Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder tappar farten...


tommyolsson

Rekommendera Poster

Hej!

Nyligen har min iMac (27-inch, Late 2012) börjat sega i finder.
Har jag några fönster öppet med många mappar och filer i och söker genom att klicka på resp. mapp eller fil så kan finder efter ett tag "tappa farten" och markeringarna av musklicken släpar efter. Mycket irriterande.

Jag kör OS X 10.10.5 och har 32 GB arbetsminne installerat.

Lagringskapacitet: 2,2 TB ledigt av totalt 3,11 TB Fusion Drive.

 

Har testat med omstart ett par gånger och kört kontroller med Skivverktyg.

MacKeeper har också fått jobba med "städning" bland filerna.

Men Finder uppträder fortfarande segt, även att öppna nya fönster går inte lika kvickt som förr.

 

Mvh
Tommy Olsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den förmodade boven i dramat: https://en.wikipedia.org/wiki/MacKeeper#Reviews : "users with MacKeeper installed frequently experience crashes and that removing it resolves the problem"

 

Du avinstallerar det bäst med en programavinstallerare som AppCleaner (gratis).

 

MacKeeper kan ha gjort skada i ditt system, så att du kanske tvingas ominstallera Mac OS X. Räcker inte det (biblioteksmappen kan vara skadad) får du göra en total ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CleanMyMac3 är ett bra program för städning, det är ett säkert och tillförlitligt program. Jag har kört det i flera år, fungerar väldigt bra.

http://macpaw.com/cleanmymac

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CleanMyMac3 är ett bra program för städning, det är ett säkert och tillförlitligt program. Jag har kört det i flera år, fungerar väldigt bra.

 

http://macpaw.com/cleanmymac

 

 

 

 

Vågar man verkligen lita på detta program?

Vill inte att det ska sabba min installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du tror att du behöver MacKeeper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du tror att du behöver MacKeeper?

Det hörs ju på namnet :totaltgalen:

 

Aggressiv marknadsföring?

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CleanMyMac3 är ett bra program för städning, det är ett säkert och tillförlitligt program. Jag har kört det i flera år, fungerar väldigt bra.

 

http://macpaw.com/cleanmymac

 

 

 

Eftersom jag läst dina kommentarer om det då och då här i trådarna så beslöt jag att skaffa det.

Funkar suveränt bra, lite dyrt dock.

Dum som jag var så skaffade jag bara en licens till en dator, tänkte mig inte för.

Men jag sparade in rätt många sköna slantar på att maila macpaw om jag kunde få komplettera min licens på en dator med att få det på en till. Vilket gick jättebra att få, så istället för att köpa en licens till eller köpa en för två. Så betalade jag till ca 9 dollar. Kändes bra för snåla mig.

 

Men en konstig grej med alltihopa är att, om man raderar ett program med AppCleaner så tror man att det är färdigt sedan. Men CMC reagerar direkt på att ytterligare ska slängas. Det kommer alltid upp en notis om att ytterligare 30-40 MB ska raderas. Man tror ju att AppCleaner gör jobbet ordentligt, men så verkar det inte riktigt vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men en konstig grej med alltihopa är att, om man raderar ett program med AppCleaner så tror man att det är färdigt sedan. Men CMC reagerar direkt på att ytterligare ska slängas. Det kommer alltid upp en notis om att ytterligare 30-40 MB ska raderas. Man tror ju att AppCleaner gör jobbet ordentligt, men så verkar det inte riktigt vara?

Kan du vara mer specifik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vara mer specifik?

Lägger ut en skärmdump senare ikväll när jag kommit hem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vågar man verkligen lita på detta program?

Vill inte att det ska sabba min installation.

 

Clean My Mac är fullt konfigurerbart, det gör inget som man inte vill att det ska göra. Användaren bestämmer hur djupt ner i systemet som programmet ska agera. Jag har aldrig upplevt att det har sabbat något för mig, och då har jag ändå låtit den ta bort språkversioner som jag inte använder och liknande "system junk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men en konstig grej med alltihopa är att, om man raderar ett program med AppCleaner så tror man att det är färdigt sedan. Men CMC reagerar direkt på att ytterligare ska slängas. Det kommer alltid upp en notis om att ytterligare 30-40 MB ska raderas. Man tror ju att AppCleaner gör jobbet ordentligt, men så verkar det inte riktigt vara?

 

Jag har ingen erfarenhet av App Cleaner, men vad Clean My Mac gör när den rensar program det är att den rensar cache-filer, inställningar samt till programmet associerade filer som ligger utanför program-mappen. Jag använder Clean My Mac när jag rensar program.

 

Obs - missförstå nu inte detta som att den tar bort dokument associerade med programmet, jag menar om jag har skapat dokument med ett program och sedan raderar programmet så finns definitivt dokumenten kvar sen. :) Den rensar bara filer som programmet man tar bort adresserar och behöver för sin användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vara mer specifik?

Valde ut ett program som jag inte har någon nytta av o som jag i princip aldrig använt och som borde ha slängts för länge sedan.

I AppCleaner:

post-67957-0-06112900-1440707525.png

 

 

Raderar och man tänker att det är klart, men om jag har CMM aktiverat, vilket märks genom att en liten ikon syns längst upp i menyraden. Så kommer det genast i samma sekund en notis från CMM:

post-67957-0-99333200-1440707658.png

 

AppCleaner raderar visserligen programmen. Och de lägger sig i papperskorgen, så länge programmet ligger där kan man ju ångra åtgärden om man vill.

Men CMM vill att det slängda programmet ska raderas slutgiltigt och definitivt. CMM ser till att programmet raderas säkert, dvs det försvinner från papperskorgen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde ut ett program som jag inte har någon nytta av o som jag i princip aldrig använt och som borde ha slängts för länge sedan.

I AppCleaner:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-27 kl. 22.28.57.png

 

 

Raderar och man tänker att det är klart, men om jag har CMM aktiverat, vilket märks genom att en liten ikon syns längst upp i menyraden. Så kommer det genast i samma sekund en notis från CMM:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-08-27 kl. 22.29.29.png

 

AppCleaner raderar visserligen programmen. Och de lägger sig i papperskorgen, så länge programmet ligger där kan man ju ångra åtgärden om man vill.

Men CMM vill att det slängda programmet ska raderas slutgiltigt och definitivt. CMM ser till att programmet raderas säkert, dvs det försvinner från papperskorgen också.

Som jag förstår det så vill CMC tömma den papperskorg som har fyllts av AppCleaner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så vill CMC tömma den papperskorg som har fyllts av AppCleaner?

Ja,

så eg skrev jag fel i mitt första inlägg tidigare idag. För AC gör jobbet precis som det är tänkt.

Men CMM;s har till uppgift att hålla systemet städat och fint, vilket det också gör. Och i CMM;s "uppdrag" ingår också att sanera bort allt som tynger, vilket ju också filerna i papperskorgen gör.

 

Så båda programmen sköter precis det som är tänkt med dem.

 

Har inte djupdykt i CMM alla funktioner, det är möjligt att inte AC behövs med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har inte djupdykt i CMM alla funktioner, det är möjligt att inte AC behövs med det?

Det vet jag inte, fråga Raphael.

 

För mig räcker det att veta att AppCleaner gör sitt jobb. Fast helt perfekt är det inte, det tar faktiskt inte bort allt som har installlerats, eller snarare, konsekvensen av en installation. Ett installerat program kan nämligen själv installera vissa saker när det sedan öppnas första gången, och det har AC inte alltid koll på. Oftast handlar det om mappar där vissa grejer läggs efter användarens beteende. AC vill dessutom ibland ta bort för mycket. Exempelvis vill den även ta bort Google Chromes vanliga appstöd när jag bara vill ta bort Google Chrome Canary (utvecklingsversion). Då får jag klicka ur de rutorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...