Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP mid 2012 beter sig konstigt efter hårddisksbyte, tips?


bakaou

Rekommendera Poster

Har som rubriken säger byt ut hårddisken som satt i sen inköpet mot en Samsung evo 850 på 250GB.

 

Gjorde en kloning av den med SuperDuper och provade att starta upp den via USB och det gick som smort. Använde mig av datorn så i några dagar för att se att det även gjorde så under flertalet uppstarter.

 

När jag sedan monterade in den i datorn så fungerade det inte alls att starta upp, grå skärm och den streckade ringen blinkade på skärmen. Jag skruvade då upp den och kontrollerade att allt satt som det skulle, och sedan andra gången när jag startade upp den hände samma fenomen, men efter en tid så startade den upp som vanligt och fungerade kanon. Detta med grå skärm och att den inte verkar hitta SSDn direkt händer vid varje uppstart, även safari beter sig konstigt och hänger sig, och frågar om någon form av licens godkännande vid varje ny sida som inte går att vare sig godkänna eller icke godkänna.

 

Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vill dela med sig eller har några tips på vad det kan vara?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att markera startskivan, systeminställningar-startskiva-markera nya osx och stäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gör det kommer det upp en ruta som säger 'du kan inte ändra startskiva till den markerade skivan. Verktyget "bless" kunde inte ställa in aktuell startskiva.'

 

Det finns bara den befintliga SSD disken att välja på. Vet inte om det gör någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag, så det verkar det ju inte heller vara..

 

Grymt frustrerande.. Tack för tipsen så länge dock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog gjort om det…partionerat ssdisken för 1 partition med guid och sedan kopierat igen med sd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att partionera om det igen, uppstod komplikationer dock då det avbröts och sedan blev skivan icke bootbar. Gjorde det enda jag kunde komma på och raderade den och gjorde en återställning. Verkar fungera fläckfritt det lilla jag hunnit med nu på kvällen med mountain lion.

 

Kan det ha att göra med Yosemite hela cirkusen?

 

Annars blir det väl till att uppdatera och se hur det fungerar och flytta över från den gamla hddn externt.

 

Det stör mig något gruvligt att kloningen inte gick vägen, hade varit så bekvämt.

 

Finna det något annat alternativ att få den anpassad som den gamla? Den är nu som sagt extern via sata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt till ssd på några burkar och gjort så här.

- anslutit nya ssd med usb externt, 1 eller 2 partitioner med guid som sedan formaterats.

- klonat gamla disk till nya mha superduper

- startat från nya med 'alt'knappen nertryckt för att se att den funkat.

-skruvmejlsar fram, byta gamla mot nya.

 

Har alltid funkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många om och men så sitter jag vid vad jag tror är en fullt fungerande dator. För mig verkade processen med kloning inte fungera men nu efter en formatering med en partition och en återställning cmd+r så verkar den vara som den ska. Uppdatering till yosemite gick smärtfritt, safari fungerar som det ska, och det verkar inte vara några problem. Jag får helt enkelt föra över det viktiga manuellt externt. Det är vad det är!

Tack ska du ha Jan för dina svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...