Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel i RAID-konfiguration


Ranis

Rekommendera Poster

Kör time Machine mot en extern disk (My Passport) men sedan en tid fungerar det inte. Problemet uppstod

för nå'n månad se'n och kvarstår även seden jag installerat El Capitan

Skivverktyg ger felmeddelande "Fel i RAID-konfiguration" och se'n "försvinner" disken = syns inte

i skivverktyg överhuvudtaget.

Har ingen koll på hur man hanterar hanterar RAID-problem...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det står i rutan: Kör WD drive utils.

 

Tips: Använd PNG i stället för TIFF så kan man se bilden direkt i webbläsaren, utan att behöva ladda ner bilden till hårddisken.

Så här:

post-11001-0-00298400-1444291350_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har alltså kört WD Drive Utilities ett par ggr som efter några sekunder svarar "Anslut en disk som stöds", disken "tystnar" och försvinner,

syns inte längre i skivverktyg.

Betr. bilagan, använde Skärmavbildning, ger ju tiff-format, har nu konverterat till PNG men ser att den fortfarande blir en bilaga,
syns inte direkt i webläsaren, tacksam för tips där oxå...??
file:///Users/User/Desktop/WD%20Drive%20Utilities%20png.png
file:///Users/User/Desktop/WD%20Drive.png

 

 

 

Som det står i rutan: Kör WD drive utils.

 

Tips: Använd PNG i stället för TIFF så kan man se bilden direkt i webbläsaren, utan att behöva ladda ner bilden till hårddisken.

Så här:

attachicon.gifSkivverktyg.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att du ska köra WDs program samtidigt som Apples program.

 

Så här tar du en skärmdump utan att behöva leta upp och starta ett program:

post-11001-0-43587400-1444312033_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att du ska köra WDs program samtidigt som Apples program.

 

Så här tar du en skärmdump utan att behöva leta upp och starta ett program:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-10-08 kl. 15.45.09.png

 

Har provat radera o formatera till OSX Journalförd (med Skivverktyg),

formateringen påbörjas men stoppar inom ett par sekunder och skivan "försvinner. Har just reklamerat den hos Säljaren, kan vara hårdvarufel så jag får kanske en ny ?

 

Tack för tipset om skärmdump, borde ha hittat det själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just reklamerat den hos Säljaren, kan vara hårdvarufel så jag får kanske en ny ?

 

 

 

Ja, har du garanti kvar så verkar det vara hårdvarufel, antingen på disken (mest troligt) eller möjligen på kabeln.

 

Berätta gärna hur det går. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick en ny disk av Media Markt (de trodde också på hårdvarufel!) men problemet var kvar på exakt samma sätt.

Sökte då på Western Digital's forum, såg att många hade samma problem som jag och där fanns också lösningen enl citat nedan:

FOUND A SOLUTION

At least, it was a solution for me.

I was having this same problem, didn't happen until I updated to El Capitan

I called apple, and had GREAT support from them, and we found the solution to my problem

There is "wd drive utility" software that would launch upon start up

go here to delete it:

FINDER - GO - COMPUTER - LIBRARY - LaunchDaemons - com.wdc.WDPrivilegedHelper.plist

DELETE THAT FILE

Then, go to

SYSTEM PREFERENCES - USERS & GROUPS - LOGIN ITEMS - UNCHECK WD DRIVE UTILITY

That fixed the porblem for me, had the issue on 2 of my 4TB WD MY BOOKS

So glad that apple helped me solve the problem, props to them! Hope this helps you guys!

Jag raderade .plst filen etc.. enligt ovan och nu fungerar Time Machine perfekt!

Så du hade helt rätt med att man inte skall blanda in nå't WD-program med Apple's, åtminstone inte förrän WD uppdaterat så att de funkar med det operativsystem man kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du garanti kvar så verkar det vara hårdvarufel, antingen på disken (mest troligt) eller möjligen på kabeln.

 

Berätta gärna hur det går. :)

Fick en ny disk av Media Markt (de trodde också på hårdvarufel!) men problemet var kvar på exakt samma sätt.

Sökte då på Western Digital's forum, såg att många hade samma problem som jag och där fanns också lösningen enl citat nedan:

FOUND A SOLUTION

At least, it was a solution for me.

I was having this same problem, didn't happen until I updated to El Capitan

I called apple, and had GREAT support from them, and we found the solution to my problem

There is "wd drive utility" software that would launch upon start up

go here to delete it:

FINDER - GO - COMPUTER - LIBRARY - LaunchDaemons - com.wdc.WDPrivilegedHelper.plist

DELETE THAT FILE

Then, go to

SYSTEM PREFERENCES - USERS & GROUPS - LOGIN ITEMS - UNCHECK WD DRIVE UTILITY

That fixed the porblem for me, had the issue on 2 of my 4TB WD MY BOOKS

So glad that apple helped me solve the problem, props to them! Hope this helps you guys!

Jag raderade .plst filen etc.. enligt ovan och nu fungerar Time Machine perfekt!

Så du hade helt rätt med att man inte skall blanda in nå't WD-program med Apple's, åtminstone inte förrän WD uppdaterat så att de funkar med det operativsystem man kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...