Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta bort Numbers som förval


OLGUME

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har haft Numbers under en tid men det fungerar inte. När jag skickar dokument med Numbers är det endast 10 % av mottagarna som kan läsa dokumenten fastän jag skickar Windowskompatibla filer.

Hur får jag bort Numbers som förval och ersätter det med Libre Office som är mer likt Excel? Det är lättare att arbeta med Libre Office kalkylblad då de mer liknar Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att du gör enligt bild nedan.

 

Eventuellt måste du göra om dina gamla dokument, kör dock inte Libre Office så jag är inte helt säker.

 

post-70154-0-76768500-1441119224_thumb.png

 

Oj, allt kom inte med i klippet.

Du ska högerklicka på filen i finder och sedan välja öppna med och där kan du välja program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att du gör enligt bild nedan.

 

Eventuellt måste du göra om dina gamla dokument, kör dock inte Libre Office så jag är inte helt säker.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-09-01 kl. 16.51.50.png

 

Oj, allt kom inte med i klippet.

Du ska högerklicka på filen i finder och sedan välja öppna med och där kan du välja program

Hej

 

Tack för ditt svar. Så långt har jag kommit och jag har lagt ner alla kalkylbladen i Libre Office. Men varje gång jag kommer till den nivå du beskriver så står det "Numbers (förval)". Därunder står det sedan Arkivverktyg, Förhandsvisning, Libre Office och Open Office. Det är förvalet som jag vill ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för ditt svar. Så långt har jag kommit och jag har lagt ner alla kalkylbladen i Libre Office. Men varje gång jag kommer till den nivå du beskriver så står det "Numbers (förval)". Därunder står det sedan Arkivverktyg, Förhandsvisning, Libre Office och Open Office. Det är förvalet som jag vill ta bort.

 

Hej igen

 

Välj "annat" och du får upp ett finderfönster med dina program.

Kryssa i rutan "Öppna alltid med" så borde det väl fungera.

 

post-70154-0-38210200-1441121356_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen

 

Välj "annat" och du får upp ett finderfönster med dina program.

Kryssa i rutan "Öppna alltid med" så borde det väl fungera.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-09-01 kl. 17.26.38.png

Tack. Detta är OK men jag vill ha bort "Numbers (förval). Det står fortfarande kvar när jag gjort enligt din beskrivning. Tror du lösningen är att avinstallera Numbers?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Detta är OK men jag vill ha bort "Numbers (förval). Det står fortfarande kvar när jag gjort enligt din beskrivning. Tror du lösningen är att avinstallera Numbers?

 

Du ska klicka i "Gäller för alla" också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du ska klicka i "Gäller för alla" också.

Du menar "öppna alltid med". Det har jag gjort flera gånger med samma resultat. Fortfarande kommer "Numbers (förval)" upp när jag ska öppna dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar "öppna alltid med". Det har jag gjort flera gånger med samma resultat. Fortfarande kommer "Numbers (förval)" upp när jag ska öppna dokumentet.

 

Nej jag menade "Ändra för alla"

 

post-45175-0-63167800-1441125068_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej jag menade "Ändra för alla"

 

attachicon.gifSkärmklipp 2015-09-01 18.28.34.png

Hej. Jag har inte de alternativa pilarna som du har vid "Öppna med" Jag får samma text som du men inte med pil upp och ner. Kanske är jag på fel ställe. Jag söker ett XLSX i Finder och högerklickar, öppna med annat, väljer Libre Office och klickar i "öppna alltid med" och när jag öppnar detta kommer jag till aktuellt dokument i Libre Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ska högerklicka på filen och välja "Visa info"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ska högerklicka på filen och välja "Visa info"

Ett sort tack. Nu fungerar det. Nu har jag Libre Office som första alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ska högerklicka på filen och välja "Visa info"

Alltid kul att få lära sig nya saker, tack lappen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...