Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjarfrågor iMac


Willespappamarcus

Rekommendera Poster

Willespappamarcus

Hej

 

Har en hel del frågor om iMac som jag hoppas får svar på här!

 

Har börjat kika på iMac, främst ur designsynpunkt men även att vi kör både iPhone, iPad och AppleTV. Då känns steget ganska självklart till iMac

 

Vilken modell ska man satsa på? Kommer att titta på begagnatmarknaden.

Är det stor skillnad på 21, 24 och 27 tum?

Vilken årsmodell? Vad skiljer de åt? Vilken operativsystem är bäst?

Finns det möjlighet att skicka film från datorn, via apple tv till tv:n från iMac? Och då inte filmer som ligger i iTunes.

 

Vill ha en bra första iMac, inte för fansy men inte för snik heller utan mellanmjölksvarianten.

 

Tacksam för svar

 

//M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt går det en gräns 2011 där alla Macar får SATA3 USB 3 och vissa även Thunderbolt. Så undvik 2010 om du kan. iMac 27" är i regel snäppet kraftfullare än 21". iMacar med i7 har riktigt bra prestanda i jämfört med idag så ta gärna en sådan.

Bra OS X för något äldre Macar är 10.6 Det är stabilt och tillförlitligt. Sen kommer 10.8 som en trogen arbetshäst. 10.7 är ett halvfärdigt 10.8 så undvik den.

...

Fram tom 10.6 kan man köra äldre PPC-Macprogram via Rosetta. Denna möjlighet finns inte sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Tack för svar!

 

Fick lära mig mycket nyttigt på det inlägget!

 

Kanske en väldigt dum fråga, men hur lirar allt om man kör apple grejor 100%? Tänkte på iMac till Apple TV, iMac till iPhone/iPad.

 

Delningar i iTunes eller hemmadelning med bilder mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med 2011.....

Gäller det för Macbook Pro 13" och 15" också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I synnerhet 13" och 15" Det skiljer nästan 100% i processorprestanda mellan 2010 och 2011

13" 2010 har usla prestanda medan 2011 har ok prestanda.

15" 2010 ok prestanda men är riktigt vass 2011 och skuggar dagens 15".

...

13" och 15" i Apples värld handlar inte om olika skärmstorlekar. 13" är konsument och 15" är proffsdator. De har helt olika grejjor under huven.

 

För mer info kolla Mactracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att det är riktigt svårt att byta hårddiskar på iMacar. Så att ha snabba portar som USB 3 och Thunderbolt är viktigt särskilt om man vill lägga OS X på en snabb SSD så går det utmärkt utanför datorn.

...

Angående MacBook Pro är RAM-minnena fastlödda på de nyaste. Så se till att du inte får en med för lite RAM-minne om du väljer en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Yosemite är det som ska användas då det har flest funktioner, är mest up-to-date och stödjer Apples senaste tekniker med iCloud. Med Yosemite utökades iCloud-funktionaliteten och äldre OS X har inte stöd för de senaste grejerna.

Ett exempel är programmet Bilder som kom med Yosemite och som ersätter det tidigare iPhoto, och Bilder fungerar med iCloud bildbibliotek. Senaste iOS-enheter i iPhone och iPad har också Bilder och stöd för iCloud bildbibliotek. Kör du ett äldre OS X så kan du inte använda detta.

iCloud bildbibliotek innebär att alla dina enheter får tillgång till samma bildbibliotek på internet, så länge som de går under samma Apple ID.

Med senaste iOS och senaste iTunes får du Apple Music och iCloud musikbibliotek som ger alla enheter med samma Apple ID tillträde till samma musikbibliotek på iCloud.

Sedan kan du även ha familjedelning där du kan lägga till familjemedlemmars Apple ID i en grupp och denna grupp kan dela åtkomst till bilder, app:ar, musik, kalenderuppgifter och så vidare genom iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Mycket matnyttigt här

 

Känns som jag ska satsa på en 27" med Yosemite..

 

Hur funkar det att gå från Windows till Mac, tänkte på program i datorn, bilder och dokument mm?

 

Finns det något smidigt sätt att föra över de till Mac:en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nu var jag några sekunder sen @Telly82

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Okej, det verkar smidigt! Men den tar inte allt som jag förstod det rätt?

 

Om man nu tänker 27", Yosemite från 2011. Vad brukar eller ska en sådan kosta? Vad är rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Willespappamarcus

Gurus!

 

Har fått möjlighet att byta en klocka mot en iMac.

Macen har nedanstående spec

 

iMac "Core i5" 1.4 21.5-Inch (Mid-2014) 1.4 GHz Core i5 (I5-4260U) apple-imac-21-2014.jpg Intro. June 18, 2014 Disc. October 13, 2015 Order MF883LL/A Model A1418 (EMC 2805) Family Mid-2014 ID iMac14,4 RAM 8 GB VRAM 1.5 GB Storage 500 GB (5400 RPM) Optical None*

 

Är den Mac:en något att ha?

 

Står programvara OS X 10.9.5 (13F343) vad menas med det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den iMacen är den slöaste iMacen och ingen mellanmjölk. Lättmjölk skulle jag nog säga... ( För att återknyta till ursprungsinlägget ) Den är ok som vardagsdator. Så det beror på hur du ska använda den och om det är prisvärt. Själv skulle jag sikta på en som har i5 på minst 2,5 GHz. Vad är det för prisnivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gurus!

 

Har fått möjlighet att byta en klocka mot en iMac.

Macen har nedanstående spec

 

iMac "Core i5" 1.4 21.5-Inch (Mid-2014) 1.4 GHz Core i5 (I5-4260U) apple-imac-21-2014.jpg Intro. June 18, 2014 Disc. October 13, 2015 Order MF883LL/A Model A1418 (EMC 2805) Family Mid-2014 ID iMac14,4 RAM 8 GB VRAM 1.5 GB Storage 500 GB (5400 RPM) Optical None*

 

Är den Mac:en något att ha?

 

Står programvara OS X 10.9.5 (13F343) vad menas med det?

Ja, det låter väl som en hyfsad bra dator. Medelstor, inte så jättesnabb kanske, och kanske lite långsam disk. Bra med 8GB RAM. Här har du datorn på everymac.com: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-1.4-21-inch-aluminum-mid-2014-specs.html

 

OS X 10.9.5. Det är operativsystemet. 10.9 går även under namnet Mavericks - så... OS X 10.9.5 Mavericks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Den iMacen är den slöaste iMacen och ingen mellanmjölk. Lättmjölk skulle jag nog säga... ( För att återknyta till ursprungsinlägget ) Den är ok som vardagsdator. Så det beror på hur du ska använda den och om det är prisvärt. Själv skulle jag sikta på en som har i5 på minst 2,5 GHz. Vad är det för prisnivå?

Tanken med att köra iMac är vardagssurfande, betala räkningar, kolla bilder, skicka filmer till apple tv.

Fick känslan av att den var lite beige

Ca 3000 är prisnivån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Ja, det låter väl som en hyfsad bra dator. Medelstor, inte så jättesnabb kanske, och kanske lite långsam disk. Bra med 8GB RAM. Här har du datorn på everymac.com: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-1.4-21-inch-aluminum-mid-2014-specs.html

 

OS X 10.9.5. Det är operativsystemet. 10.9 går även under namnet Mavericks - så... OS X 10.9.5 Mavericks

 

Jo jag kollade upp den på everymac, men hängde inte riktigt med (nybörjare i Apple djungeln)

 

Mavericks känns ganska gammalt? Är det inte El Capitan, Yosemite och sen Mavericks eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kollade upp den på everymac, men hängde inte riktigt med (nybörjare i Apple djungeln)

 

Mavericks känns ganska gammalt? Är det inte El Capitan, Yosemite och sen Mavericks eller har jag fel?

Jo, 10.10 och 10.11 har kommit efter den versionen. Med de är ju gratis så det är bara att uppgradera sen om/när du vill.

 

Själv kör jag på 10.7, appropå “ganska gammalt”. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag kollade upp den på everymac, men hängde inte riktigt med (nybörjare i Apple djungeln)

 

Mavericks känns ganska gammalt? Är det inte El Capitan, Yosemite och sen Mavericks eller har jag fel?

Mavericks fungerar finfint.

...

Om du vågar öppna burken och slänga i en SSD så blir den radikalt mycket bättre. Det går också att köra SSD externt via USB3 eller Thunderbolt. Originalhårddisken är en långsam 5400-rpm så räkna med fem gånger snabbare även på en extern SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Mavericks fungerar finfint.

...

Om du vågar öppna burken och slänga i en SSD så blir den radikalt mycket bättre. Det går också att köra SSD externt via USB3 eller Thunderbolt. Originalhårddisken är en långsam 5400-rpm så räkna med fem gånger snabbare även på en extern SSD.

Ja jag tänkte lite på det. Man borde kanske kunna uppgradera. Men hur mycket kan det kosta? Och det är en "riktig" apple store som får göra det, inte typ Elgiganten?

SSD är en extern hårddisk? :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Jo, 10.10 och 10.11 har kommit efter den versionen. Med de är ju gratis så det är bara att uppgradera sen om/när du vill.

 

Själv kör jag på 10.7, appropå “ganska gammalt”. :ThumbsUp:

Okej, det är gratis att uppgradera!

 

Men det blir inga problem när man "hoppar över" ett par uppgraderingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tänkte lite på det. Man borde kanske kunna uppgradera. Men hur mycket kan det kosta? Och det är en "riktig" apple store som får göra det, inte typ Elgiganten?

SSD är en extern hårddisk? :dumstrut:

Räkna med runt 4000:- för en montering hos certifierad Apple service inklusive 512 GB SSD. En bättre ide är att köpa en extern SSD.

...

SSD är en typ av hårddisk. Men i stället för en snurrande disk och en läsarm är den helt elektronisk och i och med det har den ingen väntetid och är ungefär fem gånger snabbare på att läsa och skriva. Så allt som involverar hårddisken som start av dator och program går blixtsnabbt jämfört med innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Som sagt, tanken är att med iMac vardagssurfa, betala räkningar och streama film och musik.

 

Funkar datorn till det eller är det för klent?

Fördelen är att den kostar "gratis" iom ett byte. Är 3000 ett bra pris? För högt, för lågt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar. Jag kör på en iMac 2009 med SSD och gör allt detta. 3000:- tycker jag är ett bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Willespappamarcus

Fortfarande ingen iMac...

 

Men funderat på en sak. Om jag vill visa film på tv så kan jag skicka trådlöst via Apple Tv om jag har en Mac -11 eller nyare?

 

Om jag har en äldre Mac? Kan jag köra Apple Tv med kabel mellan iMac och Apple tv och på det sättet visa film på tv?

Har ingen möjlighet att kolla uttag just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...