Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är det som tömmer min iPhone?


johnalder

Rekommendera Poster

iPhone 5s

iOS 9.0.2

16 GB

 

För en tid sedan förstod jag att det inte var normalt att hela tiden tvingas radera bilder och fundera på vilka appar jag kunde tänkas ta bort, för att få ledigt lagringsutrymme på telefonen.

 

Jag ominstallerade från en säkerhetskopia och vips, så hade jag flera GB ledigt.

 

Men säg den glädje som varar för evigt, efter en tids användning är jag åter nere på extremt låga nivåer av ledigt lagringsutrymme.

 

Listan på appar under lagring visar inga konstigheter.

 

När jag kör en cachetömning med appen Memory & Disk så frigörs en del, men långt från vad som skulle behövas.

 

Min tanke är att det är någon app som skapar cache eller andra filer något alldeles oerhört. Frågan är bara vilken. De appar jag använder mest (förutom telefon och meddelanden) är:

 

Musik (utan lokal lagring på telefonen)

Facebook

Mail

Safari

Groups

Instagram

Kamera

Carousel

 

Problemet fanns mig veterligen redan innan uppdateringen till iOS 9.x, och innan jag började använda Musikappen för strömning av musik (körde tidigare Spotify).

 

Någon som har någon kur för problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig observation:

 

Telefonen säger att den har 246 MB ledigt.

 

När jag pluggar in den i dator så säger iTunes att den har 3,68 GB ledigt.

 

Vem ska man tro på, tro på, tro på...?

 

edit: mer märkligt: Jag har raderat lagrad musik på telefonen (där fanns ett 20-tal låtar bara), men under "Om" i inställningar så säger den att det finns 346 låtar på telefonen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig observation:

 

Telefonen säger att den har 246 MB ledigt.

 

När jag pluggar in den i dator så säger iTunes att den har 3,68 GB ledigt.

 

Vem ska man tro på, tro på, tro på...?

 

edit: mer märkligt: Jag har raderat lagrad musik på telefonen (där fanns ett 20-tal låtar bara), men under "Om" i inställningar så säger den att det finns 346 låtar på telefonen...

Om du kopplar in den i iTunes, kan du se om det finns musik där under din enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar in den i iTunes, kan du se om det finns musik där under din enhet?

Är tomt.

 

Och i lagringsinfo i telefonen anges också musikfiler till 0 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tomt.

 

Och i lagringsinfo i telefonen anges också musikfiler till 0 MB.

Gå in på: inställningar, allmänt, lagring o sen välj hantera lagring. där kan du se hur mkt vissa appar har tagit av hårddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på: inställningar, allmänt, lagring o sen välj hantera lagring. där kan du se hur mkt vissa appar har tagit av hårddisken

Har gjort, summan blir inte så mycket som telefonen säger är upptaget.

 

Har googlat en del och efter det gjorde jag ominstallationen. Men problemet kvarstår alltså. Vill helst inte göra en helt ren install, man har ju en hel del data, inställningar, lösenord mm sparat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort, summan blir inte så mycket som telefonen säger är upptaget.

 

Har googlat en del och efter det gjorde jag ominstallationen. Men problemet kvarstår alltså. Vill helst inte göra en helt ren install, man har ju en hel del data, inställningar, lösenord mm sparat...

Då verkar ju en ren ominstallation enda alternativet =/ Överför alla bilder o sånt till datorn. Appar kan man alltid ladda ner efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in den i datorn o kolla enhetens bildbibliotek via utforskaren. Där kan finnas massa bildfiler som inte visar som bilder som egentligen borde tagits bort men ändå tar upp plats. Isf kan du behöva återställa.

Läste att nån löst det med att byta datum till ett gammalt så visades bilderna i telefonen och kunde tas bort, dock inte prövat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in den i datorn o kolla enhetens bildbibliotek via utforskaren. Där kan finnas massa bildfiler som inte visar som bilder som egentligen borde tagits bort men ändå tar upp plats. Isf kan du behöva återställa.

Läste att nån löst det med att byta datum till ett gammalt så visades bilderna i telefonen och kunde tas bort, dock inte prövat.

Enligt iTunes så finns inga (eller åtminstone väldigt få) bilder. Jag för regelbundet över till Carousel (dropbox) och raderar från kamerarullen. Så några GB i bilder har jag svårt att tro att det skulle kunna gömma sig...

 

"Utforskaren" är för mig Windows, och något sådant har jag inte...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen på problemet: Slå av och slå på iCloud-musikbibliotek (Inställningar -> Musik).

 

Den cachar alltså låtar som man streamat, men det enda sätt det syns på är att under Inställningar -> Allmänt -> Om visas hur många låtar som finns på telefonen. De syns alltså inte där man brukar kolla lagringen (där man ser hur mycket resp app tar upp).

 

Givetvis får man göra om det med jämna mellanrum, vilket gör att lösningen inte känns helt 100, men det funkar ju iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...