Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera till nyare OS X version, men inte den senaste?


t.bergsten

Rekommendera Poster

Okej, har inte varit särskilt bra på att uppdatera min dator, men nu krävs det för att jag ska kunna använda Creative Cloud som jag just skaffat i mitt arbete. Är inte heller särskilt bra på sånthär men hoppas att nån kan komma med goda råd ändå.

 

Jag har en Macbook Pro, 15tum tidigt 2011, och skaffade i våras mer minne (8 GB) till den då den börjat bli seg, vilket hjälpte. Däremot har jag fortfarande Mac OS X Lion 10.7.5, och behöver nu verkligen uppdatera den. Det känns som att det kan vara att ta i att hoppa på El Capitan, från Lion? Är det bättre att uppgradera till någon av versionerna innan, så att jag i allafall kan få Creative cloud att fungera. Vad hade ni gjort? Och, hur hittar man de tidigare versionerna, hittar inte dem på App store.

 

Vore supertacksam för hjälp! Känns som ett simpelt problem för alla er experter där ute!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

El Capitan ersätter de tidigare versionerna. De tidigare finns bara tillgängliga för de som a) har en dator som inte klarar El Capitan, eller b ) har köpt/haft de tidigare sedan tidigare. Det går dock att få tillgång till dem genom kontakt med Apple då kan du få en särskild kod som öppnar dem på App Store.

Din dator klarar El Capitan och El Capitan är bra!

Det som är värt att tänka på vid uppdatering det är att kolla så att de program man använder fungerar på den version man uppgraderar till. Många program gör det, men inte alla. Kolla senaste uppdateringar för program. Det kan också vara så att du får tillgång till uppdateringar av programmen först när du uppdaterar OS X. Detta därför att det uppdaterade programmet inte fungerar på äldre OS X. Finns flera program som kräver minst 10.8.5 idag, eller 10.10..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kolla programmen du använder först, om det finns uppdateringar eller så för senare versioner (kolla programtillverkarens hemsida, brukar finnas info där)..

Och kör säker start innan en uppdatering av OS X. (håll ner skift-tangenten vid uppstart, logga in i datorn, starta om).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du uppdaterar:

 

Ta back-up eller klona disken, ifall något går galet eller om datorn blir seg och slö. Då kommer du smidigt tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har gjort en back-up tidigare idag. Tja, de enda program jag för tillfället använder är Adobes Creative suite och det är just de som inte funkar. Men ska kolla först + köra en säker start. (Varför bör jag göra detta?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start rensar cachefiler och trimmar systemet, det är en preventiv åtgärd för att minimera eventuella problem vid en uppdatering. Den gör att mindre skräp hänger kvar från det OS X du uppgraderar från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...