Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern monitor svart, måste återanslutas


Christian GBG

Rekommendera Poster

Christian GBG

Hej!

 

Köpte min första mac här om dagen, en Macbook Pro retina, och använder en extern skärm till den. Använder ofta MacBooken också så jag får två skärmar. Problemet är när datorn gått ner i viloläge över en längre tid. Då vaknar aldrig den externa skärmen och hittas inte i inställningarna i macen. När den vilar under en kortare tid verkar det dock fungera bättre att väcka den externa skärmen från standby. Det kan teoretiskt lika gärna vara en slump att det är de gånger då datorn vilat en längre tid men det är mönstret som hittills visat sig.

 

Jag har testat att starta om skärmen, sen datorn men inget fungerade. Det enda som fungerar är att koppla ur sladden och sätta i den igen. Kör genom Thunderbolt till DVI.

 

Vad tror ni det kan vara och vad kan jag göra?

 

Enda idén jag har är att byta till en HDMI -> DVI men jag är tveksam till att det är det egentliga problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara adaptern som krånglar. Har du möjlighet att låna en av ett annat märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian GBG

Skulle kunna vara adaptern som krånglar. Har du möjlighet att låna en av ett annat märke?

Nej jag har dessvärre inte det. Köpte den adaptern jag har nu på MacForum så det är förhoppningsvis inga problem att byta för att testa.

 

Eller så köper jag en HDMI -> DVI där och lämnar tillbaka den som inte funkar. Får kanske åka förbi sen och snacka med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker att se upp med då:

 

En likadan adapter (samma märke) har förmodligen samma problem.

 

HDMI är egentligen avsett för TV, inte dataskärmar. Du kan därmed vara begränsad vad avser upplösning och bildfrekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian GBG

Två saker att se upp med då:

 

En likadan adapter (samma märke) har förmodligen samma problem.

 

HDMI är egentligen avsett för TV, inte dataskärmar. Du kan därmed vara begränsad vad avser upplösning och bildfrekvens.

Det är en 1920x1080-skärm så det bör räcka med en HDMI-adapter :) Sen är skärmen 50hz så uppdateringen är också ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian GBG

Det verkar vara som så att när jag låter datorn går ner i viloläge när båda skärmarna, laptopen och den externa, står på skrivbordet fungerar det bra. När jag låter datorn vila då jag t.ex. har Youtube eller Netflix i fullskärm på en av dem och Spotify i fullskärm på den andra vaknar den externa sämre.

 

Så länge jag alltså ser till att vara på skrivborden när datorn vill vila verkar det gå bra!

 

Låter lite som mjukvarufel snarare än hårdvara eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu låter det mer som mjukvara, ja.

 

Fast jag förstår inte varför du låter Macen gå i vila mitt i en YouTube-film eller en Netflix-film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian GBG

Nu låter det mer som mjukvara, ja.

 

Fast jag förstår inte varför du låter Macen gå i vila mitt i en YouTube-film eller en Netflix-film.

På den externa skärmen har jag skrivbordet och sen i fullskärm Safari och en Chrome med diverse olika sidor uppe. På laptopens skärm bredvid skrivbordet finns Spotify, Meddelanden och Mail i fullskärm.

 

Sitter jag och kollar på Netflix är det alltså i fullskärm. Om jag då går ifrån datorn hamnar den i vila och min externa skärm vill inte vakna. Så jag behöver komma ihåg att dra fingrarna ett par gånger till höger för att komma till skrivbordet på båda skärmarna när jag går ifrån datorn så den hamnar i vila vilket är 15 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...