Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flash för Logic PRO X


Clown

Rekommendera Poster

Hej!

Har just köpt följande iMac och är helt färsk på Mac:

 

iMac 21,5"

3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB

512 GB flashlagring

NVIDIA GeForce GT 750M 1 GB GDDR5

 

Vad jag förstår behövde man spela in sina projekt på en extern hårddisk/ssd, för att den interna disken inte kunde läsa och skriva samtidigt. Men iochmed att det nu finns flashlagring i nyare Mac-datorer ska detta inte vara ett så stort problem längre.

 

Har även förstått att man, för att få ut så mycket prestanda som möjligt, beehöver dela upp samples, ljudbibliotek, pluggar mm på olika externa hårddiskar (eller interna om man har torn).

 

Min fråga är, med tanke på min nya iMac, klarar jag mig om jag skapar min musik i macen och sen bara för över låten när den är klar/raderar den i den interna? Och alltså då har hela Logic Pro X och allt dess innehåll, plus mitt projekt på macen?

 

Stort tack på förhand!

/Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket prestanda man behöver är ju helt beroende på hur pass avancerade projekt man gör. Med dagens teknik får man rätt många spår och pluggar bara genom att använda de interna resurserna, ljudkort undantaget. Har du möjlighet så testa först vad du får ut av enbart din nya iMac innan du satsar pengar på mer grejer.

 

Frågan i slutet är otydlig. Du vill radera låten från en intern hårddisk på en annan dator och föra över den till din nya, eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag förstår behövde man spela in sina projekt på en extern hårddisk/ssd, för att den interna disken inte kunde läsa och skriva samtidigt. Men iochmed att det nu finns flashlagring i nyare Mac-datorer ska detta inte vara ett så stort problem längre.

 

 

 

Var har du hört/läst detta?

- Aldrig haft några problem själv nämligen och jag kör vanlig hårddisk...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket prestanda man behöver är ju helt beroende på hur pass avancerade projekt man gör. Med dagens teknik får man rätt många spår och pluggar bara genom att använda de interna resurserna, ljudkort undantaget. Har du möjlighet så testa först vad du får ut av enbart din nya iMac innan du satsar pengar på mer grejer.

 

Frågan i slutet är otydlig. Du vill radera låten från en intern hårddisk på en annan dator och föra över den till din nya, eller vad?

Tack för svar, e-snobben! Jag får testa och se. Frågan i slutet VAR otydlig. Menade att jag gör låten klar i macen och sen sparar den i en extern hårddisk. Jag raderar därefter låten i macen för att få så mycket utrymme som möjligt kvar i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Var har du hört/läst detta?

- Aldrig haft några problem själv nämligen och jag kör vanlig hårddisk...

 

:totaltgalen:

Tack för svar, davidredjoy!

 

Har hittat infon lite här och var, gällde ofta Pro Tools men även Logic. Här är ett exempel:

http://www.homestudiocorner.com/12-home-studio-necessities-7-externaldedicated-hard-drive/

 

Kommer testa att köra allt (hela Logic och mina projekt) och se hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Flashdisk/SSD i iMacen är ca fem gånger snabbare än en bra vanlig 7200 rpm hårddisk. Dessutom är åtkomsttiden till data i princip noll med SSD. Så den är helt överlägsen.

...

Om man skulle vilja kan man ansluta en extern SSD via Thunderbolt och få nästan samma speed externt. Lite dyrt och smalt utbud men det går. USB 3 är nästan lika snabbt och det finns hur mycket som helst att välja på. Glöm USB 2 och FireWire. Det är gammalt och lååångsamt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Flashdisk/SSD i iMacen är ca fem gånger snabbare än en bra vanlig 7200 rpm hårddisk. Dessutom är åtkomsttiden till data i princip noll med SSD. Så den är helt överlägsen.

...

Om man skulle vilja kan man ansluta en extern SSD via Thunderbolt och få nästan samma speed externt. Lite dyrt och smalt utbud men det går. USB 3 är nästan lika snabbt och det finns hur mycket som helst att välja på. Glöm USB 2 och FireWire. Det är gammalt och lååångsamt nu.

Tack för svar, Axelman! (Jag med 1000 nybörjarfrågor sen sist)

 

Du menar med andra ord att jag kommer långt med att köra allt på enbart macen (hela Logic Pro X och projektet). Att sen, om man då vill, ansluta en extern ssd via Thunderbolt -vad gör jag då med den? Spelar in mitt pågående projekt på eller har ljudbibliotek/samplingar mm på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, e-snobben! Jag får testa och se. Frågan i slutet VAR otydlig. Menade att jag gör låten klar i macen och sen sparar den i en extern hårddisk. Jag raderar därefter låten i macen för att få så mycket utrymme som möjligt kvar i den.

I så fall bör du ha en extra extern backup på allt du raderar från den interna. Dvs du sparar projekten på två separata diskar. Vill man radera filer från den interna och bara ha kopia på 1 extern hårddisk är det båttre att bränna en CD eller DVD med det man tar bort. Då har man 1 kopia på CD eller DVD samt 1 kopia på extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar, e-snobben! Det låter mycket smart att dubbelkopiera den färdiga låten, efter allt jobb man lägger ner och cd/dvd verkar vettigt!

 

E-snobben, davidredjoy, axelman -stort tack för hjälpen!! Nu ska jag ge mig in i logicdimman ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ha det så kul!

 

Såg själv igår att jag glömt ladda ner allt nytt från Alchemy i senaste uppdateringen så sitter och testar det ikväll :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ha det så kul!

 

Såg själv igår att jag glömt ladda ner allt nytt från Alchemy i senaste uppdateringen så sitter och testar det ikväll :P

Coolt! Har bara skrapat LPX på ytan nu efter två veckor, men Alchemy var en riktig best!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...