Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte starta macbook pro med cmd + r


Richard_W

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Min dator går ej att starta har suttit i natt och hela dagen idag för att försökt få den att funka men kan inte starta den på ngt sätt alls.

Får den att börja starta så man ser äpplet och att den börjar ladda ca 25% sen startar den om en gång och sen dör den kan man säga.

Har testat att starta om datorn och hålla nere shift utan att ngt hände försöker starta om med cmd + r och då händer ingenting förutom det som händer när jag bara startar datorn.

Kan tänka mig formatera datorn utan att rädda ngt bara för att få igång den igen men inte ens det verkar ju gå att göra.

Har kvar skivorna som medföljde vid inköp kör jag skivan apple hardwere test så säger den att inget är fel alls vilket är mkt konstigt enligt mig.

kör jag skivan os x så går den inte ens att starta.

Hur gör jag för att få igång min dator igen'?

Vore väldigt tacksam för svar.

 

Mvh

//Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommando-R fungerar bara om du installerat en nyare version av Mac OS X än det som kom med din dator (på skivan/skivorna).

 

Fungerar din DVD-läsare? Eller är det länge sedan du använde den så du vet inte om den fortfarande funkar helt OK? (Apple Hardware Test läser du ju i och för sig från skivan, men det är ju bara ett pyttelitet program jämfört med hela installationen.)

 

På tal om Apple Hardware Test så testar den ju bara hårdvaran och inte ifall du har ett fungerande Mac OS X på din hårddisk eller på din installation-DVD.

 

 

Återställ SMC:

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Återställ NVRAM (eller PRAM):

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har ju uppdaterat dem med åren genom uppdateringarna man får på datan så det ska vara gjort i alla fall.

 

Dvd läsaren borde ju funka eftersom den funkade med hardwere testen men annars så vet jag inte. Vet ej när jag använde den senast.

 

Har nu testat båda dom länkarna du skickade men kan ändå inte starta datan, den beter sig fortfarande lika dant som innan :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Kommando-R:

1) Du ska hålla nere tangenterna på det interna tangentbordet.

2) Du ska trycka ner dem DIREKT när du tryckt på startknappen.

3) Du ska hålla nere rätt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hållit ner tangeterna direkt från start tills datorn automatiskt stänger av sig själv så borde hållt ner dem tillräklig länge tycker jag.
Nu vill jag bara formatera hela datan så jag kan använda den igen men vet ej hur jag gör och hittar inget här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara RAM-minnet som spökar. Testa att köra först på bara det ena och sedan på bara det andra och se om du får igång datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du håller ner ALT och håller i samtidigt som du trycker på On/Off-knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du kanske saknar recovery partitionen... En nyare Mac ska dock ha möjlighet till internet-recovery. Vilken årsmodell har du?

 

Har du möjlighet så installera OSX på en extern disk eller USB minne via en annan dator och prova sedan att starta din dator från den disken. Håll inne Alt vid start. Är det startdisken som strular så borde detta funka och du har en chans att rädda dina filer, såvida du inte redan har en backup. Har du en backup kan det hända att du kan starta från den, beror lite på hur du backat upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...