Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem installation OS X, nybörjare


Ryssi

Rekommendera Poster

Första inlägget på forumet!

 

Vill börja med o säga att jag är helt ny på Mac samt iövrigt inget proffs på datorer.

 

Köpte en MacBook air 2014 begagnad.

 

 

Tänkte installera om OS i den då förra ägarens uppgifter fanns kvar.

 

Följde stegen på nätet med radering av HD osv

 

Sen när jag ska installera om OS x via osx verktygsprogram så kommer jag till steget där jag ska "markera den skiva som du vill installera OS x på" så hittar den bara en disk som heter recovery HD och den ligger på 650mb.

 

Den disken jag raderade på 120gb dyker inte upp här som jag vill

 

 

Tacksam för hjälp.

 

 

Har tillgång till en MacBook till om de finns något sätt o lösa de på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

När du startar datorn antar jag att du bootas upp i recovery mode? http://www.maclife.com/files/u332541/2014/12/recover_annotated.png

Om du inte gör det, starta om datorn och håll in knapparna CMD+R tills du kommer till ovanstående ruta!

Gå in i skivverktyg: syns din SSD-disk där? Om du kan välja hårddisken, välj att radera den; kom ihåg att välja format på disken då också (Mac OS journalförd)!

 

Sedan backar du från skivverktyget, kopplar upp dig till Wifi och trycker på "installera OSX"

 

Det kanske är såhär du har gjort förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ser disken där när jag går in i skivverktyg

 

Överst står de Macintosh HD, markerar den så får jag upp skivkontroll samt partionera. Inget radera alternativ

 

Går jag in på partionera går de inte trycka på något, allt är gråmarkerat.

I skivkontrollen så är disken ok

 

Kapacitet 120gb tillgängligt 120gb står de längst ner

 

Under Macintosh HD står de

 

Disk 1

OS x Base system

 

Näe man markerar dessa 2 får man upp skivkontroll, radera, partionera, återskapa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Har för mig att jag har stött på samma problem förut... Men då löste jag det med att göra en ominstallering från en boot-kompatibel USB-sticka! Därför tycker jag du gör såhär: Fixa fram en USB-sticka på minst 8 GB och följ instruktionerna i videon!

https://m.youtube.com/watch?v=JQ3BMAk5jlU

När du är klar med din USB-sticka, stoppa in stickan i den träliga MacBooken, starta om datorn och håll nere Alt-knappen; välj din USB-sticka!

Härifrån tror jag du klarar dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsna igår så lämnade in den hos lokala dator service butiken.

 

Han skulle göra så med USB sticka. Ska hämta imorgon så hoppas den är fixad

 

Tack för hjälpen iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh fan... Synd... Hoppas inte han tar en för stor summa för arbetet :/

 

Hoppas det dock löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är man tillbaka till ruta 1. Blev lovad att den skulle vara klar samma dag, efter 4 dagar hade han lösningen men inte löst problemet.

Ledsna o tog med mig datorn.

 

Han sa att man måste installera OS x på en extern hårddisk och starta datorn med den. Sen gå in och "boota" den hårddisken som sitter i datorn.

 

Så nu behöver jag hjälp.

 

Kan jag göra som i youtube klipper fast på en extern hdd? Eller funkar de med USB?

 

Sen om jag kommer in i datorn, vad ska jag göra med hårddisken som sitter i datorn nu?

 

Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går de göra denna process enklare med att fixa osx på USB/extern? Läste lite om diskmaker, hjälper de till något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen pratar strunt. Inga som helst problem att skapa en Installations USB-sticka för vilken version av OSX som helst från vilken annan modern mac som helst. Kräver dock tillgång till ett Apple-ID man köpt önskad version av OSX med för att ladda ner installationsfilen.

 

Vad exakt är det du vill få gjort? Bara få datorn blåst och ominstallerad till den version av OSX som följde datorn? Om, boota från Internet Recovery. Håll inne Alt+Cmd+R när du bootar datorn.

 

Vill du skapa en USB-installationssticka för senaste versionen av 10.10 Yosemite? Om, har du tillgång till en annan Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag är kass på datorer men försöker förklara.

 

Jag har provat internet recovery men de hjälper inte. Den hittat inte hårddisken som jag raderade när jag ska välja disk för installation av osx.

 

Därför tror Jag att man ska starta upp datorn med en USB/extern hdd istället för den som sitter i datorn

 

När man väl kommit in så typ raderar man disken o partionerar den. Sen installerat man osx i den då den förhoppningsvis hittar den

 

Jag vill alltså Kunna starta datorn från en extern USB/hdd för o kunna Komma in i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte internet recovery hittar den interna disken så kommer inte något annan installation heller göra det. Din dator är i så fall defekt om den interna disken inte hittas.

Interna disken måste partioneras och installeras innan OSX kan installeras på den. Det gör du i skivverktyget och det kan du nå via internet recovery

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar disken i skivverktyg men allt är gråmarkerat när jag försöker partionera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Interna disken måste partioneras och installeras innan OSX kan installeras på den. Det gör du i skivverktyget och det kan du nå via internet Recovery"

 

De är de jag vill göra men jag lyckas inte partionera den. De är gråmarkerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde internet recovery igen och skic verktyg.

 

Macintosh HD finns där och har kontrollerat samt reparerat den.

 

Funkar ok enligt kollen

 

Ändå dyker den inte upp när man ska installera OS x

 

Tryckte i min nya externa 1 TB hdd

 

Formatera och provade. Den dyker upp direkt.

 

Så nu installerar jag OS x på den.

 

Om jag kommer in i datorn nu,hur ska jag gå tillväga föra att partionera den interna hdd? Allt är ju gråmarkerat i disk verktyg när jag försöker

 

 

Hur lägger man upp bilder på forumet? Tänkte lägga upp bild när jag är inne i disk verktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera först, partionera sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag de enklast när jag väl kommit in i datorn?

 

Som de var innan gick de ju inte göra något med disken i disk verktyg. Allt var grå markerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag inne i datorn med OS x installerat på extern HD

 

När jag går in i disk verktyg är så lyckas jag inte göra något med Macintosh HD. Allt är gråmarkerat. Jag kan göra kontroll och reparera bara.

 

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag inne i datorn med OS x installerat på extern HD

 

När jag går in i disk verktyg är så lyckas jag inte göra något med Macintosh HD. Allt är gråmarkerat. Jag kan göra kontroll och reparera bara.

 

Förslag?

Är du säker på att Macen startar från den externa disken?

 

I Skivverktyg står det hur disken är formaterad. Klicka på Macintosh HD och kolla längst ner i fönstret. Det ska stå Mac OS Extended (journalförd). Vad står det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va den jag installerade OS x på, alltså externa.

 

När jag gör som du säger står de inget om hur den är formaterad.

 

Namn: Macintosh HD Kapacitet 120gb

Typ: logisk volym grupp. Tillgängligt 120

Hårddisk status: uppkopplad används 319mb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant med en bild på hela fönstret från Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lägger man upp bilder här?

 

De ser ut som länken jag la i förra inlägget. + min externa HD syns där.

 

Jag verkar ha samma problem som i den länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...