Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sms-koppling två IPhones


Phantoom

Rekommendera Poster

Jag har två iPhones, en privat och en i jobbet. Jag har två olika simkort givetvis med olika nummer.

Jag använder samma Apple-ID på lurarna.

 

Mitt problem är att jag inte får till sms-kopplingen. Jag vill kunna skicka och ta emot sms på båda lurarna synkat.

 

Som det är nu så är iMessage aktiverat i båda lurarna samt sms-koppling. Det ser bra ut i mina enheter dvs jag får klonade meddelanden, det spelar ingen roll vilken jag skickar ifrån. Inga dubletter skapas.

 

Problemet uppstår för mottagaren exempelvis min fru. Även om jag skickar från min privata så dyker det upp i två olika trådar i hennes. Ena meddelandet kan se ut som det är skickat från min privata och nästa som från tjänstetelefonen. Trots att alla är skickade från privata. Blir svårläst och oöverskådligt.

 

Vet någon vad jag gör för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständigt normalt att det dyker upp i två olika trådar på din frus telefon.

Eftersom iMessage starta/skickas normalt ifrån själva telefonnumret.

Så din frus telefon tolkar det som två olika enheter dom kommer ifrån.

Det du får göra är att ställa in att iMessage skickas ifrån dit Apple-ID på bägge telefonerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att en del av röran även beror på att det ibland går ut som iMessage och ibland som SMS - dvs skickas som SMS när iMessage (på grund av dålig uppkoppling alternativt mottagaren inte har på sin telefon) inte är tillgängligt. Då blandar den ett Apple ID och två telefonnummer eftersom SMS:en går på numret... Det kan förmodligen minska röran att stänga av att det görs om till SMS när iMessage inte är tillgängligt, och precis som Lappen säger att bara skicka från Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även lägga till att det även är en fördel om mottagaren har dina båda nummer samt ditt Apple ID/e-post på samma kontaktkort för dig i sin telefon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även lägga till att det även är en fördel om mottagaren har dina båda nummer samt ditt Apple ID/e-post på samma kontaktkort för dig i sin telefon. :)

Detta verkar ha varit boven i dramat att hon hade två olika kontakter. Lade istället in båda numren under samma kontakt och då verkar det (peppar peppar) fungera precis som jag vill. Håller tummarna att det var så enkelt. Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har hon två kontaktkort på dig så blir det två trådar för då räknas du som två olika personer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...