Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny iMac eller uppgradera min mid-2010 med SSD och mer RAM?


Thorbearius
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sedan ett tag (inbillar mig att det började med installeringen av Yosemite) har min mid-2010 iMac känts segare än innan och jag har börjat fundera vad jag har för alternativ inför framtiden. Ska jag vänta tills den bli oacceptabelt seg och då köpa en ny eller ska jag förlänga livet på den genom att investera i en SSD-hårddisk och mer RAM (idag sitter det bara 2x2 RAM i den)?

 

Är det värt att investera i en SSD? Med hur mycket förlänger jag livslängden? 1 år? 3? 5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis stoppat i en 500 GB SSD i min iMac 21" 2009. Den går som ett skott!

...

Att din dator verkar seg kan bero på så enkla saker som att du har för lite RAM-minne. Din hårddisk kan vara på väg att ge upp.

...

Eftersom en ny iMac 21" med 16 GB RAM och 1 TB FusionDrive kostar 19.000 (!!) beslöt jag mig för att köpa en SSD till min trotjänare. Skulle den dö kan jag ju flytta över SSD till nästa Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan betrakta 8 GB som lagom nuförtiden. Själv köpte jag 2 x 4 GB RAM och satte i då iMacen har fyra minnesplatser och jag har då 12 GB RAM.

...

Min gamla hårddisk läste och skrev ca 60 Mbs medan den nya SSD skriver 220 och läser 260 Mbs. Dessutom finns ingen väntetid i en SSD så känslan är att gå från slowmotion till piskrapp. Datorn startar fem gånger snabbare och allt som involverar hårddisken som att starta ett program går snabbt.

...

Processorn presterar inte mer, men en dator är ju ett helhetskoncept och med större arbetsbänk dvs RAM och snabbare skafferi SSD kan Macen rulla på några år till. Man bygger bort begränsningar med dessa åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har precis stoppat i en 500 GB SSD i min iMac 21" 2009. Den går som ett skott!

...

Att din dator verkar seg kan bero på så enkla saker som att du har för lite RAM-minne. Din hårddisk kan vara på väg att ge upp.

...

Eftersom en ny iMac 21" med 16 GB RAM och 1 TB FusionDrive kostar 19.000 (!!) beslöt jag mig för att köpa en SSD till min trotjänare. Skulle den dö kan jag ju flytta över SSD till nästa Mac.

 

 

 

 

Kul att det blev märkbar skillnad Axelman.

Funderar också på att byta ut in till en SSD har 21.5" 2010

 

Spelar det roll vilket märke man har på SSD ? eller funkar alla märken?

 

behöver man göra om något för infästingen? antar att SSD:n är mindre en den som sitter i.

 

hur funkar installation av operativsystem när det är en helt ny HD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kul att det blev märkbar skillnad Axelman.

Funderar också på att byta ut in till en SSD har 21.5" 2010

 

Spelar det roll vilket märke man har på SSD ? eller funkar alla märken?

 

behöver man göra om något för infästingen? antar att SSD:n är mindre en den som sitter i.

 

hur funkar installation av operativsystem när det är en helt ny HD?

En SSD har standard SATA-anslutning så det spelar ingen roll. Sen finns ju bättre och sämre SSD precis som i allt. Samsung toppar alla tester med sina 850 Evo och 850 Pro. Crucial gör mycket bra SSD.

 

Du ska ha en 3,5" docka till SSD-n som är 2,5".

 

Installationen fungerar bra. SSD-n är ju helt tom så du måste köra Partitionering och Radering(Formattering) innan installation av OS X. Bered dig sen på att det går fem gånger fortare.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på att sätta in en SSD i min imac 27" (late 2012).

Då jag inte är särskilt händig så får nog bli att anlita någon som gör detta - någon som vet hur mycket detta kan kosta (arbetet alltså)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på att sätta in en SSD i min imac 27" (late 2012).

Då jag inte är särskilt händig så får nog bli att anlita någon som gör detta - någon som vet hur mycket detta kan kosta (arbetet alltså)?

Brukar vara runt 1200 kr.

Kolla med din verkstad för exakt besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar vara runt 1200 kr.

Kolla med din verkstad för exakt besked.

Tack, då vet jag.

Vad är rimligt att betala för en SSD 1TB?

Macoteket i Borås tar drygt 4 000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är rimligt att betala för en SSD 1TB?

Macoteket i Borås tar drygt 4 000kr

Beroende på modell så kan det vara rimligt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s235379895&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag.

Vad är rimligt att betala för en SSD 1TB?

Macoteket i Borås tar drygt 4 000kr

Varför 1 TB SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför 1 TB SSD?

Jag hörde ett gott(?) råd här om dagen:

Sluta fråga "varför då?" och säg "varför inte?" ;)

 

Funderar själv på en 1 TB SSD. 500 GB-disken börjar bli trång.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför 1 TB SSD?

Jag nyttjar idag 350 GB på den disk jag har idag och programmen verkar inte ta mindre plats på disken så jag vill gardera mig (har även idag 1TB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom SSD är väldigt dyrt än så länge kan man ju lägga allt som inte måste vara snabbt på en extern vanlig hårddisk. Å andra sidan kan man ju lägga de pengarna på en större SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD har standard SATA-anslutning så det spelar ingen roll. Sen finns ju bättre och sämre SSD precis som i allt. Samsung toppar alla tester med sina 850 Evo och 850 Pro. Crucial gör mycket bra SSD.

 

Du ska ha en 3,5" docka till SSD-n som är 2,5".

 

Installationen fungerar bra. SSD-n är ju helt tom så du måste köra Partitionering och Radering(Formattering) innan installation av OS X. Bered dig sen på att det går fem gånger fortare.

 

Jag hörde ett gott(?) råd här om dagen:

Sluta fråga "varför då?" och säg "varför inte?" ;)

 

 

 

iMac 21,5 tum Mitten 2010.

 

Är det sådan här? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/harddisk-kassett-for-2-5-harddiskar-p98549

 

eller den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164195-deltaco_monteringsram_for_25_harddisk_i_35-plats

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp. Frågan är väl bara om man måste ha filerna på en dyr SSD.

Skulle inte tro att en SSD är dyr jämfört med kameran. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att en SSD är dyr jämfört med kameran. :)

Precis. När man köpt kameran har man inte råd med en stor SSD................ :kissing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. När man köpt kameran har man inte råd med en stor SSD................ :kissing:

Tvärtom, har man råd att köpa kameran så är en SSD bara fickpengar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, har man råd att köpa kameran så är en SSD bara fickpengar. ;)

Hur vet du det? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det? :laserbok:

Jag vet allt. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...