Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta Mac till Windows jobb-nätverk och filserver


Daniel_88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag börjar med att be om ursäkt OM denna tråden redan finns. Jag la en stund på att söka i forumet efter liknande trådar men hittade inget. Jag har även googlat på detta i typ två dagar så nu vänder jag mig till er och hoppas jag hittar ett vettigt svar :)

 

Det är så att på min arbetsplats har jag sedan igår börjat använda mac efter att ha kört pc på jobbet i 3 år. Jag har kört mac hemma sedan 2006 och har bra erfarenhet i mac.

 

En vanlig förekommande grej på jobbet är att vi delar sökvägar på filservern där kollegor delar med sig typ: "Hej, filen finns i den här mappen: P:\mapp\undermapp\undermapp\undermapp". Jag skulle självklart själv vilja att kunna kopiera sökvägar så på min mac så att jag kan dela med mig till kollegor, för det är så vi jobbar.

 

Så det är egentligen den enkla frågan:

 

Hur kopierar jag windows-sökvägar på en mac. och Hur går jag till en sökväg på det sättet utan att behöva klicka mig till sökvägen manuellt?

 

Den egentliga adressen är typ smb://mittnamn@server/osv...

 

Jag har lagt till de två filservrar på jobbet som vi arbetar mot som login-items så de kopplar automatiskt upp sig så fort jag startar datorn.

 

PS. Är det någon som har något smidigt program för att lätt integrera en mac på en windows-dominerad arbetsplats får ni gärna dela med er :)

 

Ha en bra dag!

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...