Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken mini krävs för mina ändamål?


notimetochill

Rekommendera Poster

notimetochill

Hej
Nyligen så sålde jag min Mac Mini 1.4 (2014) som jag inte blev nöjd med. Jag har också en Macbook Air (2014) och den hanterar allt mycket effektivare. Nog om det.

 

Nu är jag ute efter en ny stationär dator. Jag har en fin 27 tums skärm hemma så Mac Mini kanske är att föredra men jag har också tänkt på iMac.

 

Vad ska jag använda datorn till?

  • Jag lyssnar mycket på musik och högupplöst video.
  • Jag redigerar bilder från RAW format (många bilder uppe samtidigt) har tidigare använt Elements men ska nu gå över till Lightroom. Videoredigering förekommer också och då högupplöst. iMovie används då.
  • Sen spelar jag gärna om datorn klarar det men det är inget måste då jag har en konsol till det ändamålet.
  • Jag skulle även vilja använda boot camp och dubbla skärmar i framtiden

 

Det alternativ som jag fastnat lite extra för är den senaste modellens flaggskepp men sen byggde jag ihop en egen och funderar vilket alternativ som skulle vara bäst för mig?

 

Flaggskepp:

i5 2.8 ghz, 8GB Ram, 1TB Fusion och iris grafik

 

Den jag har byggt ihop: (2000:- dyrare)

i5 2.6 ghz, 16GB Ram, 1TB Fusion och iris grafik

 

Vad tror ni?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bilden ser du den grundläggande skillnaderna mellan Mini iMac 21" och iMac 27". Det är ingen större ide att lägga pengarna från 2,6 till 2,8 men du ska ha max RAM. Det är värt att notera att iMac 27" klarar 32 GB RAM och du kan komplettera själv. Observera att det är rätt gamla burkar och Apple kommer runt hörnet med nya uppgraderade iMacar. Snabbare, snålare och förmodligen även med DDR 4 som ger mycket mer tryck i RAM-krävande applikationer som bildbearbetning.

post-363-0-50632200-1444317527.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notimetochill

På bilden ser du den grundläggande skillnaderna mellan Mini iMac 21" och iMac 27". Det är ingen större ide att lägga pengarna från 2,6 till 2,8 men du ska ha max RAM. Det är värt att notera att iMac 27" klarar 32 GB RAM och du kan komplettera själv. Observera att det är rätt gamla burkar och Apple kommer runt hörnet med nya uppgraderade iMacar. Snabbare, snålare och förmodligen även med DDR 4 som ger mycket mer tryck i RAM-krävande applikationer som bildbearbetning.

 

Jo jag vet angående iMac uppdateringar, de kommer nya ganska ofta (känns de som). Då kanske min lösning på Mac Minin vore något. Billigast om inte annat. Vad tror vi om bootcamp på mini?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag vet angående iMac uppdateringar, de kommer nya ganska ofta (känns de som). Då kanske min lösning på Mac Minin vore något. Billigast om inte annat. Vad tror vi om bootcamp på mini?

Ofta? Det är flera år sedan iMacserien modifierades. Det sista har bara handlat om iMac 4K. Mac MIni är ok. Varken bra eller dåligt. Bootcamp är bara att köra. Det går lika bra på alla Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

notimetochill

Ofta? Det är flera år sedan iMacserien modifierades. Det sista har bara handlat om iMac 4K. Mac MIni är ok. Varken bra eller dåligt. Bootcamp är bara att köra. Det går lika bra på alla Macar.

 

Ren SSD eller Fusion är då frågan till Mac Minin.

Har även sneglat över på en PC. Men minin har fördel till storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ren SSD eller Fusion är då frågan till Mac Minin.

 

Det beror på hur mycket data du tänkte lagra. Om du riskerar att fylla SSDn, kör på Fusion. Skulle inte tro att du som vanlig användare märker någon skillnad i prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte sälja även Air:en och köpa en ny bättre bärbar dator som du även kan koppla till din fina skärm och jobba stationärt med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också Fusion Drive, och så 16 i minnet istället för 8. 16 gör en hel del faktiskt!

Fusion Drive istället för SSD för du får större utrymme till lägre pris, och dina mest använda filer hamnar på den snabba SSD:en medan de du inte använder så ofta hamnar på hårddisken. En bra lösning tycker jag, en bra kompromiss mellan prestanda, lagring och pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...