Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Papperskorgen i El Capitan


McIgge

Rekommendera Poster

Nya OS och papperskorgen är annorlunda nu. Förut kunde man välja mellan töm papperskorgen och säker tömning.

Nu finns bara ett val töm så vipps är den tom. Men vad är det för skillnad? Är det lika säker tömning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det behövdes (behövs) säker tömning bara om man raderar en fil med hemliga uppgifter som man inte vill att SÄPO ska kunna återskapa om de beslagtar datorn.

 

Vid vanlig tömning frigörs lagringen som filen tagit upp. Då är det möjligt att återskapa filen med diverse program, om lagringen filen hade inte har hunnit skrivas över med annat.

 

Vid säker tömning skrevs lagringen över med slumpdata (eller nollor) för att förhindra att man skulle kunna återskapa filen.

 

Jag har aldrig använt mig av säker tömning. Det är ju väldigt sällan som filen man raderar är enormt mycket känsligare än all den data man har kvar på datorn.

 

Känner du att du behöver säker tömning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt mig av säker tömning. Det är ju väldigt sällan som filen man raderar är enormt mycket känsligare än all den data man har kvar på datorn.

 

Instämmer.

 

För vem skulle för det första få tillgång till datorn och för det andra spendera många timmar på att försöka återskapa raderade filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar på ett ställe där man hanterar sekretessbelagd information så visst finns det tillfällen då det vore bra att kunna radera filer ordentligt.

Jobbar inte personligen med detta så jag vet inte hur man löst detta - PC-miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom fungerade väl Säker tömning som ett slags tvångstömning? Jag har varit med om att Papperskorgen inte gått att tömma för att någon fil ”används” – det kunde hända om man bifogat en fil i ett mejl och sedan slängt den och Mail var igång.

Då fungerade det med Säker tömning (eller genom att man avslutade Mail).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar på ett ställe där man hanterar sekretessbelagd information så visst finns det tillfällen då det vore bra att kunna radera filer ordentligt.

Har man inte samma sekretessnivå på de filer man inte raderat?

D.v.s. man måste se till att ingen obehörig kan komma åt det som lagrats (oberoende av om det raderats eller inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar på ett ställe där man hanterar sekretessbelagd information så visst finns det tillfällen då det vore bra att kunna radera filer ordentligt.

Jobbar inte personligen med detta så jag vet inte hur man löst detta - PC-miljö.

Tackar för alla svar!

Jag hade ingen aning om skillnaden men nu förstår jag. Så hemlig är jag inte att jag behöver säker tömning.

Trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inte samma sekretessnivå på de filer man inte raderat?

D.v.s. man måste se till att ingen obehörig kan komma åt det som lagrats (oberoende av om det raderats eller inte).

Jodå, all access är inställt så man bara kommer åt det som man ska.

Hårddiskar blir ju fulla och bytas ut och då uppkommer problemet med filer på hårddisken.

Jag vet så mycket att vi köper extern tjänst för att rensa diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så som jag lärt mig och uppfattat det är det såhär.

 

Att skriva över med nollor har inte samma effekt på en SSD som på en mekanisk disk. Vill någon läsa förklaringen är det bättre att ni googlar om säker formatering än att jag ska försöka förklara. Det finns en del att läsa.

 

Men effekten av detta är egentligen att säker tömning av papperskorgen inte riktigt behövs eller gör någon nytta om man har en SSD. Har man TRIM aktiverat så får man genom det i praktiken en säker tömning.

 

"Recovery of data deleted by Trim is not possible. This is unlike a magnetic drive from which deleted data may often be recovered."

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trim_(computing)

 

Och eftersom det numera i stort sett är SSD som gäller så kanske det är likt Apple att spola alternativet "säker tömning". Dock kan man fortfarande beställa t.ex. iMac med mekanisk hårddisk. Möjligen kan det vara så att systemet vet att man har en SSD och därför inte visar alternativet men att det syns om man har en mekanisk hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ollie Williams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Och här är en länk om annat jag nämnt.

 

http://www.makeuseof.com/tag/why-trim-important-to-solid-state-hard-drives/

 

"To comply with wear levelling, the SSD must constantly move data around the drive to ensure all blocks are worn at an equal rate. Using a secure file shredder to overwrite a specific file or folder many numbers of times is not going to work, because the drive writes all new incoming data to various different blocks, depending on its needs. Only the drive knows where this data is written, so secure deletion tools actually harm SSDs by performing an unnecessary number of additional writes.

 

Youre probably wondering how data is ever deleted from an SSD, particularly if data is constantly moved. Thankfully the TRIM command is designed to solve such a conundrum by marking blocks of data the drive no longer considers in use to be wiped internally. Simply put, your discarded data will eventually vanish into thin nothing and be irretrievable, but only your drive really knows when that will be."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som jag förstått det så är säker tömning borta nu för SSD. Bl a för att spara på onödigt skrivande på disken (livslängd+). SSD jobbar med GC på ett annat sätt och TRIM fixar det.

Man kan fortfarande göra en säker tömning av papperkorgen el enskilda filer i Terminal.
How to Use “Secure Empty Trash” Equivalent in OS X El Capitan

Står med bra förklarat där (med bilder) hur man gör.

Som alternativ... Den här kom i förrgår: Use “Delete Immediately” on Files to Bypass Trash in Mac OS X


Eller i Skivverktyg, och att radera tomt utrymme där, är ju också ett alternativ. Går att göra både från programmet och Terminal.

https://apple.stackexchange.com/questions/213850/how-to-secure-empty-trash-wipe-free-space-on-os-x-el-capitan#comment-258119

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, som jag förstått det så är säker tömning borta nu för SSD. Bl a för att spara på onödigt skrivande på disken (livslängd+). SSD jobbar med GC på ett annat sätt och TRIM fixar det.

 

Man kan fortfarande göra en säker tömning av papperkorgen el enskilda filer i Terminal.

How to Use “Secure Empty Trash” Equivalent in OS X El Capitan

 

Står med bra förklarat där (med bilder) hur man gör.

 

Som alternativ... Den här kom i förrgår: Use “Delete Immediately” on Files to Bypass Trash in Mac OS X

 

 

Eller i Skivverktyg, och att radera tomt utrymme där, är ju också ett alternativ. Går att göra både från programmet och Terminal.

 

https://apple.stackexchange.com/questions/213850/how-to-secure-empty-trash-wipe-free-space-on-os-x-el-capitan#comment-258119

 

Egentligen inte för att spara onödigt skrivande till en SSD. Förklaringen fanns i första länken.

 

"Depending on the SSD controller and other factors, it can be impossible to assure that the specific memory locations were erased, which provides a slight but reasonable chance of recovery parts of deleted files. Apple opted to remove Secure Empty Trash because it couldn’t assure users that deleted files were, in fact, securely overwritten. In its El Capitan security release notes, it said:"

 

"Description: An issue existed in guaranteeing secure deletion of Trash files on some systems, such as those with flash storage. This issue was addressed by removing the “Secure Empty Trash” option."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har filevault och TRIM aktiverat, så säker radering på det känns nästan onödigt även om det skulle ha funkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...