Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 15" och viloläge och aktiva hörn


tomo53

Rekommendera Poster

Jag har en MBR late 2013 med Yosemite. En ansluten skärm, usb mus och usb tangentbord. Även en ritplatta via usb. Wifi-ansluten till bredbandet. Har också en Airport express inkopplad. Nu kommer mina frågor:

 

Viloläget:

Jag försätter datorn i viloläge manuellt via äpplet i menyn. När jag tittar till den lite senare eller på morgonen så är skärmen på. Varje dag likadant. Har provat att stänga av Time machine en dag men med samma resultat. Vet inte hur länge det dröjer innan datorn vaknar till, men vid kortare perioder sover den och jag kan väcka den. Har inga speciella program förutom Photoshop, office och liknande. Inget torrentprogram som jobbar.

 

Aktiva hörn:

Verkar bra tänkte jag. Problemet är att det inte fungerar. Jo, en del. Att visa skrivbordet fungerar. Starta skärmsläckaren fungerar i bland tills jag flyttar undan musen från hörnet. Ok, verkar ju logiskt i och för sig. Försätta datorn i vila fungerar inte alls, inget händer.

 

Det primära för mig är att jag vill att datorn ska sova tills jag väcker den. Inte att den ska stå och lysa ti timtals i onödan, då är det ju ingen vits med viloläge. Nu stänger jag av skärmen helt så den är svart i alla fall. I dagsläget kan jag inte säga om datorn stannar i viloläget med extraskärmen avstängd. Borde väl inte göra någon skillnad.

 

Ska det vara så här? Eller finns det något jag kan göra eller kolla.

 

Uppdatering:

Skärm och nätverk är anslutet med thunderboltadaptrar kom jag på, om det skulle påverka. Har kopplat bort bluetooth (dock ej använd) och vakna för nätverksåtkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiva hörn - sätta datorn i vila fungerar. Satte muspekaren under menylisten i stället för högst upp i hörnet. Oftast skit bakom spakarna. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläget i datorn innebär att datorn kan vakna, och den vaknar när den får en signal utifrån. Prova med att stänga av alla anslutna tillbehör när du låter datorn gå ner i vila. Testa även att låta datorn gå i vila genom att stänga locket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläget i datorn innebär att datorn kan vakna, och den vaknar när den får en signal utifrån. Prova med att stänga av alla anslutna tillbehör när du låter datorn gå ner i vila. Testa även att låta datorn gå i vila genom att stänga locket.

Jag ska prova det du säger. När jag stänger locket går den ner i vila, fast jag har den oftast stängd då jag jobbar med en extern skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du brandväggen på och Dolt läge aktiverat? Kolla inställningarna under Säkerhet/Brandvägg/Avancerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du brandväggen på och Dolt läge aktiverat? Kolla inställningarna under Säkerhet/Brandvägg/Avancerat

Brandväggen är på ser jag.Dolt läge är ej ikryssat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...