Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule full - hur börja från början?


bjorma

Rekommendera Poster

Min Time Capsule har blivit full och Time Machine berättar det hela tiden och skriver över gammalt.

Ok, gammalt är gammalt men troligen finns en hel del som skrivs över kvar på datorn och i och med detta beteende så har man helt plötsligt filer på datorn som man inte har backup på och det känns ju inte bra.

 

OK - jag pekade ut min My Cloud som mål för backuperna i stället och tänkte att det blir väl bra - men det blev det inte av flera skäl. För det första tar backupen på My Cloud mer än än 100 GB mer än vad som finns på HD:n och det är naturligtvis allt som finns backat sen tidigare och som inte finns kvar på datorn, men värre är att hårddisken - My Cloud alltså - står och tuggar dygnet runt och det är tämligen störande. Den har en egenhet att stå och tugga i evighet så fort man petar dit lite grejor - kanske beror det på att det är en RAID-disk och han håller på och flyttar runt - vad vet jag, men jäkligt störande är det.

 

Så - jag skulle vilja börja om från början med Time Capsulen som är tyst och fin och aldrig gjort något väsen av sig men jag vet inte hur jag går tillväga - någon som vet?

 

Den har faktiskt räckt i över 2 år och har backat 2 stycken Macar och det tycker jag är ok.

Så jag skulle vilja börja från början utan att behöva köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer kunnig får gärna rätta mig (eller säga att jag har rätt), men visst är det väl så att alla filer som finns på datorn finns på din TM även om den börjar radera gamla kopior pga utrymmesbrist. Det som tas bort är äldre versioner av filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, gammalt är gammalt men troligen finns en hel del som skrivs över kvar på datorn och i och med detta beteende så har man helt plötsligt filer på datorn som man inte har backup på och det känns ju inte bra.

 

Stämmer inte, se nedan.

 

Någon mer kunnig får gärna rätta mig (eller säga att jag har rätt), men visst är det väl så att alla filer som finns på datorn finns på din TM även om den börjar radera gamla kopior pga utrymmesbrist. Det som tas bort är äldre versioner av filer.

Precis så är det.

Gamla filer som fortfarande finns på datorn finns också i backupen.

Gamla, numera kastade filer raderas från backupen.

Gamla versioner av dina nuvarande filer kastas också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ytterligare tyddliggöra: Den raderar alltså bara äldre versioner av filer. Om filer bara finns i en version så sker ingen radering. TimeMachine har *versionshantering*.

Låt oss säga att du sitter med ett dokument, du skriver, du skapar en ny bästsäljare och förväntar dig inkomster i miljonklassen. Du sitter och skriver och skriver i timmar varje dag, du är redan uppe i över 600 A4 sidor... För varje gång du har sparat dokumentet - manuellt eller genom autospar (beroende på vilken ordbehandlare du kör) så har du skapat en ny version. TimeMachine har kopierat varje version. Den kollar en gång i timmen om det har kommit något nytt. Hittar den en ny version så kopierar den och den behåller den gamla.

Och om du har suttit med den här boken i ett år och suttit nästa varje dag, ja då finns det typ flera hundra olika versioner av den, säg att du kanske gör säg 8 - 10 versioner om dagen, det blir ca 200 versioner i månaden och ca 2400 versioner på ett år. Och det av samma dokument! Det är fortfarande ett dokument, ett som finns i flera versioner.

Så vad TimeMachine nu gör när hårddisken är full, det är att den raderar de äldsta, den raderar dina första trevande försök och dina pinsamheter och det som du för länge sedan glömt bort och inte längre vill ha kvar...

 

Men dikten du skrev i ett dokument på mindre än en timma och som bara finns i en version, den oersättliga dikten du skrev för två år sedan, din klassiker, den skrivs inte över - den behålls.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Förstår jag er rätt är det bara att luta sig tillbaka och somna om :)

 

MEN vad händer när det inte finns mer att radera?

Nu är väl det inte så troligt eftersom bägge burkarna som backas bara har 500 GB diskar - men om de skulle haft 2 TB var så måste ju Time Capsulens utrymme till slut bli fullt och inga filer finnas som kan tas bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Time Capsule har blivit full och Time Machine berättar det hela tiden och skriver över gammalt.

Ok, gammalt är gammalt men troligen finns en hel del som skrivs över kvar på datorn och i och med detta beteende så har man helt plötsligt filer på datorn som man inte har backup på och det känns ju inte bra.

 

OK - jag pekade ut min My Cloud som mål för backuperna i stället och tänkte att det blir väl bra - men det blev det inte av flera skäl. För det första tar backupen på My Cloud mer än än 100 GB mer än vad som finns på HD:n och det är naturligtvis allt som finns backat sen tidigare och som inte finns kvar på datorn, men värre är att hårddisken - My Cloud alltså - står och tuggar dygnet runt och det är tämligen störande. Den har en egenhet att stå och tugga i evighet så fort man petar dit lite grejor - kanske beror det på att det är en RAID-disk och han håller på och flyttar runt - vad vet jag, men jäkligt störande är det.

 

Så - jag skulle vilja börja om från början med Time Capsulen som är tyst och fin och aldrig gjort något väsen av sig men jag vet inte hur jag går tillväga - någon som vet?

 

Den har faktiskt räckt i över 2 år och har backat 2 stycken Macar och det tycker jag är ok.

Så jag skulle vilja börja från början utan att behöva köpa en ny.

Ang den evigt tuggande My Cloud. Kan det vara så att den laddar upp dina backuper i molnet och du har en så långsam upload på din internetanslutning att den aldrig blir klar med jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Förstår jag er rätt är det bara att luta sig tillbaka och somna om :)

 

MEN vad händer när det inte finns mer att radera?

Nu är väl det inte så troligt eftersom bägge burkarna som backas bara har 500 GB diskar - men om de skulle haft 2 TB var så måste ju Time Capsulens utrymme till slut bli fullt och inga filer finnas som kan tas bort?

 

Den disk som TM använder ska ju vara tilltagen i storlek efter behovet så att den ska spara mycket och länge innan den börjar skriva över gamla versioner.

...

Sen är det inte bara att sova på. OM man bara spar på Time Machine är det ju gott. Men den kan ju krångla den också, så gör som Fatomen han har säkerhetskopior både i grottan och hos Guran och hos Dianas morbror Dave. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

polken

 

Nä, jag stängde av all internet-access för länge sen jag tröttnade på tugget, men så fort jag petar dit lite så tuggar den, när jag ställde om Time Machine dit tuggade den tre dygn i rad så jag ställde tillbaka och det tycks ju inte vara några problem. Det har varit mycket krångel med den disken - absolut inget jag rekommenderar. Jag har en äldre också RAID och den är tyst som en mus, visst tuggar en stund när man lägger nåt där men går fort över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman

 

Jag gör det - kör Carbon Copy Cloner emellanåt också - men du har rätt borde ha någon på annan plats också.

Nån som kan tipsa om ett bra program att tanka upp grejor på en extern server - tex Binero med?

Jag brukar använda SSH File Transfer för det - men det känns ju lite tungt att behöva ta omvägen via Windows ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att du blir av med filer som du raderat av misstag så kan du köpa en billig extern USB-disk och ansluta den till din TC. Sedan ställer du in Macen att köra Time Machine mot din nya disk i stället för TC:s interna. Den interna behåller du som den är och har då alla filer kvar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...