Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Test: Nya 21,5" iMac är retina-Macen för alla


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Försök få...

 

"Vi har testat Apples nya 21,5-tums Imac med retinaskärm, och det är en värdig och prisvärd uppdatering."

 

...att gå ihop med...

 

"Det känns nästan oförlåtligt att Apple inte har stoppat i vettig lagring som standard i en dator som på alla andra punkter är så modern och snabb."

 

...om ni kan.

 

:rolleyes:

 

(Jag klarar det inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JÄttekul!! :galetglad:

 

Om du istället uppgraderar till rent flashminne kan du dra nytta av samma förbättringar som har kommit till Macbook Pro i år med fyra pci-e-kanaler och hastigheter på långt över 1 gigabyte per sekund.

 

Priset är 5,500:- att gå från den slöa HDD till 512 GB flashdrive. :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök få...

 

"Vi har testat Apples nya 21,5-tums Imac med retinaskärm, och det är en värdig och prisvärd uppdatering."

 

...att gå ihop med...

 

"Det känns nästan oförlåtligt att Apple inte har stoppat i vettig lagring som standard i en dator som på alla andra punkter är så modern och snabb."

 

...om ni kan.

 

:rolleyes:

 

(Jag klarar det inte)

:) Jodå... som reservation till det första.

 

"Vi har testat Apples nya 21,5-tums Imac med retinaskärm, och det är en värdig och prisvärd uppdatering."

 

Meeen...

 

"Det känns nästan oförlåtligt att Apple inte har stoppat i vettig lagring som standard i en dator som på alla andra punkter är så modern och snabb."

Så, ser nog jag att de menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Jodå... som reservation till det första.

 

Så, ser nog jag att de menade.

Emellanåt förstår jag inte alls hur du tänker. Å andra sidan förstår jag inte hur artikelförfattaren tänker heller. En värdig uppdatering med nästan oförlåtlig lagring? Moahaha!!! :totaltgalen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emellanåt förstår jag inte alls hur du tänker. Å andra sidan förstår jag inte hur artikelförfattaren tänker heller. En värdig uppdatering med nästan oförlåtlig lagring? Moahaha!!! :totaltgalen:

Den kan ju ha så många andra bra egenskaper att en enda dålig egenskap inte drar ner betyget alltför mycket. Lagringen är väl inte sämre än än förra generationen, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan ju ha så många andra bra egenskaper att en enda dålig egenskap inte drar ner betyget alltför mycket. Lagringen är väl inte sämre än än förra generationen, eller?

Ja, det kändes mer som en grusad förhoppning, att det var ngt som förväntades skulle komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JÄttekul!! :galetglad:

 

Om du istället uppgraderar till rent flashminne kan du dra nytta av samma förbättringar som har kommit till Macbook Pro i år med fyra pci-e-kanaler och hastigheter på långt över 1 gigabyte per sekund.

 

Priset är 5,500:- att gå från den slöa HDD till 512 GB flashdrive. :bla:

Fast en värdig uppgradering kanske? :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan ju ha så många andra bra egenskaper att en enda dålig egenskap inte drar ner betyget alltför mycket. Lagringen är väl inte sämre än än förra generationen, eller?

Du skriver "dålig" medan artikelförfattaren skriver "nästan oförlåtlig". Viss skillnad, tycker jag. Eller rent ut: Det är en djävla skillnad! Men okej, det är väl mig det är fel på som vanligt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan ju ha så många andra bra egenskaper att en enda dålig egenskap inte drar ner betyget alltför mycket. Lagringen är väl inte sämre än än förra generationen, eller?

Nej den är inte sämre, jo den är sämre och bättre.

...

Som standard är det 5400 rpm disk som tidigare iMac skötte om retardationen på. Så det är inte sämre, bara fortfarande väldigt dåligt.

...

1 TB Fusion Drive har mycket mindre flashdel än Fusion Driven på förra modellen. Det är sämre.

...

Det som är BÄTTRE är att om man väljer enbart flashdisk får man samma supersnabba som MacBookPro och MacPro dvs fyrkanalig PCI-e buss som är typ 10 gånger snabbare än en 5400 rpm vanlig HDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På insidan har Apple gått över till Intels Broadwell-processorer. Enligt företaget finns inga processorer i nya Skylake-serien med rätt integrerade grafikkretsar för Imac och därför har företaget valt Broadwell istället. (27-tummaren som också uppdaterades, som har fristående grafikkretsar, har däremot Skylake-processorer.)

 

hur pass mycket bättre är Broadwell ?

Men Broadwell räcker också för att ge bättre prestanda än i de gamla modellerna med Haswell-processorer. Trots fyra gånger så många pixlar slår den sin föregångare i opengl-tester. I cpu-tester piskade den till och med förra årets 27-tummare (se benchmark-resultat ovan).

 

....

 

21,5-tumsmodellens integrerade grafik har så klart inte en suck mot 27-tummarens fristående, varken förra årets eller årets modell. Men den gör i alla fall betydligt bättre ifrån sig än gamla 21,5-tummaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller den nya 4K-modellen på 21,5 tum är minnet tyvärr fastlött, något som innebär att du får nöja dig med Apples erbjudande på 8 eller 16

 

16 GB är inte mycket heller i dagens macar 32 GB borde de ha istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag var ironisk, gick inte det fram? Ens med smiley? :fundersam:

jodå jag förstod... den med 8 GB borde ha 16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte iMac hade en fantastisk design när det var typ en "lampa".. :) Då var det en personlig design som kändes ja nästan mänsklig. Typisk Jobs. Men en stor platt skärm med en tråkig platt fot som iMac nu har sett ut i flera år, det känns ja tråkigt. Ge mig "lampan" tillbaks och sätt en stor Retina-skärma på den.

 

Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundmodellen av 4k-Imac har en gammaldags hårddisk på 1 terabyte. Det var några år sedan vi använde en sådan som systemskiva i en Mac och det känns verkligen hur ursegt det är jämfört med ssd

 

Är det inte standard för SSD numera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte standard för SSD numera ?

En premiumdator som Mac ska givetvis idag bara ha SSD. Jag tycker det är löjligt att i övrigt avancerade, dyra datorer ens har vanlig HDD som ingångsalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En premiumdator som Mac ska givetvis idag bara ha SSD. Jag tycker det är löjligt att i övrigt avancerade, dyra datorer ens har vanlig HDD som ingångsalternativ.

 

Jo jag håller med

 

Det känns nästan oförlåtligt att Apple inte har stoppat i vettig lagring som standard i en dator som på alla andra punkter är så modern och snabb. Det kostar inte speciellt mycket att uppgradera till en Fusion Drive, som är betydligt snabbare och något vi definitivt rekommenderar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En premiumdator som Mac ska givetvis idag bara ha SSD. Jag tycker det är löjligt att i övrigt avancerade, dyra datorer ens har vanlig HDD som ingångsalternativ.

För priset av en 1 TB hårddisk (477 spänn på prisjakt) får man en SSD på 64 GB. Om du sträcker dig till 499 spänn så får du en SSD på bara 128 GB. Det räcker ju inte för de flesta.

 

Låt oss i stället jämföra samma utrymme i stället för samma pris:

Den billigaste 1 TB SSD kostar 3310 spänn, så en Mac med 1 TB SSD skulle bli nästan 3000 spänn dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För priset av en 1 TB hårddisk (477 spänn på prisjakt) får man en SSD på 64 GB. Om du sträcker dig till 499 spänn så får du en SSD på bara 128 GB. Det räcker ju inte för de flesta.

 

Låt oss i stället jämföra samma utrymme i stället för samma pris:

Den billigaste 1 TB SSD kostar 3310 spänn, så en Mac med 1 TB SSD skulle bli nästan 3000 spänn dyrare.

DÅ talar vi detaljhandelspris. Apple köper in miljoner hårddiskar och säljer dem ohyggligt mycket dyrare än alla andra. Skulle inte förvåna mig om förtjänsten är 90% per extra vald hårddisk. Och vi tiger och kryssar i...... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...