Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Mac startar inte efter uppgradering till El Capitan


Crister

Rekommendera Poster

Jag har en nio månader gammal Mac Book Pro Retina. I förrgår uppgraderade jag till El Capitain, och den gick bra direkt efter omstart. Jag har den uppbackad via TimeMachine på en TimeCapsule, så uppgraderingen gick verkligen smidigt. Jag testade ett antal av mina program och allt flöt bra. Men så idag började den plötsligt sega till. Jag trodde det kunde bero på att jag hade väldigt många program öppna så jag stängde ned dem tills jag bara hade Safari kvar. Men eftersom det fortfarande var väldigt segt beslöt jag göra en omstart.

 

När jag startade igen verkade allt vara som vanligt. Först plongandet, sen det vita äpplet mot svart bakgrund och man kunde skönja "statusraden", men sen stannade allt. Jag lät den vara så en timma i tron att datorn jobbade i bakgrunden. Med de nya SSD diskarna hör man ju ingenting!! Men inget verkar hända. Jag prövade "säker start" men samma resultat. Prövade sen att koppla ur all sidutrustning - men igen samma stopp vid en svart skärm.

 

Är det någon som känner till fenomenet och kan ge ett råd? Jag är smått desperat för jag har en mycket viktig presentation på Torsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt återställningspartionen genom att hålla inne cmd+r när du startar datorn? Om, starta skivverktyget och kontrollera hårddisk och systemportion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle misstänka något gammalt program som stökat till det, kanske något som vill starta när datorn startar och som är inkompatibelt och vars filer har stökats till. Kan behövas en ominstallation av systemet (oroa dig inte, du får en ny systemmapp medan det omkring systemmappen är kvar som förut). Görs återställningspartitionen.. Starta med CMD R... Men kolla Sir Knasens råd först.

Körde du tidigare något program som ändrade i systemfiler? Systemfilerna är ju låsta i El Capitan... så jag misstänker något program som fungerade under Yosemite men som hänger datorn i El Capitan för systemfilerna är låsta, troligen något som körs vid uppstart.. något som du kanske haft i bakgrunden tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det löste sig tack vare hjälp jag fick på forumet 99 Mac. Ett forum jag verkligen kan rekomendera.

 

Jag fick hjälp av min son att lägga El Capitan på en USB sticka. Sen startade jag min dator genom att trycka ned CTR + R vid uppstart. Därefter kunde jag välja att installera om systemet och det verkar funka perfekt. Jag har tagit bort nästan alla uppstartprogram utom Evernote, i Clipboard och Dropbox.

 

Hoppas det håller i sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...