Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förhindra/omöjliggör DoS-attack lokalt


mpower

Rekommendera Poster

Någon som vet om man kan förhindra/omöjliggöra DoS-attacker inom lokalt nätverk?

Har en son som ständigt bråkar med lillebror och attackerar honom med ett Windows-program som heter UDP Unicorn (tror jag), som gör det omöjligt för honom att bl.a surfa och koppa upp sig mot Minecraft.

 

Måste få ett stopp på detta eländet!

 

Tips, förlag eller idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt lösenord på nätverket och tala inte om det för storebror. :devil:

 

Vet inte hur man gör annars. Kanske man kan stoppa det i routern. Vad har du för någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna sätta storebror på en egen router (men samma internetförbindelse). Det borde hindra sabotaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna sätta storebror på en egen router (men samma internetförbindelse). Det borde hindra sabotaget.

Det är ju en variant. Annars kör jag en hyfsat avancerad router Cisco RV180W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den routern känner jag inte till, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mindre handgriplig lösning än att ta datorn för storebrodern, är att använda VLAN funktionen i din router.

Om du skapar två separata VLAN och stänger av routingen mellan dem, så kan de inte lägre kommunicera internt med varandra. Om de ansluter trådlöst, så skapar du två olika nätverksnamn som är knutna till respektive VLAN. Ansluter de med kabel, så knyter du deras port i routern.

Under QoS kan du även sänka prioriteten för storebrodern, så att han inte kan använda upp all bandbredd mot internet och därmed störa andra användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mindre handgriplig lösning än att ta datorn för storebrodern, är att använda VLAN funktionen i din router.

Om du skapar två separata VLAN och stänger av routingen mellan dem, så kan de inte lägre kommunicera internt med varandra. Om de ansluter trådlöst, så skapar du två olika nätverksnamn som är knutna till respektive VLAN. Ansluter de med kabel, så knyter du deras port i routern.

Under QoS kan du även sänka prioriteten för storebrodern, så att han inte kan använda upp all bandbredd mot internet och därmed störa andra användare.

 

Tack för tipset! :):yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Smått förvånad över att fler inte föreslår att hantera källan till problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smått förvånad över att fler inte föreslår att hantera källan till problemet...

Men vi får väl utgå från att mpower känner till att man kan straffa barn som inte sköter sig :-)
Jag tolkar det som en fråga om hur man kan hantera situationen och samtidigt uppmuntra barnets experimenterande.
Jobb inom IT-säkerhet kan vara både intressanta och väldigt välbetalda, så om barnet är intresserad av det, så gäller det väl att vårda intresset.
Att lösa problemet tekniskt tror jag kan vara mer givande för alla inblandade, eftersom det uppmuntrar till vidare kunskap istället för begränsning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår man sin bror kan det ursäktas som träning för att han vill bli världsmästare i MMA :)

 

Jag skulle agera på annat sätt, tillsägelse och om det inte hjälper ett straff som tex datorförbud. Att hålla på att trixa med routing, vlan eller stänga portar tycker jag är onödigt och hjälper inte sonen att förstås att vissa regler ('begränsningar'?) behöver följas.

 

Dessutom kan ju experimenterande leda även åt det andra hållet ? Bli it-expert åt sådana som håller på med falska fakturor etc är knappast något man vill att sonen ska ägna sig åt, inte min iaf.

 

Men allt det här har inte med ts fråga att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slår man sin bror kan det ursäktas som träning för att han vill bli världsmästare i MMA :)

 

Jag skulle agera på annat sätt, tillsägelse och om det inte hjälper ett straff som tex datorförbud. Att hålla på att trixa med routing, vlan eller stänga portar tycker jag är onödigt och hjälper inte sonen att förstås att vissa regler ('begränsningar'?) behöver följas.

 

Dessutom kan ju experimenterande leda även åt det andra hållet ? Bli it-expert åt sådana som håller på med falska fakturor etc är knappast något man vill att sonen ska ägna sig åt, inte min iaf.

 

Men allt det här har inte med ts fråga att göra...

 

Jag skulle jättegärna också vilja lösa det hela på annat sätt, om möjligt. Det är nämligen inte så himla lätt som man kan tro ibland. En väl fysiskt utvecklad kille på 15 år som har inställningen att han gör som han själv vill då det är hans liv, vilket resulterar många gånger till att han sällan respekterar vad man säger. Så detta är ett sätt för mig att utan hans vetskap att försöka få det lite lugnare inom husets väggar. Men givetvis jobbar vi på det för fullt att få honom till att förstå oss och respektera oss. Men, det är säkerligen ett traditionellt tonårsproblem som fler dras med. Vissa har det kanske betydligt lättare än andra och andra går kanske betydligt hårdare fram än vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, han är stor och stark, gör som han vill, beter sig som en översittare (mobbare) mot sin lillebror och skiter fullständigt i vad farsan säger trots att han bara är15 år, och bor hemma?

 

Stryp veckopengen, begränsa hans datatrafik och tid vid datorn. Aktivera parental control och begränsa/minimera vad han kan göra på sin dator. Ta datorn ifrån honom en vecka. Det är ju han som är problemet, så länge du låter honom hållas utan påföljder så kommer det inte bli bättre och han kommer inte lära sig ett skit om hur man agerar/beter sig gentemot andra.

 

Tror du inte att han skulle märka att hans dos attacker plötsligt inte fungerar längre?

Även om du hittar nån dos lösning, så kommer han hitta nåt annat sätt att jävlas med sin lillebror via sin dator och då är du tillbaka på ruta ett igen.

 

Jobba med källan till problemet istället, lägg energin där och försök att ta tillbaka kontrollen. Det är en långsiktig investering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag vill inte berätta för någon annan hur han ska uppfostra sina barn, men jag tror som sagt inte på en teknisk lösning här. Grabben verkar ligga väl före sina föräldrar där så om inte föräldrarna blir bättre hackers än sin son så lär det vara svårt att lösa detta genom forumtips på tekniska lösningar.

 

Slå till där det gör som ondast - i plånboken! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Skrev nåt som jag ångrade, är en evighet sedan som detta var aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...