Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro seg


Emilioz

Rekommendera Poster

Hej!
Vi har en Macbook Pro från mitten av 2012 här hemma. För att göra en lång historia kort kan man sammanfatta situationen med att datorn börjat bli väldigt seg. Man får sitta länge och titta på det snurrande lilla färgglada hjulet efter att ha klickat på något. I synnerhet märks det under uppstartsfasen som kan pågå i typ en kvart. Men den kan även vara seg när datorn har startat upp sig klart.

Tidigare hade jag PC och då kunde man ju köra ett virusprogram eller formatera hårddisken för att lösa såna här problem. Är det något som kan hjälpa mig med hur jag ska börja felsöka detta på Macen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att den blivit seg kan bero på många saker,att hårdisken börjar bli full tex...du kan ju prova med "säker start" (håll inne shift när du startar om datorn,låt den ladda klart,sedan startar du om den som vanligt igen) o se om det hjälper,annars rekomenderar jag att du byter till en SSD-disk,blir en helt annan dator! gör en stor skillnad o du lär inte uppleva datorn seg sen,en vanlig mekanisk hd är ganska seg tyvärr så oavsett så kommer den alltid vara seg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man byta till en SSD-disk själv?

Och vad kostar det ungefär?

ja,byta hd är inga större problem,kolla guider på exempelvis på ifixit.com,en ssd är betydligt dyrare än en vanlig hd,men betydligt snabbare också,en 256gb ligger väl på runt en 1000-lapp ungefär,samsung evo pro har fått bra betyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är seg på uppstarten så kan det beror på att den startar upp för många program och tillägg, så kolla det och ta bort en del om du kan. Eller så handlar det helt enkelt om att du bytt till Yosemite eller El Capitan som tar längre tid på sig att starta jämfört med äldre OS X. Däremot när datorn väl är igång så ska det inte vara segt. Jag har en MBP själv från mid 2012 och den fungerar snabbt och bra. Jag känner inget behov av att byta till SSD. Jag kör 16Gb RAM och jag har valt att minimera grafiska effekter (Yosemite och El Capitan). Tycker faktiskt att El Capitan gör vissa program lite rappare, som Förhandsvisning, Safari med flera, jämfört med Yosemite.

Säkert start är bra, kan också vara bra gå igenom hårddisken.. En Mac behöver iaf 20 - 30 Gb fritt på hårddisken för att fungera smidigt. Kanske dags ta bort stora filer...

Rensa olika filer och trimma systemet kan vara bra, jag använder CleanMyMac 3 för det. http://macpaw.com/cleanmymac

Här info hur man byter till en SSD.
http://www.cnet.com/how-to/upgrade-your-macbook-install-ssd-hard-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har "bara" 4 gb ramminne så det kanske påverkar också. Och jag kör Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är seg på uppstarten så kan det beror på att den startar upp för många program och tillägg, så kolla det och ta bort en del om du kan. Eller så handlar det helt enkelt om att du bytt till Yosemite eller El Capitan som tar längre tid på sig att starta jämfört med äldre OS X. Däremot när datorn väl är igång så ska det inte vara segt. Jag har en MBP själv från mid 2012 och den fungerar snabbt och bra. Jag känner inget behov av att byta till SSD. Jag kör 16Gb RAM och jag har valt att minimera grafiska effekter (Yosemite och El Capitan). Tycker faktiskt att El Capitan gör vissa program lite rappare, som Förhandsvisning, Safari med flera, jämfört med Yosemite.

 

Säkert start är bra, kan också vara bra gå igenom hårddisken.. En Mac behöver iaf 20 - 30 Gb fritt på hårddisken för att fungera smidigt. Kanske dags ta bort stora filer...

 

Rensa olika filer och trimma systemet kan vara bra, jag använder CleanMyMac 3 för det. http://macpaw.com/cleanmymac

 

Här info hur man byter till en SSD.

http://www.cnet.com/how-to/upgrade-your-macbook-install-ssd-hard-drive/

 

Många forummedlemmar har genom åren varnat för CleanMyMac och sagt att programmet kan ställa till med en del trassel. Gäller det bara äldre versioner då, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat det ni föreslår (ta bort program som autostartar etc) och även kört Clean My Mac 3 så långt det gick utan att betala. Clean My Mac varnade för att Ramminnet är typ överbelastat. Jag har en macbook utan retina och skulle kunna byta ram själv. Är det värt och har någon tips på vilket man ska skaffa? Har två gånger två gb ram nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte både ram-minne och hårddisk i hustruns MBP mid 2010 igår. Från badbolls-bonanza till en jämförelsevis rapp maskin i ett slag.

Jag hade aldrig bytt HD på Mac innan men det var enkelt, kollade igenom guiden på ifixit innan.

 

Innan satt det 4 GB ram och en vanlig disk på 250 GB som var fylld till kanske 70%, jag petade i 8 GB ram och bytte disken till en 250 GB Samsung EVO 850 SSD. Det hela tog kanske 20 min.

Jag löste installationen med ett bootbart USB.

 

Innan bytet så hade den en uppstartstid på 2-3 minuter, nu är det under minuten.

 

Jag gav dryga tusenlappen för disken och något däråt för minnena också.

Så är du inte rädd för att försöka själv och beredd att lägga pengarna så kan du nog få fart på maskinen genom att "hotta" upp den lite.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte både ram-minne och hårddisk i hustruns MBP mid 2010 igår. Från badbolls-bonanza till en jämförelsevis rapp maskin i ett slag.

Jag hade aldrig bytt HD på Mac innan men det var enkelt, kollade igenom guiden på ifixit innan.

 

Innan satt det 4 GB ram och en vanlig disk på 250 GB som var fylld till kanske 70%, jag petade i 8 GB ram och bytte disken till en 250 GB Samsung EVO 850 SSD. Det hela tog kanske 20 min.

Jag löste installationen med ett bootbart USB.

 

Innan bytet så hade den en uppstartstid på 2-3 minuter, nu är det under minuten.

 

Jag gav dryga tusenlappen för disken och något däråt för minnena också.

Så är du inte rädd för att försöka själv och beredd att lägga pengarna så kan du nog få fart på maskinen genom att "hotta" upp den lite.

 

/Andreas

precis som du säger gör det stor skillnad med en SSD,o bytet är ganska lätt fixat även minnena är lätta o byta om det gäller en vanlig mb/pro :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en cheklista. Lite är redan omnämt.

...

4 GB RAM är i minsta laget och du bör ha mer.

...

Din dator borde vara hyfsat pigg och glad även utan en SSD. Men det är ett stort lyft.

 

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program. OBS. Finns inte i ElCapitan

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar.

Är det någon som kan tipsa om ett bra minne (2x4 gb) till min Macbook Pro från mitten 2012? Det är ju en djungel av minnen när man börjar kolla på prisjakt typ.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kingston, Crucial rekommenderas eller vad som helst med rätt beteckning ska fungera. Men köp gärna minnen från tex Komplett som anger att de är Mactestade. Då kan ingen PC-stropp påstå att de inte fungerar med Mac, om det mot förmodan skulle krångla. Det är lika dumt som att påstå att det finns Machårddiskar.... Men RAM-minnen KAN vara lite känsligt av någon anledning som ingen faktiskt riktigt vet. Kollar man i äldre trådar så hittar man lite RAM-minnestrul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som hör något om det möjligen är uppdateringar på gång av MBP15R?
Har bestämt mig för denna model men vill inte köpa fem veckor före uppdatering.

Någon som vet? Kollade köpguiden på MacRumours men där fanns inga klara besked ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag passar på att kasta ut en fråga till som jag inte vet om den är relaterad till seghets-problemet. Jag får meddelande om att jag behöver "kontrollera batteriet". Det enda jag märker är att batteritiden inte är jättebra men några timmar klarar den sig utan laddning fortfarande. Någon som har erfarenhet av detta och har något tips på vad man kan göra? Det är ju så himla dyrt att lämna in datorn för att byta batteri..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt. Inser när jag läser Emilioz inledning att jag är offtopic. Visst, är datorn seg kanske det är dags för en ny MBP15R men det är lite långsökt. Vill någon svara? Tack! Om inte eller plocka bort? Gör det. Förlåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kör vi ett litet OT-svar. Det finns inget som säger att en ny MBPr är på G, men eftersom INtel har släppt Skylake med rejält bättre batteriprestanda och DDR4 med kanske 30% effektivare RAM-minnen så kan jag inte tänka mig annat än att de vill få in det i MBP 15 så fort som det bara går. Hur fort nu det är...... :crossfingers: Dagena MBP-serie är urgammal mätt i datorliv... ;)

...

Hårda rykten går om ny iMac 4K inom en vecka (!) och den kanske blir först ut med dessa specar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Många forummedlemmar har genom åren varnat för CleanMyMac och sagt att programmet kan ställa till med en del trassel. Gäller det bara äldre versioner då, kanske?

Jag har kört CleanMyMac under många år och jag tycker att det är ett väldigt bra program, det har aldrig någonsin ställt till trassel för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar.

Är det någon som kan tipsa om ett bra minne (2x4 gb) till min Macbook Pro från mitten 2012? Det är ju en djungel av minnen när man börjar kolla på prisjakt typ.. :)

Jag har köpt minnen på Kjell & Co och det har fungerat bra för mig. Priserna på minnen ändras hela tiden, jag skulle inte kolla Prisjakt för det för Prisjakt är för långsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag passar på att kasta ut en fråga till som jag inte vet om den är relaterad till seghets-problemet. Jag får meddelande om att jag behöver "kontrollera batteriet". Det enda jag märker är att batteritiden inte är jättebra men några timmar klarar den sig utan laddning fortfarande. Någon som har erfarenhet av detta och har något tips på vad man kan göra? Det är ju så himla dyrt att lämna in datorn för att byta batteri..

Dåligt batteri kan göra datorn seg. Det är troligen NVRAM som ställer till det när batteriet sinat. Jag har haft samma problem på MBP 2011 och löst det med byte av batteri. Byta själv är inte svårt men kan kräva special-stjärnmejsel(trevingad). Kika på ifixit.com. Köp batteri t ex från Batteriexperten.se c:a 700kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört CleanMyMac under många år och jag tycker att det är ett väldigt bra program, det har aldrig någonsin ställt till trassel för mig.

 

Inte Yosemite heller så vitt jag läst.

 

( Flåt.... kunde inte låta bli....)

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...