Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför El Capitan?


frkFossil

Rekommendera Poster

Hej, vänligen upplys mig: Eftersom nöjd med Yosemite, finns då anledning att uppgradera till El Capitan? En bättre upplevelse behöver jag inte; jag antar att det handlar om sånt jag inte gör, bilder etc. Frågan har kommit, jag tackar nej, och jag antar att frågan dyker upp igen. Viktigast: blir det fortsatt uppdateringar till äldre operativsystem? tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigast: blir det fortsatt uppdateringar till äldre operativsystem? tack.

Under några år, ja. Hur många år som är "några" vet bara Apple. :)

 

Och då menar jag säkerhetsuppdateringar och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vänligen upplys mig: Eftersom nöjd med Yosemite, finns då anledning att uppgradera till El Capitan? En bättre upplevelse behöver jag inte; jag antar att det handlar om sånt jag inte gör, bilder etc. Frågan har kommit, jag tackar nej, och jag antar att frågan dyker upp igen. Viktigast: blir det fortsatt uppdateringar till äldre operativsystem? tack.

För egen del tyckte jag inte att Yosemite dög, men blev förvånad över hur bra El Capitan hade blivit, och därför lät jag uppgradera min mini från Mavericks. Lifehacker skriver följande:

 

"Unless you have a reason to not update, this is a worthwhile upgrade. Most of the improvements are in the speed, usability, and less-crash-y department, which is great for everyone."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vänligen upplys mig: Eftersom nöjd med Yosemite, finns då anledning att uppgradera till El Capitan? En bättre upplevelse behöver jag inte; jag antar att det handlar om sånt jag inte gör, bilder etc. Frågan har kommit, jag tackar nej, och jag antar att frågan dyker upp igen. Viktigast: blir det fortsatt uppdateringar till äldre operativsystem? tack.

Med operativsystem är det nästan som ett lotteri. Du verkar ha dragit vinstlotten och det fungerar och du är nöjd. Bara bra. Men helt klart är Yosemite ett "halvfärdigt" OS och El Cap är vad Yosemite skulle ha varit om bara Apple hade haft tålamod och väntat lite till. Det vällde in en flodvåg av problemtrådar på forumet när Yosemite lanserades och i stort sett ingenting nu när El Cap lanserades. Jag föreslår att man uppgraderar till El Cap för att få ett bättre, mindre buggigt och kvickare OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vänligen upplys mig: Eftersom nöjd med Yosemite, finns då anledning att uppgradera till El Capitan? En bättre upplevelse behöver jag inte; jag antar att det handlar om sånt jag inte gör, bilder etc. Frågan har kommit, jag tackar nej, och jag antar att frågan dyker upp igen. Viktigast: blir det fortsatt uppdateringar till äldre operativsystem? tack.

Apple supportar de 3 senaste versionerna av OS X. Dvs i dagsläget 10.{9..11}.

 

Upplevelserna är nog desamma även om du uppdaterar. Det som finns brukar ofta vara samma el ngt justerat, och sen brukar det alltid finnas med några nyheter.

 

Däremot kan man ju avstå en uppgradering om man vet att det finns saker man inte vill ha - f ö bör man uppgradera och köra på så nytt system man kan.

 

Det kommer ≈ 4-5 säkerhetsuppdateringar/år med samma innehåll till alla 3 systemen förutom där det är något som kanske bara finns i t e x 10.11.

 

Du kan kika på sidan med uppdateringar, läs igenom några så ser du var det brukar handla om. :yeahbaby::crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, då har jag fler ben att stå på. Jag tyckte mig ha sett att det varit lite strul med El Capitan så jag tänkte att det kanske är för färskt? För innerst inne vill jag förstås hänga med och ha det optimala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vänligen upplys mig: Eftersom nöjd med Yosemite, finns då anledning att uppgradera till El Capitan? En bättre upplevelse behöver jag inte; jag antar att det handlar om sånt jag inte gör, bilder etc. Frågan har kommit, jag tackar nej, och jag antar att frågan dyker upp igen. Viktigast: blir det fortsatt uppdateringar till äldre operativsystem? tack.

Om du avstår denna uppgradering får du ingen ny chans när "OS X Namn" dyker upp. Om du då upptäcker att de program du använder inte fungerar med vare sig Yosemite eller "Namn" utan endast med El Capitan blir det problem eftersom El Capitan inte kommer att finnas tillgänglig för dig på AppStore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, då har jag fler ben att stå på. Jag tyckte mig ha sett att det varit lite strul med El Capitan så jag tänkte att det kanske är för färskt? För innerst inne vill jag förstås hänga med och ha det optimala.

Nej, det är förvånansvärt lite problem. En del har problem med tredjepartsprogram, antingen för att de inte har uppdaterats, eller för att de är oförenliga med El Capitans nya System Integrity Protection.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du avstår denna uppgradering får du ingen ny chans när "OS X Namn" dyker upp. Om du då upptäcker att de program du använder inte fungerar med vare sig Yosemite eller "Namn" utan endast med El Capitan blir det problem eftersom El Capitan inte kommer att finnas tillgänglig för dig på AppStore.

En sanning med modifikation. Man måste ladda ned det, men man måste inte sedan uppgradera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, då har jag fler ben att stå på. Jag tyckte mig ha sett att det varit lite strul med El Capitan så jag tänkte att det kanske är för färskt? För innerst inne vill jag förstås hänga med och ha det optimala.

Ja, fast det är en annan (bra) avvägning man gör. Det är oftast klokt att vanta ut ngra versioner tills den blivit stabilare.

 

Inte bara El Capitan. Tycker sen Mavericks att det verkar sim att det har varit lite mer problem än vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara programmet för senare bruk är enkelt, bara kopiera från Program om man är rädd at det ska raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men klart är i alla fall att om man helt avstår från att ladda hem operativsystemet så försvinner det. Man måste minst ladda hem det för att ha chansen att använda det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men klart är i alla fall att om man helt avstår från att ladda hem operativsystemet så försvinner det. Man måste minst ladda hem det för att ha chansen att använda det senare.

Ja, i alla fall ha klickat på köp/ladda ned och startat processen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tas inte den filen bort om man avstår?

Nej, den ligger i programmappen om du avbryter. Kopiera ut den till ett USB-minne, lägg den i mappen hämtade filer eller skapa en installationssticka för att göra en ren installation.

post-78305-0-05567600-1446665299.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att summera: Eftersom jag vill avvakta så laddar jag ner El Capitan och kopierar det till ett USB för senare installation. 4GB räcker kanske inte? så då måste skaffa mer kapacitet där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att summera: Eftersom jag vill avvakta så laddar jag ner El Capitan och kopierar det till ett USB för senare installation. 4GB räcker kanske inte? så då måste skaffa mer kapacitet där.

Överväg att göra en bootbar USB-sticka. Du behöver en på 8 GB. Använd gratisprogrammet DiskMaker, det är enklast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Men räcker det egentligen inte med att jag laddar ner El Capitan och har det i datorn? USB:t är väl avsett ifall resten kraschar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Kanske skulle jag helt enkelt installera EC? Och vad är Maverick? Stundtals känner jag mig dummare ju mer information jag försöker ta in... Vill ju inte ha strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Men räcker det egentligen inte med att jag laddar ner El Capitan och har det i datorn? USB:t är väl avsett ifall resten kraschar?

 

P.S. Kanske skulle jag helt enkelt installera EC? Och vad är Maverick? Stundtals känner jag mig dummare ju mer information jag försöker ta in... Vill ju inte ha strul.

Go for El Capitan! Fast kolla först vilka program som är kompatibla. Strunta i Mavericks. Jag övergav det när EC kom. Ångrar det inte. Yoseshite ska du dock undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Kanske skulle jag helt enkelt installera EC? Och vad är Maverick? Stundtals känner jag mig dummare ju mer information jag försöker ta in... Vill ju inte ha strul.

Men sluta inte att fråga! Det är just precis detta som forumet är till för! Och vi är till för dig. :geros:

...

Mavericks är ett arbetsnamn på OS X 10.9 det vill säga det OS X som kom före Yosemite ( OS X 10.10 ) Ett bra och välfungerande OS X. Säger nog som Alix att El Cap är vettigare än Yosemite. Men som alltid gäller att inte hoppa på ett nytt OS överhuvudtaget tills det är testat och prövat och så man vet att de program man har fungerar efter uppgradering. Eller om man behöver en nyare version av något program och för den skull vänta med uppgradering. Laga inget i onödan som fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom till skott och bytte ut gamla 320GB snurhårddisken

mot en Samsung 1TB 850 Pro SSD-hårddisk på min gamla

sen 2007 20" Intel Imac igår och tänkte idag förnya operativ-

systemet (från nuvarande SnowLeopard 10.6.8).

 

Så jag har skaffat Apple-ID och när jag försökte skaffa mig El

Capitan så måste jag logga in med min nya Apple-ID och så

gå till en speciell sida eftersom jag alrdig använt mitt Apple-ID

och bla ange kreditkortsnummer mm - det gillar jag inte, men

det går väl inte undvika förmodar jag? <<<--- ???

 

Kollar man på villkor mm så verkar det som man ger sig in i en

mycket omfattande affärsförbindelse - när jag bara ville få ett

nyare operativsystem och ej avser handla något mera ... .

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... bla ange kreditkortsnummer mm - det gillar jag inte, men

det går väl inte undvika förmodar jag? <<<--- ??? ...

Jo, men det är otydligt. Nu har ju jag ett anslutet men det går utan, se dump.

 

post-28798-0-49487000-1446983462_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...