDisk

# Mellanslag i namnet?
"/Volumes/Annan Disk"


diskutil(8)

- - -

OS X >= 10.11

I El Capitan är det som sagt borttaget från Skivverktyg, men det finns ett nytt litet program som man kan köra i Terminal:

Så motsvarande i 10.11+ är:

sudo /usr/libexec/repair_packages --verify --standard-pkgs /
sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs /

Eftersom det är lite längre/krångligare kommando. Lägg till 2 alias i ~/.bash_profile (el den fil du anv för sånt).

alias verifyPerm='sudo /usr/libexec/repair_packages --verify --standard-pkgs /'
alias repairPerm='sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs /'

Starta om Terminal så laddas de in.

För att köra:

verifyPerm
repairPerm

Lite kortare... :)


repair_packages(8)
How to Verify & Repair Permissions in OS X El Capitan


- - -

Tidigare har man kunna utföra detta i programmet “Onyx»» , det är möjligt att de lagt samma där, så får man ngn form av GUI att använda istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är borttaget i El Capitan, varför ska man ändå använda det, och vilka är i så fall riskerna?

Jag använder det knappt själv för jag har andra/egna (hårdare) på vissa ställen så den skulle pajja “min ordning”. :rolleyes:

 

Men sett som verktyg för problemlösning har den alltid varit bra. Generellt sett är/har det alltid varit bra att köra en kontroll efter en uppdatering av systemet. Även om nu OS X 10.11 skall ha den inbyggt så har dem missat förr.

 

Som OSXDaily skrev där inledningsvis:

 

To be clear, verifying and repairing disk permissions has long been over assigned as a remedy to all sorts of issues on the Mac, most of which are rarely accurate or legitimate. In this sense, repairing permissions is sort of considered a form of hocuspocus with little benefit to most OS X situations, but nonetheless there are some unique circumstances where you may want to verify and repair disk permissions in OS X anyway, particularly if a files permissions are actually off, meaning the ability for certain users and processes to read and write particular files and folders.

 

Bortsett från rättigheterna är det alltid bra att kunna kontrollera Disk/Volym. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder det knappt själv för jag har andra/egna (hårdare) på vissa ställen så den skulle pajja “min ordning”. :rolleyes:

 

Men sett som verktyg för problemlösning har den alltid varit bra. Generellt sett är/har det alltid varit bra att köra en kontroll efter en uppdatering av systemet. Även om nu OS X 10.11 skall ha den inbyggt så har dem missat förr.

 

Som OSXDaily skrev där inledningsvis:

 

 

Bortsett från rättigheterna är det alltid bra att kunna kontrollera Disk/Volym. :crossfingers::yeahbaby:

Summa summarum: Det finns ingen påtaglig anledning att använda det. Kontrollera kan man ju fortsätta göra, funktionen finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summa summarum: Det finns ingen påtaglig anledning att använda det. Kontrollera kan man ju fortsätta göra, funktionen finns kvar.

Ja, att använda det är väl upp till var och en. Alla har olika behov. Har man tidigare haft användning av det (som vid uppdateringar) så är det ju bra att kunna forts med. Jag beskrev bara hur man gör. :)

 

Det är ju en saknad funktion av många »» Antar att den även kan vara saknad av våra besökare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att använda det är väl upp till var och en. Alla har olika behov. Har man tidigare haft användning av det (som vid uppdateringar) så är det ju bra att kunna forts med. Jag beskrev bara hur man gör. :)

 

Det är ju en saknad funktion av många »» Antar att den även kan vara saknad av våra besökare.

Som jag hörde på Solsidan: Ungefär "Folk gillar transfetter också, men det innebär inte att det är bra för dem." Men visst är det väl i princip bra med information. Om man förstår att utnyttja den väl, därav mina kompletterande frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju oxå en jämförelse ^_^ ...även om den haltar lite. Och nu är inte det här Solsidan. Att kunna verifiera/reparera rättigheter är väl ändå rätt vanligt behov och bra till mycket.

Bara för att funktionen är borta i Skivverktyg innebär det inte att behovet är borta. Och det är fortf bra att kolla disk/rättigheter efter uppgraderingar. :yeahbaby::crossfingers: ...precis som det är att köra en “säkert start” lite då ch då, med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Bara för att funktionen är borta i Skivverktyg innebär det inte att behovet är borta. ...

Jo, utgångspunkten för El Capitan är att det är borta. I specialfall kan det kanske behövas. Någon allmän indirekt uppmaning att kontrollera/reparera skivbehörigheter i El Capitan ställer jag mig inte bakom. Tvärtom avråder jag från det. Man måste utgå från att Apple har tagit bort det på goda grunder. Allt annat vore konstigt. Säker start och att kontrollera/reparera skiva finns kvar, därför är de åtgärderna också okontroversiella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, utgångspunkten för El Capitan är att det är borta. I specialfall kan det kanske behövas.

Jo, visst är det så. Även Bibliotektfoldern försvann.

 

Någon allmän indirekt uppmaning att kontrollera/reparera skivbehörigheter i El Capitan ställer jag mig inte bakom. Tvärtom avråder jag från det.

Och jag tycker det är en forts bra rutin man bör ha. Som sagt, man får tycka olika.

 

Man måste utgå från att Apple har tagit bort det på goda grunder. Allt annat vore konstigt. Säker start och att kontrollera/reparera skiva finns kvar, därför är de åtgärderna också okontroversiella. Men man får tycka olika.

Det har dem säkert, sett ur deras ögon. Men det är väl lite cyniskt kanske att tro att allt löser sig om man tar bort funktionen, “för den behövs inte - vi fixar”. Då kan man ju lägga ner alla supportforum som finns om allt är frid och fröjd. Och så länge som El Capitan är såpass rel ny, så vet jag väl inte direkt om allt känns hugget i sten. När det gäller Biblioteksfoldern så dök den upp med ett visningsalternativ i nästa version. Så det är möjligt att det kommer att ske även med detta. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ingen skillnad längre att verifiera/reparera men du hävdar alla fall att folk har behov av det!!!

Nördarna har behovet att visa sig duktigare än genomsnittsanvändaren och vill glänsa med kunskapen. Där har du behovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ingen skillnad längre att verifiera/reparera men du hävdar alla fall att folk har behov av det!!!

Nördarna har behovet att visa sig duktigare än genomsnittsanvändaren och vill glänsa med kunskapen. Där har du behovet.

Eftersom jag inte har det behovet antar jag att jag slipper bli kallad nörd. Perfekt! Tack så mycket... :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har det behovet antar jag att jag slipper bli kallad nörd. Perfekt! Tack så mycket... :yeahbaby:

 

Exakt du har inget behov därmed har jag inte kallat dig nörd heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så har de tagit bort funktionen bara för att det blir så otroligt tydligt hur många felaktiga behörigheter det finns som aldrig blir reparerade, om man kan se dem med skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Även Bibliotektfoldern försvann. ... När det gäller Biblioteksfoldern så dök den upp med ett visningsalternativ i nästa version. ...

Konstigt, jag har haft alla tre bibliotek hela tiden. Kanske för att jag uppgraderade från befintligt Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag har haft alla tre bibliotek hela tiden. Kanske för att jag uppgraderade från befintligt Mac OS X?

Den (hembibblan) försvann/gömdes i Lion, och i Mavericks så kom det med ett alternativ (kryssruta) att kunna ha den synlig. Som du själv kunde bekräfta. :yeahbaby:

 

 fick rätt hård kritik där, så de backade väl. Samma betéende blir det ju nästan med “Spara som”, som försvann och sen kom tillbaka - som nyhet dessutom. :rolleyes:  tyckte väl att vi inte behövde kunna “Spara som”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så har de tagit bort funktionen bara för att det blir så otroligt tydligt hur många felaktiga behörigheter det finns som aldrig blir reparerade, om man kan se dem med skivverktyg.

[+] ^_^ Förmodligen en stor anledning. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så har de tagit bort funktionen bara för att det blir så otroligt tydligt hur många felaktiga behörigheter det finns som aldrig blir reparerade, om man kan se dem med skivverktyg.

Skulle felaktiga behörigheter ha någon som helst betydelse för OS X fungerande hade det kommit fram. Har personligen aldrig märkt någon skillnad i beteende på OS X ifall det är en eller flera hundra felaktiga rättigheter.

Lätt att Googla fram att fler mer kunniga människor än vi är av samma åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den (hembibblan) försvann/gömdes i Lion, och i Mavericks så kom det med ett alternativ (kryssruta) att kunna ha den synlig. Som du själv kunde bekräfta. :yeahbaby:

 

 fick rätt hård kritik där, så de backade väl. Samma betéende blir det ju nästan med “Spara som”, som försvann och sen kom tillbaka - som nyhet dessutom. :rolleyes:  tyckte väl att vi inte behövde kunna “Spara som”.

Jaha, du menar så, jag trodde du menade att den var otillgänglig helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle felaktiga behörigheter ha någon som helst betydelse för OS X fungerande hade det kommit fram. Har personligen aldrig märkt någon skillnad i beteende på OS X ifall det är en eller flera hundra felaktiga rättigheter.

Lätt att Googla fram att fler mer kunniga människor än vi är av samma åsikt.

Vad du själv har för erfarenheter av rättigheter i OS X är en helt annan sak. Hela systemet, unixbaserat, med varenda fil i datorn med ngn form av rättigheter. Att inte felaktiga rättigheter i systemet skulle ha någon betydelse el påverkan... :chockadskeptisk: Det var var nog veckans Bullshit. :blink:

 

Eftersom du tog upp Google själv... Här får du att läsa lite. :yeahbaby:

How, When, and Why to Repair Disk Permissions on Your Mac

How & Why to Repair Disk Permissions in OS X with Disk Utility

Google: OS X wrong permissions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du menar så, jag trodde du menade att den var otillgänglig helt och hållet.

Ja, så menade jag. ^_^ Och lite på samma sätt är det ju nu med. Borta, men finns kvar (via Terminal). Och för den som vill/behöver så tyckte jag att det var bra att skriva om det, eftersom jag såg en rel by artikel om det idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att reparation av skivbehörigheter är borttaget är för att systemfilerna är mer skyddade i El Capitan än i tidigare versioner och därmed så kan inte behörigheterna ändras av dessa och eftersom de inte kan ändras så kan de inte bli fel och kan de inte bli fel så kan de inte behöva repareras..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att reparation av skivbehörigheter är borttaget är för att systemfilerna är mer skyddade i El Capitan än i tidigare versioner och därmed så kan inte behörigheterna ändras av dessa och eftersom de inte kan ändras så kan de inte bli fel och kan de inte bli fel så kan de inte behöva repareras..

Fast det stämmer inte heller. Resonemanget är riktigt i viss mån, men den skyddade delen där saker inte “kan” ändras (även om de faktiskt kan det) är ju bara en liten del. Och det kan ju t ex bli fel i hela hemfoldern eller ngt program som installeras som ställer till det. Dropbox har t ex vid olika tillfällen haft lite bekymmer med sina egna rättigheter.

 

Skulle vara kul att se/läsa Apples egna förklaring/anledning till varför det är bortplockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du själv har för erfarenheter av rättigheter i OS X är en helt annan sak. Hela systemet, unixbaserat, med varenda fil i datorn med ngn form av rättigheter. Att inte felaktiga rättigheter i systemet skulle ha någon betydelse el påverkan... :chockadskeptisk: Det var var nog veckans Bullshit. :blink:

 

Eftersom du tog upp Google själv... Här får du att läsa lite. :yeahbaby:

How, When, and Why to Repair Disk Permissions on Your Mac

How & Why to Repair Disk Permissions in OS X with Disk Utility

Google: OS X wrong permissions

Ingen bullshit alls.

Folk har reparerat behörigheter i onödan när det bara behövs i extremfall.

Få mig inte att ändra uppfattning om dig angående nördstatusen. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att reparation av skivbehörigheter är borttaget är för att systemfilerna är mer skyddade i El Capitan än i tidigare versioner och därmed så kan inte behörigheterna ändras av dessa och eftersom de inte kan ändras så kan de inte bli fel och kan de inte bli fel så kan de inte behöva repareras..

Det är säkert sant. Men om du stänger av det skyddet kan behörigheterna ändras och därmed uppstår eventuellt ett behov av att reparera.

Och varför skulle man vilja stänga av skyddet? Ja, en anledning är att man inte kan ändra systemljud annars - och vem orkar med det ursprungliga ljudet för notiser i Kalender? Väldigt konstigt att det ljudet inte går att ändra med någon inställning. För övrigt också konstigt val av ljud...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle felaktiga behörigheter ha någon som helst betydelse för OS X fungerande hade det kommit fram. Har personligen aldrig märkt någon skillnad i beteende på OS X ifall det är en eller flera hundra felaktiga rättigheter.

Lätt att Googla fram att fler mer kunniga människor än vi är av samma åsikt.

Vad du själv har för erfarenheter av rättigheter i OS X är en helt annan sak. Hela systemet, unixbaserat, med varenda fil i datorn med ngn form av rättigheter. Att inte felaktiga rättigheter i systemet skulle ha någon betydelse el påverkan... :chockadskeptisk: Det var var nog veckans Bullshit. :blink:

 

Eftersom du tog upp Google själv... Här får du att läsa lite. :yeahbaby:

How, When, and Why to Repair Disk Permissions on Your Mac

How & Why to Repair Disk Permissions in OS X with Disk Utility

Google: OS X wrong permissions

 

Ingen bullshit alls.

Folk har reparerat behörigheter i onödan när det bara behövs i extremfall.

Få mig inte att ändra uppfattning om dig angående nördstatusen. ?

Så felaktiga behörigheter har ingen som helst betydelse el påverkan. Bra, då vill jag att du sätter rättigheterna på alla filer i hela datorn till “chmod 400”. Ja, eftersom behörighet inte påverkar.

 

Du får ha vilken uppfattning du vill. Det säger mer om dig än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...