Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara sms-konversation på datorn


maribelle

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en sms-konversation på min Iphone jag skulle vilja ha över till datorn (iMac). Jag har gjort säkerhetskopia av telefonens innehåll i Itunes så det är inte det jag menar. Jag vill kunna läsa sms-konversationen och spara på datorn även om dessa sms på telefonen raderas.

Har tittat kort på appen TouchCopy, men det behöver man köpa för 29 dollar.. tänkte kolla om någon här kan rekommendera billigare sätt att göra det på..?

 

MVH

Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello,

Tusen tack för snabbt svar, ser mycket intressant ut..

snabb följdfråga där jag nu fastnade.. var hittar jag

  • Mac OS X: User>Library>Application Support>MobileSync>Backup>[some id]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hello,

Tusen tack för snabbt svar, ser mycket intressant ut..

snabb följdfråga där jag nu fastnade.. var hittar jag

  • Mac OS X: User>Library>Application Support>MobileSync>Backup>[some id]

I Finder, gå till menyn Gå medan du håller nere alt-knappen. Välj Bibliotek. När du får upp Finderfönstret ser du sedan de olika mapparna nedanför (till höger om du har kolumnvy).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Apple så ska man kunna skicka och ta emot SMS på datorn med El Capitan.

 

Så här står det under Hjälpmenyn - Meddelanden

 

post-67957-0-62848400-1443988728_thumb.png

 

Och då ska man ju inte behöva installera något extra program. Men på min iPhone med iOS 9.0.2 så finns det ingen funktion som heter SMS-koppling under Inställningar - Meddelanden.

 

Så hur man ska få det att fungera, det vet jag inte.

 

Men om nu Apple menar att det är så, då har man ju löst problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Finder, gå till menyn Gå medan du håller nere alt-knappen. Välj Bibliotek. När du får upp Finderfönstret ser du sedan de olika mapparna nedanför (till höger om du har kolumnvy).

Jo, jag kommer hela vägen till application support, men där finns inte MobileSync>Backup>[some id]

Jag gjorde en säkerhetskopiering med endast alternativet "den här datorn" ikryssat.. mycket tacksam för tålamod hjälp..:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kommer hela vägen till application support, men där finns inte MobileSync>Backup>[some id]

Jag gjorde en säkerhetskopiering med endast alternativet "den här datorn" ikryssat.. mycket tacksam för tålamod hjälp..:-)

Jag kan dessvärre bara hänvisa dig länken och dess instruktioner. Själv har jag Android där jag gör backup med SMS Backup + direkt till mitt Gmailkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kommer hela vägen till application support, men där finns inte MobileSync>Backup>[some id]

Jag gjorde en säkerhetskopiering med endast alternativet "den här datorn" ikryssat.. mycket tacksam för tålamod hjälp..:-)

Är du i rätt "Bibliotek"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan dessvärre bara hänvisa dig länken och dess instruktioner. Själv har jag Android där jag gör backup med SMS Backup + direkt till mitt Gmailkonto.

Tack ändå! Tror du sms back up kan funka till Gmailkonto från Iphone..? Är det inbyggd funktion eller app i Android?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du i rätt "Bibliotek"?

hm.. nej inte säkert.. är inte så bevandrad där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du i rätt "Bibliotek"?

Ja, det kanske var en bra fråga ...

 

hm.. nej inte säkert.. är inte så bevandrad där..

... för gjorde du som jag skrev? I Finder, gå till menyn Gå med alt-knappen nedtryckt, välj sedan Bibliotek.

 

Tack ändå! Tror du sms back up kan funka till Gmailkonto från Iphone..? Är det inbyggd funktion eller app i Android?

Det är en app för Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske var en bra fråga ...

 

... för gjorde du som jag skrev? I Finder, gå till menyn Gå med alt-knappen nedtryckt, välj sedan Bibliotek.

 

Det är en app för Android.

NU gjorde jag det, så hamnade precis rätt, har hittat filen. Väntar på att testa i programmet nu (30 dagar free trial).. håller tummarna:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU gjorde jag det, så hamnade precis rätt, har hittat filen. Väntar på att testa i programmet nu (30 dagar free trial).. håller tummarna:-)

Okej, bra att du hittade det. Men vad är det för app? Jag länkade till en onlinetjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag hittat min fil, men kan du guida mig igen vilket program jag kan använda på min Mac-dator för att få en textkoia av en sms-konversation (mellan mig och en person exempelvis).

Hamnat i app som ska laddas ned, har testat runt flera men ingen leder mig dit jag vill.. sent nu men om du har lust att försöka avsluta det nu vore det toppen..

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag hittat min fil, men kan du guida mig igen vilket program jag kan använda på min Mac-dator för att få en textkoia av en sms-konversation (mellan mig och en person exempelvis).

Hamnat i app som ska laddas ned, har testat runt flera men ingen leder mig dit jag vill.. sent nu men om du har lust att försöka avsluta det nu vore det toppen..

/Maribelle

Kan ju hitta filen genom att seåarat gå in i finder, klicka på alt + GO, men den funktionen går ej att göra då jag är i den gråa instruktionsrutan utan då är det bara vanliga filer, vanliga dokument liksom som man kopplas till direkt. Hur ska jag göra för att få in den önskade filen med all info från sms-konversation..?

Det är ju mycket reklam som poppat upp så det är nog det jag halkat i på ibland av misstag. Har nu v´provat direkt i den grå rutan du länkade till (trodde först det var en screenshot bara, haha!) Tror du vi ror detta i land?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har nu v´provat direkt i den grå rutan du länkade till (trodde först det var en screenshot bara, haha!) Tror du vi ror detta i land?

Ja, då, läs och följ instruktionerna bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då, läs och följ instruktionerna bara.

Hej igen,

Fick ta ett ofrivilligt break men testade nu igen. Läser och fattar tror jag, men där man ska "open fil" när jag går in via go+alt i bibliotek, etc så är det en hel blå mapp med massa underfiler med textfiler. Hur ska man göra där? Jag har testa olika alternativ, mn det enda som funkar är att dra hela mappen in i grå rutan, men där gick uppladdningen på någon sekund, medan "generating file" nu på pågått länge länge. Jag kan ju inte bara välja enstaka textfiler inne i mappen för det är ju flera utrspridda sms (som jag ej kan avkoda där i) som jag vill spara. Således HUR bär jag mig åt där för att få in filmappen User>Library>Application Support>MobileSync>Backup>[some id]?

 

Fick tips om IExplorer annars men är ett betalprogram.. känns ju onödigt, när detta låter som det SKA kunna funka..

Någon som har Iexplorer? Finns som testversion och då är frågan om det jag vill göra (spara sms-konversation på dator) funkar. Vill gärna bli klar med ovanstånde först... och förhoppningsvis bli nöjd med lösningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Har nu testat att kopiera hela foldern med alla (flera hundra små textfiler motsvarande sms) och lagt på skrivbordet. Då gick det att välja EN liten fil och föra in, men fick felmeddelande att filen var invalid.. så..vad gör jag för att få det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen du ska leta efter och hitta heter ...

 

3d0d7e5fb2ce288813306e4d4636395e047a3d28

 

... precis som det anges i den grå rutan du trodde var en skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu så fungerar det ju klockrent... tänk! Önskar jag kunde ge ett fång blommor som tack! TUSEN TACK det var supersnällt att ha det tålamodet att få mig i mål med detta! Klockrent! Jag fattade inte att den skulle heta exakt så i min mapp utan tittade på sparad tid och försökte med den. Så alla har alltså en och samma fil med samma namn med denna info.Nu är det ju solklart men fattade inte det från början utan trodde namnen genererades olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu så fungerar det ju klockrent... tänk! Önskar jag kunde ge ett fång blommor som tack! TUSEN TACK det var supersnällt att ha det tålamodet att få mig i mål med detta! Klockrent! Jag fattade inte att den skulle heta exakt så i min mapp utan tittade på sparad tid och försökte med den. Så alla har alltså en och samma fil med samma namn med denna info.Nu är det ju solklart men fattade inte det från början utan trodde namnen genererades olika.

Slutet gott, allting gott! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...