Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderat till El Capitan men vill backa tillbaka.


majlin

Rekommendera Poster

Dator: Macbook Air 2012

 

Ber i förväg om ursäkt för snurrig text, detta är inte mitt expertisområde. Jag är sorten som köper en dator och förutsätter att den ska fungera.

 

Lång historia kort -

uppgraderade till El Capitan igår, för att upptäcka att det program jag använder för att koppla upp mig mot en fjärrdator för att administrera fakturor i mitt företag inte fungerar. Har pratat med support för faktura-programmet som försökt komma runt problemet utan att lyckas, och Apple Care säger ungefär "mycket troligt att detta funkar när nästa uppdatering kommer någon gång i höst" och "vi kan inte hjälpa dig att komma ur El Capitan om du inte blåser datorn helt men då kommer du troligen ha en för gammal version av operativsystemet för att kunna använda önskat program iallafall" för att slutklämma med "du kan ju googla på nätet och se vad man kan göra".

 

Har hittat lite info om hur man kan gå tillbaka till Yosemite, vilket borde lösa problemet - om det inte vore för att jag hade en äldre version än så (lite oklart vilken, fick hjälp att städa i datorn och uppdatera)

 

Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator: Macbook Air 2012

 

Ber i förväg om ursäkt för snurrig text, detta är inte mitt expertisområde. Jag är sorten som köper en dator och förutsätter att den ska fungera.

 

Lång historia kort -

uppgraderade till El Capitan igår, för att upptäcka att det program jag använder för att koppla upp mig mot en fjärrdator för att administrera fakturor i mitt företag inte fungerar. Har pratat med support för faktura-programmet som försökt komma runt problemet utan att lyckas, och Apple Care säger ungefär "mycket troligt att detta funkar när nästa uppdatering kommer någon gång i höst" och "vi kan inte hjälpa dig att komma ur El Capitan om du inte blåser datorn helt men då kommer du troligen ha en för gammal version av operativsystemet för att kunna använda önskat program iallafall" för att slutklämma med "du kan ju googla på nätet och se vad man kan göra".

 

Har hittat lite info om hur man kan gå tillbaka till Yosemite, vilket borde lösa problemet - om det inte vore för att jag hade en äldre version än så (lite oklart vilken, fick hjälp att städa i datorn och uppdatera)

 

Hjälp?

Trist att du åkte på en nit. Dessvärre är det inget datorsystem som är "bara". Macen är tacksam men man måste ändå sätta sig in i en del saker. Men något som är gemensamt för alla datorer är att man aldrig ska uppgradera OS-et förrän man kollat så de program man använder fungerar med det nya. Även om man får ett "det går nog" så räcker det inte om datorn är livsviktig.

...

Så sammanfattningsvis ska man absolut vänta med att uppgradera dels för att det alltid är buggar i ett nytt OS och dels för att program kanske slutar fungera. Fråga och läs på och lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBA 2012 levererades antingen med Mac OS X Lion 10.7 eller Mountain Lion 10.8, beroende på när den köptes. Kolla i App Store under köp om du har någon av dem där. Eller kanske Mavericks 10.9, om du nu uppgraderade till det när det kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...