Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Betala parallels varje år, eller?


TB-000

Rekommendera Poster

Jag använder Parallels sedan flera år på min mac. Jag använder det till att köra linux och ibland (numera sällan) windows. Jag planerar även att installera äldre OS X som virtuella maskiner för att kunna testa att program jag bygger för OS X fungerar med äldre versioner av OS X än den jag har installerad.

 

Jag är väldigt nöjd med Parallels rent tekniskt. Inget strul, allt bara fungerar, och smidig integrering med OS X på värd-datorn...

 

Det jag inte är nöjd med är Parallels kostnad för uppgraderingar. Vid varje ny OS X version så kommer en ny version av Parallels, och den uppgraderingen kostar.

 

post-66583-0-31049100-1440962863_thumb.png

 

Fram till nu har jag betalat varje höst. Men nu börjar jag undra om det är värt pengarna.

Fungerar det att strunta i Parallels-uppgraderingen och köra äldre Parallels på nytt OS X?
Hur är alternativen till Parallels? Kostnad och smidighet? (Vad tycker ni som använder dem?)

 

(Att använda BootCamp är inte ett alternativ för mig. Jag vill inte starta om datorn bara för att tillfälligt köra ett program i ett annat OS.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste inte uppgradera till nytt Mac OS X varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste inte uppgradera till nytt Mac OS X varje år.

 

Haha och det är din lösning på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Haha och det är din lösning på problemet.

Du har två val:

Antingen så kör du på den programvara och det OS du har.

Eller så uppgraderar du ditt OS och köper uppgraderingar till de program som då slutar fungera.

 

Valet är ditt och ingen annans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två val:

Antingen så kör du på den programvara och det OS du har.

Eller så uppgraderar du ditt OS och köper uppgraderingar till de program som då slutar fungera.

 

Valet är ditt och ingen annans.

 

Nej man har minst ett till val som jag redan postat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej man har minst ett till val som jag redan postat.

OK jag formulerar om det andra valet jag beskrev:

Eller så uppgraderar du ditt OS och köper uppgraderingar till de program som då slutar fungera, alternativt byter mot ett annat program som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK jag formulerar om det andra valet jag beskrev:

Eller så uppgraderar du ditt OS och köper uppgraderingar till de program som då slutar fungera, alternativt byter mot ett annat program som fungerar.

 

Kan inte se att du är till någon hjälp alls utan bara upprepar vad TS redan konstaterat.

Han är frågar efter alternativ Parallels inte få upprepat vad han redan skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan inte se att du är till någon hjälp alls utan bara upprepar vad TS redan konstaterat.

Han är frågar efter alternativ Parallels inte få upprepat vad han redan skrivit.

Det kommer förmodligen inte att sluta med bara Parallells som slutar fungera (eller funkar sämre), så därför tänker jag ett steg längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer förmodligen inte att sluta med bara Parallells som slutar fungera (eller funkar sämre), så därför tänker jag ett steg längre.

 

Du kommer fortfarande inte med några konkreta tips på alternativ utan bara upprepar vad han säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som svarat så här långt!

 

 

Det kommer förmodligen inte att sluta med bara Parallells som slutar fungera (eller funkar sämre), så därför tänker jag ett steg längre.

 

Jag har uppgraderat från OS X 10.7 till 10.8 och vidare till 10.9 och 10.10. Jag är alltså helt införstådd med att program kan behöva uppgraderas. Alla andra program jag använder har fungerat utan uppgradering vid de här uppgraderingarna av OS X, eller så har det kommit en kostnadsfri bug-fix-uppgradering för att de ska fungera med nyare OS X.

Det enda program jag behövt betala för uppgradering av vid uppgradering av OS X har varit Parallels.

En fråga är alltså: Måste man verkligen uppgradera Parallels för att det ska fungera vettigt vid uppgradering av OS X? Eller, är det bara "smart" marknadsföring av Parallels uppgraderingarna att säga att de innehåller stöd för nyare OS X? Naturligtvis kan ingen veta hur det blir vid nästa OS X, men det kanske finns någon där ute som låtit bli att uppgradera Parallels vid tidigare OS X uppgraderingar och vet om det brukar fungera...

 

VirtualBox är gratis och man kan köra det mesta virtuellt. Det uppdateras kontinuerligt. Du kan testa och jämföra.

 

Tack för tipset om VirtualBox. Jag har tittat på det. (För min användning så saknar VirtualBox en del av de features som gör att jag tycker Parallels är smidigt.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser lite här så ser man att version 11 stöder Windows 10 och "är redo för OS X El Capitan". Version 10 inkluderade stöd för Yosemite. Min bedömning är att Parallels har en prispolitik där man får betala för uppgraderingar där andra företag kanske väljer att inte ha det. Parallels har även prenumerationsvarianter med fler funktioner i och med version 11. De försöker nog mjölka ur kunderna så mycket pengar de kan. Är det värt det, då? Det kan nog bara kunden svara på. Frågan om äldre versioner funkar ändå, tja, det får man väl testa sig fram till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...