Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

El Capitan med Mail och Kalender


kiplon

Rekommendera Poster

Det här inlägget kanske hade passat bättre i någon annan formdel men det är ingen fråga utan bara en kommentar som jag vill dela med mig av.

I Mavericks så var det så här:

I mailtextinnehållet fanns det med ett datum som jag behövde lägga in i kalendern. Klickade man på datumet så kunde man lägga in det automatiskt i kalendern. Och med lite tur så kunde även klockslagen hänga med bra, vilket helt berodde på hur avsändaren formulerat sig.

Det som var så bra var att per automatik så lade sig mailrubriken som rubrik på aktiviteten i kalendern. Så om mailet hette exv; "Möte om norrskensfotografering". Så benämndes också kalenderhändelsen så. Toppen!

I El Capitan funkar allt på samma sätt med ett enda undantag. Rubriksättningen! Den lämnas alltid tom.

Lite retfullt, kan jag tycka, att man tagit bort just den lilla finessen.

Nu löser jag det med att alltid komma ihåg att ⌘C och ⌘V-klicka rubriken innan jag klickar på Lägg till i kalendern.

I-landsproblem måhända, men lika fullt retfullt.

Men ett ännu värre i-landsproblem är det när avsändaren trilskas med att lägga in kallelser i bifogad fil. Då får man först vidarebefordra mailet till sig själv och där lägga in datumuppgifterna i mailtexten.

För när den där dagen kommer när kalenderhändelsen ska ske, så vill jag kanske kolla upp något. Då är det ju bara att klicka på kalenderhändelsen och vips så öppnas mailet. Jättebra funktion, använder den ständigt. Och nu med iOS9 så kan man göra samma sak i telefon eller i iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...