Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Safari 5.1.10 och säker anslutning


Telly82

Rekommendera Poster

Jag kör Mac OS X 10.6.8 och Safari 5.1.10. På senare tid har jag fått problem med säker anslutning. Det gäller två Macar, en iMac och en MBP.

post-11001-0-82130300-1444746612_thumb.png

post-11001-0-00109400-1444746623_thumb.png

 

Jag kunde köra en stund med säker anslutning på både Swedbank och Skånetrafiken. Men plötsligt så går det inte längre. Att starta om Safari funkar ibland. Att starta om Macen funkar (som sagt) en stund, ibland en bra stund.

 

Har testat en säker start. Hjälpte en stund.

 

Återställa Safari har jag funderat på, men vet inte vad jag ska välja. Vill inte gärna tömma allt bara för att få se problemet uppstå igen.

post-11001-0-84689600-1444746864_thumb.png

 

Tömma cachen vet jag inte om det hjälper. Vid en omstart töms inte cachen, men det fungerar ju en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att uppdatera Safari med WebKit plus Mavericks systemcertifikat. Allt finns här. Läs mer här. Syftet är att uppdatera Safaris funktioner. Men allt görs på egen risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju en tanke. :)

Men hur går jag tillbaka om det går snett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju en tanke. :)

Men hur går jag tillbaka om det går snett?

Jag använde det på min iBook G4 och plötsligt kunde jag surfa med Safari överhuvudtaget... Annars vad gäller din fråga: Klona och klona tillbaka. Eller installera om. Fast med paketet kommer också ett antal skript som återställer det man har ändrat. Dumpen nedan gäller WebKit-600.7.7 (ser översiktligt likadant ut i senaste versionen).

 

post-28798-0-46407200-1444750041_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde det på min iBook G4 och plötsligt kunde jag surfa med Safari överhuvudtaget... Annars vad gäller din fråga: Klona och klona tillbaka. Eller installera om. Fast med paketet kommer också ett antal skript som återställer det man har ändrat. Dumpen nedan gäller WebKit-600.7.7 (ser översiktligt likadant ut i senaste versionen).

 

attachicon.gifwebkit.png

Nja, om jag efter två månader inser att det inte fungerar (fullt ut) så förlorar jag ju två månaders "arbete" om jag klonar tillbaka. Så exakt vilka mappar/filer ska jag lägga tillbaka i så fall? Har du koll på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om jag efter två månader inser att det inte fungerar (fullt ut) så förlorar jag ju två månaders "arbete" om jag klonar tillbaka. Så exakt vilka mappar/filer ska jag lägga tillbaka i så fall? Har du koll på det?

Skripten gör jobbet får man anta. I övrigt är det din dator och dina beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skripten gör jobbet. I övrigt är det din dator och dina beslut. Tack för att jag försökte hjälpa till.

Nu ser jag att det står "Uninstall" på ett av scripten, det missade jag. :blushing:

 

Tack, ska prova senare i veckan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu ser jag att det står "Uninstall" på ett av scripten, det missade jag. :blushing:

 

Tack, ska prova senare i veckan. :)

Det hjälpte till en del.

 

Idag hjälpte jag min mor med internetbanken i Safari, samma version som jag har problem med. Där var det inga problem alls. Den datorn har inte Flash, det har mina.

Den datorn har inte Sophos Antivirus, det har mina.

 

Avinstallerade Flash. Det hjälpte inte.

Avinstallerade Sophos och startade om datorn. Det verkar ha hjälpt. Har inte haft ett enda problem sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Med senaste webkit och tillhörande systemcertifikat och avancerade funktioner så kunde jag logga in på min internetbank (Länsförsäkringar) utan problem (med hjälp av mobilt bank-id). På en Ibook G4 från 2004, Mac OS Leopard 10.5.8, 1,25 GB. Det går segt men det går! Jag gör detta inlägg där nu, testar lite. ^_^

 

post-28798-0-30984500-1488737117_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...