Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Outlook ersättar för macen


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Jag har följande scenario.

Vi har på jobbet fått outlook som ersätter Firstclass.

Tanken vara att man skulle kunna lägga in min kalender i outlooks kalender och sedan få det att synka till olika enheter (vad det en må vara)

 

Det har dykt upp ett problem.

Jag kan importera kalender i Outlook men den hamnar som lokal kalender på datorn, alltså den synkar inte med exhange servern, vilket vara tanken.

 

Har frågat it avdelningen, varför? och har fått till svar det går inte.

 

Så nu sitter jag med en lokal kalender som jag kan lägga till saker men som inte synkar med mina överiga enheter.

 

Vet att på Windows sidan finns ett mail client program som heter Em client som fixar det, men det verkar som det finns bara på Windows sidan.

 

Nu till min fråga.

 

Finns det något program som fixar kalendern, men även kan ersätta Outlook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för server? Om ni har en helt vanlig Exchange-server så använd Apples iCal och Mail. Funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken var att jag skulle hålla isär mail programmen samt kunna importer kalendern enkel till en microsoft exchange server.

 

Som jag skrev så finns det ett ersättnings program på windows sidan som fixar det hela men finns det något liknade på mac sidan?

 

Det är den stora frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken var att jag skulle hålla isär mail programmen samt kunna importer kalendern enkel till en microsoft exchange server.

 

Som jag skrev så finns det ett ersättnings program på windows sidan som fixar det hela men finns det något liknade på mac sidan?

 

Det är den stora frågan.

Kanske har mjukvarorna utvecklats sedan jag höll på med detta, eller om det finns olika sätt att bygga upp MS exchangeservrar på? Det vet inte jag.

 

Men för ett par år sedan eller så, så försökte jag mig på samma grej. Hade outlook på jobbet och ville synka över kalendern till Apples kalender. Men hur jag än testade och hur mycket vår IT-support än kom med goda råd och tips så gick det inte.

Att synka över outlookmailen via exchange till Mail var inga problem, men kalendern gick inte.

 

Som jag ser det så finns det bara ett sätt att lösa detta på. Att synka via googles kalender. Googles kalender funkar ju åt båda hållen.

Men jag tröttnade på krånglet och googles kalender ville jag inte ha. Så jag struntade helt sonika i Outlooks kalender. Ev inlägg från andra i den kalendern skrev jag in manuellt i min egen. Den typen av kalenderhändelser var ändå så otroligt få, men de kanske inte är det för dig?

 

(inte så roligt svar precis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanken var att jag skulle hålla isär mail programmen samt kunna importer kalendern enkel till en microsoft exchange server.

 

Som jag skrev så finns det ett ersättnings program på windows sidan som fixar det hela men finns det något liknade på mac sidan?

 

Det är den stora frågan.

Det du skriver nu tycker jag motsäger det du skrev i din första fråga. Nu vet jag alltså varken ut eller in. Så därför kan jag inte vara till någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte Outlook till OS X? Kanske inte separat, men det ingår väl i office-paketet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hel grejen är detta.

Har jag outlook för mac i min arbets mac och vill importera en kalender till den som ska synka t.ex till min arbetstelefon som är en Windows telefon (Nokia 1320) så går inte det.

Det går bara att lägga in den importerade kalendern som en lokal kalender som bara finns på den datorn.

Det går inte att importera kalendern så att den går upp i jobbets exchange server så den synkar till min arbets telefon.

 

Det går att komma runt detta och det är att man gör en bootcamp med Win 7 och där installera ett program som heter em client.

När man sedan släppar in en kalender fil så lägger den på exchange serven och på så sätt synkar den till arbets telefonen.

 

Men det är konstigt att man måste ta till ett tredje parts program på Microsoft egna system för att få in en kalender.

 

Så det var därför jag kom med frågan om det finns något program till macen som som inte gör att man måste blanda in masens egna program, som mail, kalendern utan använda ett tredje parts program som är som outlook men inte är outlook.

 

Hoppas du förstår nu vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för slags kalender försöker du importera varifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har försökt med .icl, xls. .olm (tror jag det heter) men enligt våran it avdelning så går det inte att importera kalender till exhange serven, vilket är fel eftersom man kan göra det med em clienten på windows sidan.

Jag får sonika köra ingången in windows dator och installera em clienten och importera kalendern den vägen.

Tänkte om det finns ett snarlikt program som som gjorde samma sak som em clienten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså en fil.

Vad händer om du kopplar upp iCal mot Exchangeservern, markerar den kalendern som aktiv och sedan importerar kalenderfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför du inte vill köra Apple Mail eller iCal, men visst finns det alternativ som fungerar med Exchange även om det inte finns så många.

BusyCal är ett sådant... Så testa detta:
http://www.busymac.com/busycal/index.html

Sen skriver du inte varifrån kalendern kommer ursprungligen, jag menar om det är en kalender som du vill ha fortsatt synk - låt oss säga att det kanske är en iCloud-kalender eller en Yahoo! kalender - så kan du addera CalDav-kompatibilitet till Outlook för Mac. Detta är inte inbyggt. Men här finns en lösning från en tredjepartleverantör som utökar Outlooks funktionalitet:
http://www.arpdev.com

När det gäller att hitta ett program som Outlook, som lägger allt på samma ställe - alltså mejl, kalender och kontakter. Det är betydligt svårare. Fortfarande finns Chandler kvar, men det har inte uppdaterats på flera år och är väl i praktiken nedlagt så jag kan inte rekommendera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Det hela sluta med att jag installera win 7 med bootcamp och på den sidan installera jag Emclient (outlook ersättnings program).

Genom det programmet fick jag in kalendern så att den synka med exhange serven på kommunen.

 

Problemet löst, men det är synd att det inte fanns en mac lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, men det är synd att det inte fanns en mac lösning.

Det hade det kanske funnits om du kunnat tala om vad för slags fil du hade och var den kom ifrån.

 

Och varför inte bara låna en Windows 7 dator på jobbet i en halvtimme för att ladda upp kalendern till Exchange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kanske behöver ha win 7 vid ett annat tillfälle (vilket är inte troligt).

Jag kommer tillbaka med mera frågor när det kommer.

Tack för hjälpen ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...