Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tekniska tråden, hur funkar det?


Semmelman

Rekommendera Poster

En sådan här mobilkran t ex, den där teleskopbommen hur funkar den egentligen, kan ju inte va hydraulikmojänger inuti det skulle inte funka då rören går in i varandra omlott, å inte kuggbanor med kugghjul som driver ut dem, det enda jag kan komma på är nån sorts sån där hydralikstång (ordet?) inuti som oxå är teleskopaktig som pressar från basen ut toppen, nån som vet å kan förklara?

 

Entreprenrmaskine-mobilkranTADANO-ATF-60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på en liten kran med utanpåliggande hydraulisk utskjut. Tänk samma fast kraftigare och inne i utskjuten.

 

Iveco%20Daily-M50.2%20ERS_6(1).jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en för varje sektion eller en jättelång? Borde bli problem då bitarna skjuts in i varann, eller hur jag ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en för varje sektion eller en jättelång? Borde bli problem då bitarna skjuts in i varann, eller hur jag ska säga.

 

Visst går det ha en hydraulkolv som är i form av ett teleskop.

 

PMC_Cylinders_Produkter_Kundanpassat_Tel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle annars ett lastbilsflak kunna tippa sin last?

 

 

3569_3EQNH3MPB4MCG1382200888.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag trodde en sån som tiopar flak var en stång bara (flera såna segment borde böja sig och läcka liksom), okej då kan det ju funka. Men vet ni ned säkerhet att det ser ut så inuti eller gissar ni bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag trodde en sån som tiopar flak var en stång bara (flera såna segment borde böja sig och läcka liksom), okej då kan det ju funka. Men vet ni ned säkerhet att det ser ut så inuti eller gissar ni bara?

Varför Googlar du inte själv efter svaret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilkran hydraul utskjut kolv tryck whatever.... Börja i en ände och nysta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara veta nivån på hur säkra ni var, jag vet ju inte om ni bara chansar eller verkligen vet å allt däremellan. Har inte den tekniska kompetensen själv, därför jag fråga, vet ju knappt vad prylarna heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt nämligen på balkongen och studerade en snubbe i en sådan här:

 

F67920219.jpg

 

- Den var rätt imponerande, killen stod i korgen och manövrerade med stor precision, om han svängde korgen fem centimeter där uppe 22 m upp i luften borde det betyda att maskinen vred hela överdelen på flera ton typ nån tiondels mm där nere (kanske nån kan räkna på), det är rätt imponerande den precisionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara veta nivån på hur säkra ni var, jag vet ju inte om ni bara chansar eller verkligen vet å allt däremellan. Har inte den tekniska kompetensen själv, därför jag fråga, vet ju knappt vad prylarna heter.

Har inte kört mobilkran men har använt slika lyftanordningar många gånger i jobbet. En gång stod jag i en korg fastsatt på en förlängning på en 40 m lång mobilkranarm och monterade ventilationsrör efter en höghusfasad. Hur ballt som helst!!

...

En annan gång jag minns var på Avesta jernverk ( jo det ska stavas med "e" ) och byggde enorma utomhusventilationsaggregat där delarna var stora som mindre garage... högt upp på ett tak. Det var en specialkran som var så stor att motvikten bak kom på en egen lastbilstrailer.... Dessvärre blev det nästan aldrig av att fota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag trodde en sån som tiopar flak var en stång bara (flera såna segment borde böja sig och läcka liksom), okej då kan det ju funka. Men vet ni ned säkerhet att det ser ut så inuti eller gissar ni bara?

 

Jag vet med 100% säkerhet att det är så det fungerar eftersom min far håller på hydraulik :)

 

Trodde du vi lägger in photoshoppade bilder bara för att luras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag stod där i korgen 30 meter upp i luften så körde kranföraren bara ner mig helt utan anledning. Trodde jag. När jag tittade ner stod det en förskoleklass som hans fru jobbade med och hade lovat en liten tur om de hade vägarna förbi där vi var i Borlänge. Så jag fick snällt hoppa ur och släppa upp dessa 5-6 åringar i korgen. 1,5 meter ovanför marken skrek de i extas och förtjusning och vi vuxna log rart. Sicket skönt minne! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Trodde du vi lägger in photoshoppade bilder bara för att luras?

Sicket påstående. Det har ju aldrig hänt förr. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet med 100% säkerhet att det är så det fungerar eftersom min far håller på hydraulik :)

 

Trodde du vi lägger in photoshoppade bilder bara för att luras?

 

Närå men ni visade inga bilder på en sådan innifrån utan bilder på annat som ni sa att det såg ut nåt liknande inne. Men då vet jag nu att ni inte bara hittar på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palfinger har lite annat angreppssätt, viker ihop sig (ja har lite teleskophydraulik oxå):

 

steyr_bregy05.jpg

 

I grunden är det samma grejor och teknik bara olika förpackat. Sen blir en lastbilskran inte lika stark som en mobilkran men det är otroligt vad dessa största lastbilsburna kranarna ändå klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är något för Semmelman att dregla över.... :hihihi:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är något för Semmelman att dregla över.... :hihihi:

 

 

 

Jösses ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag mer för grävskopor. DET är häftigt!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...