Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 9.0 - kan ringa, men hör inte mottagarens röst och vice versa


DrovveN

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, för vissa samtal så hör varken mottagaren min röst eller jag hör inte mottagarens röst .

Det verkar vara oavsett vilket iOS mottagarens mobil har. Dvs, slumpmässigt?

 

Detta startade direkt efter installation 9.0. Sambon har oxo 9.0, vi båda har iphone 6, samt samma Apple-ID.

Googlat om det men inte hittat något som matchar mitt problem, för iOS 9.

 

Är det en inställningsfråga?

Tacksam för hjälp!

 

/d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstart är (bland) det första jag gör när något inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Omstart är oftast den bästa lösningen även om det inte ÄR en lösning egentligen...

 

Har också haft problem med röstsamtal mellan iPhone <-> iPhone sen iOS7 då man inte hör något eller att rösten blir förvrängd i någon av ändarna.

 

Senast hade jag problemet häromdagen strax efter mottagaren jag ringde nyss uppdaterat till iOS9. Hon sa jag lät som jag pratade i slo-mo och i min ända lät det som hon prata smurf speed. Har spelat in samtalet med min gamla iPhone som bevis för det är ett mysko fenomen.

 

Personligen tror jag att det helt enkelt handlar om en bug i uppkoppling mellan iPhone och operatör där iPhone/nätet antingen ändrar frekvens eller 3G/4G nät precis vid samtalets början vilket gör att iPhone får symptomen och rösten antingen inte kommer fram eller förvrängs.

 

Detta är bara en teori och har inget som helst bevis på att det är sant. Men med tanke på att det händer med ojämna mellanrum, för vissa. Är det iaf ett fel/en bug som återkommer...

 

- Därför jag tror att lösningen att starta om iPhone gör att den får leta nät igen och uppdatera sin täckning. Vilket i sig gör att samtalet kopplas upp på nytt - och får då bättre täckning...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...