Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD diskar och El Capitan?


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Jag läste för ett tag sedan att stödet för SSD diskar skulle var fullt ut på El Capitan så att man inte skulle behöva ha ett tredje part program som t.ex Trim enabler.

Om det stämmer, för jag tänkte blåsa om min Imac som jag har stoppat in en ssd disk model Crucial MX100 512GB.

 

Jag ställer frågan för jag vill inte göra om jobbet två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag läste för ett tag sedan att stödet för SSD diskar skulle var fullt ut på El Capitan så att man inte skulle behöva ha ett tredje part program som t.ex Trim enabler.

Om det stämmer, för jag tänkte blåsa om min Imac som jag har stoppat in en ssd disk model Crucial MX100 512GB.

 

Jag ställer frågan för jag vill inte göra om jobbet två gånger.

Endast Apples egna SSD har inbyggt stöd. För övriga SSD: I Terminalen från och med Mac OS X Yosemite 10.10.4:

sudo trimforce enable

Men med det sagt rekommenderar jag Trim Enabler, som håller koll på att det fungerar, särskilt efter uppdatering (inställning finns för det). Programmet är gratis för just detta ändamål, betalversionen ger utökade funktioner som inte har med Trim att göra.

 

Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Trim Enabler avaktiverar Kext signing. Eller gjorde iallafall från och med Yosemite. Antar att det fortfarande gäller?

Med det sagt rekommenderar jag inte att man kör Trim Enabler.

 

Kör tidigare nämnt terminalkommando istället.

sudo trimforce enable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Trim Enabler avaktiverar Kext signing. Eller gjorde iallafall från och med Yosemite. Antar att det fortfarande gäller?

Med det sagt rekommenderar jag inte att man kör Trim Enabler.

 

Kör tidigare nämnt terminalkommando istället.

sudo trimforce enable

Nej, det avaktiveras inte längre. Inte sedan 10.10.4.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tackar för svaren och kör i terminalfönstret sudo trimforce enable.

Sedan kan jag lugnt lut mig tillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tackar för svaren och kör i terminalfönstret sudo trimforce enable.

Sedan kan jag lugnt lut mig tillbaka

Du kan väl luta dig tillbaka om du vill, men tänk på att systemuppdateringar kan återställa kommandot till "default". Så du får kolla manuellt och eventuellt köra kommandot igen. Trim Enabler bevakar det åt dig. Trim enabler avaktiverar inte kext signing, som jag skrev. Så var det bara med Yosemite 10.10 till och med 10.10.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Den som lever får se vid nästa uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...