Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omöjligt att slutföra Win7-installation (bootcamp), vit skärm och erro


Eli6

Rekommendera Poster

Hej!

Vill installera en Win7 OEM-version med Bootcamp på min MacBook Pro mid 2009 och allt funkar bra tills Windows "slutför installationen", då blinkar skärmen snabbt blått med ett felmeddelande man inte hinner se, startar om, och blir vit (men datorn "tänker" högt).

Efter en halvtimme med vit skärm har jag brutit strömmen och försökt öppna Windows, får då felmeddelandet

"Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen".

Bootar jag från cd:n så startas hela installationsprogrammet om från början, har testat att installera om men det slutar alltid med vit skärm. Försökte reparera Windows med skivan men fick besked att inga problem hittades.

Någon som har en aning om vad jag kan göra?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på Windows, så det kanske är något helt annat...

 

Om jag har förstått det rätt så får man inte installera Win OEM-version om man inte har den OEM-dator det är tänkt för. Som jag har förstått det så måste man (om man vill vara laglig) använda svindyr Win med fullständig licens om man installerar på Mac. Kan det vara någon licenskontroll på att du har rätt OEM-hårdvara som går fel och leder till dina problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trixade runt lite och hittade till slut en lösning som fungerade, så det var nog inte OEM-licensen som strulade. Dels startade jag setup.exe från kommandotolken när jag reparerade windows med skiva (istället för att låta setup starta automatiskt), dels lät jag den gamla windowsinstallationen (som inte fungerade) ligga kvar på hårddisken när jag gjorde om installationen, den ska ju inte ha något med den nya att göra och låsas in i en "windows.old"-mapp, men kanske bidrog den också på något sätt.

Jag fattar inte hur ovanstående löste problemet rent praktiskt, skulle vara kul att veta, men nu fungerar mitt windows i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på Windows, så det kanske är något helt annat...

 

Om jag har förstått det rätt så får man inte installera Win OEM-version om man inte har den OEM-dator det är tänkt för. Som jag har förstått det så måste man (om man vill vara laglig) använda svindyr Win med fullständig licens om man installerar på Mac. Kan det vara någon licenskontroll på att du har rätt OEM-hårdvara som går fel och leder till dina problem?

Du har fel på alla punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är ingen expert på Windows, så det kanske är något helt annat...

 

Om jag har förstått det rätt så får man inte installera Win OEM-version om man inte har den OEM-dator det är tänkt för. Som jag har förstått det så måste man (om man vill vara laglig) använda svindyr Win med fullständig licens om man installerar på Mac. Kan det vara någon licenskontroll på att du har rätt OEM-hårdvara som går fel och leder till dina problem?

 

 

Nja, en OEM blir ju knuten till en viss dator och blir svår att flytta till en annan.

 

Så en OEM borde gå att installera via bootcamp, men om man köper en ny dator kan det bli problem att få med sig OEM versionen till den nya.

 

Köpte Vista som OEM till en dator jag satte ihop....oj....vet i faen när det var, men Vista hade ett år på nacken eller två då....men det funkade finfint.

 

Men, efter ett par år försökte jag installera samma OEM på en ny dator jag byggt då jag skrotat den gamla....icke sa Nicke. Det gick inte för sig.

Fick köpa en ny till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på Windows, så det kanske är något helt annat...

 

Om jag har förstått det rätt så får man inte installera Win OEM-version om man inte har den OEM-dator det är tänkt för. Som jag har förstått det så måste man (om man vill vara laglig) använda svindyr Win med fullständig licens om man installerar på Mac. Kan det vara någon licenskontroll på att du har rätt OEM-hårdvara som går fel och leder till dina problem?

 

Skruvar du ihop en egen dator kan du köpa en OEM version och installera den. Men du kan inte ta med dig den till en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...