Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Av misstag fått in MacBookens bilder i min iPhone via iCloud


kris_kross

Rekommendera Poster

Jag har av misstag fått in min mac:s alla bilder (ca 10 000 systemkamerafoton) i min iphone via iCloud. Hur kan jag nu radera fotona från systemkameran utan att radera dem från mac:en.

 

Räcker det med att avaktivera iCloud bildbibliotek på datorn och radera datorfotona från telefonen? Eller måste jag även avaktivera bildström?

 

Skickar bildströmmen nya bilder jag lägger in från systemkameran i min dator till min telefon eller bara telefonfoton till datorn?

 

Sen till frågan hur jag hittar de foton som kommer från min dator i telefonen? Det är ca 10000 som ju ligger huller om buller med mina iphonefoton. Kan man på något vis söka ut de foton som är tagna med iphonen och spara dem och radera de andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktivera iCloud-bildbibliotek i telefonen.

Vill du enbart få över bilder tagna från telefonen till datorn så använder du lämpligen bildström för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har av misstag fått in min mac:s alla bilder (ca 10 000 systemkamerafoton) i min iphone via iCloud. Hur kan jag nu radera fotona från systemkameran utan att radera dem från mac:en.

 

Räcker det med att avaktivera iCloud bildbibliotek på datorn och radera datorfotona från telefonen? Eller måste jag även avaktivera bildström?

 

Skickar bildströmmen nya bilder jag lägger in från systemkameran i min dator till min telefon eller bara telefonfoton till datorn?

 

Sen till frågan hur jag hittar de foton som kommer från min dator i telefonen? Det är ca 10000 som ju ligger huller om buller med mina iphonefoton. Kan man på något vis söka ut de foton som är tagna med iphonen och spara dem och radera de andra?

Har inte något bra svar på själva huvudfrågan, men på ett sätt så har jag ändå lösning - om än något omständig sådan.

 

I iPhonens Bilder så ligger alla bilder i egna album. Längst ner på displayen när man öppnat Bilder så väljer man Album istället för Bilder. Då har, iaf jag, många olika album vilket ett alltså är bilder från macen i ett album Händelser och som inte alls alltid tagna med telefonen. Väljer sedan Händelser, så kan man välja på samma sätt inne i albumet. Dvs sortera dem i underalbum. Rätt smidigt om man snabbt vill plocka fram en enskild bild.

 

För min del gillar jag att ha alla bilderna där, ofta så har det hänt mig att jag kommer på att jag vill se en bild eller visa någon annan en speciell bild. Man har ju inte alltid datorn till hands på samma sätt som telefonen. Tyngden eller storleken på bilderna har inte någon stor påverkan på utrymmet i telefonen. Det är bara s k frimärken av bilderna som ligger där. Fjuttiga i storlek m a o. De är komprimerade så, men är ändå användbara om man exv vill använda någon på FB eller liknande.

 

När jag raderar i min telefon så ansluter jag telefonen till datorn och öppnar Aperture, vilket är det program som jag använder för bilder i datorn med Mavericks. Iofs använder jag i slutändan Lightroom, men det är för den slutliga förvaringen.

Knöligt överjobbat kanske en del tänker, men för mig funkar det sättet bäst.

 

I Aperture så väljer jag Importera, väljer enheten iPhone, markerar de bilder jag vill importera. När det är gjort så kommer frågan om:

post-67957-0-33288200-1437924816.png

 

Då väljer jag radera och bilden/bilderna har försvunnit från telefonen. Får ju avsluta med att radera de importerade bilderna också såklart, för dem har jag ju redan. Det är bara ett sätt att komma åt radering på.

 

Väldigt omständigt, jag vet, men jag har inte kommit på något annat sätt att radera bilderna i just det albumet. Andra album går att radera men inte detta. Så vore ju intressant om någon som läser det här har något smidigare sätt att radera bilderna i de här albumen som inte telefonens funktioner vill radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just ja, glömde det här med att kunna avsluta överföringen.

 

I inställningarna till aperture, finns säkert motsvarande inställningsmöjligheter i andra bildprogram, så bocka ur:

 

post-67957-0-39668400-1437925559_thumb.png

 

Det borde avsluta överföringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avaktivera iCloud-bildbibliotek i telefonen.

Vill du enbart få över bilder tagna från telefonen till datorn så använder du lämpligen bildström för detta.

Men om jag avaktiverar iCloud bildbibliotek i telefonen så säkerhetskopieras väl inte heller mina foton i iCloud? Det vill jag att de ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte något bra svar på själva huvudfrågan, men på ett sätt så har jag ändå lösning - om än något omständig sådan.

 

I iPhonens Bilder så ligger alla bilder i egna album. Längst ner på displayen när man öppnat Bilder så väljer man Album istället för Bilder. Då har, iaf jag, många olika album vilket ett alltså är bilder från macen i ett album Händelser och som inte alls alltid tagna med telefonen. Väljer sedan Händelser, så kan man välja på samma sätt inne i albumet. Dvs sortera dem i underalbum. Rätt smidigt om man snabbt vill plocka fram en enskild bild.

 

För min del gillar jag att ha alla bilderna där, ofta så har det hänt mig att jag kommer på att jag vill se en bild eller visa någon annan en speciell bild. Man har ju inte alltid datorn till hands på samma sätt som telefonen. Tyngden eller storleken på bilderna har inte någon stor påverkan på utrymmet i telefonen. Det är bara s k frimärken av bilderna som ligger där. Fjuttiga i storlek m a o. De är komprimerade så, men är ändå användbara om man exv vill använda någon på FB eller liknande.

 

När jag raderar i min telefon så ansluter jag telefonen till datorn och öppnar Aperture, vilket är det program som jag använder för bilder i datorn med Mavericks. Iofs använder jag i slutändan Lightroom, men det är för den slutliga förvaringen.

Knöligt överjobbat kanske en del tänker, men för mig funkar det sättet bäst.

 

I Aperture så väljer jag Importera, väljer enheten iPhone, markerar de bilder jag vill importera. När det är gjort så kommer frågan om:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-07-26 kl. 17.30.01.png

 

Då väljer jag radera och bilden/bilderna har försvunnit från telefonen. Får ju avsluta med att radera de importerade bilderna också såklart, för dem har jag ju redan. Det är bara ett sätt att komma åt radering på.

 

Väldigt omständigt, jag vet, men jag har inte kommit på något annat sätt att radera bilderna i just det albumet. Andra album går att radera men inte detta. Så vore ju intressant om någon som läser det här har något smidigare sätt att radera bilderna i de här albumen som inte telefonens funktioner vill radera.

Hej,

tack för ditt svar! Tror jag förstått hur jag ska hindra att bilderna från datorn fortsatt hamnar i min telefon. Nu vill jag ta bort "datorbilderna" ur telefonen. De är ca 10000 stycken som ligger huller om buller med mina ca 5000 iPhone bilder.Vet du hur jag på något sätt kan sortera bilderna i telefonen eller i iCloud så jag ser vilka foton som är tagna med systemkameran (datorbilderna) eller iphonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag avaktiverar iCloud bildbibliotek i telefonen så säkerhetskopieras väl inte heller mina foton i iCloud? Det vill jag att de ska göra.

 

iCloud bildbibliotek fungerar som iCloud mejlen, alla enheter som har iCloud mejl har samma mejl allt skickas över och synkas och finns även på iCloud. Så fungerar det med bilder i iCloud bildbibliotek också.

 

Om du har foton i iPhone tagna med iPhone så kan de säkerhetskopieras i säkerhetskopian på iCloud, som är separat från iCloud bildbibliotek. Om du har påslaget i telefonen att den ska spara en säkerhetskopia på iCloud.

Du kan alltså lugnt stänga av iCloud bildbibliotek för din iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Vet du möjligen även hur jag kan sortera ut de ca 7-10 tusen systemkamerabilderna ut min telefon också? Det tar ju rätt lång tid att radera dem en å en. och de ligger ju blandat med mina telefonfoton...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Vet du möjligen även hur jag kan sortera ut de ca 7-10 tusen systemkamerabilderna ut min telefon också? Det tar ju rätt lång tid att radera dem en å en. och de ligger ju blandat med mina telefonfoton...

här kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Vet du möjligen även hur jag kan sortera ut de ca 7-10 tusen systemkamerabilderna ut min telefon också? Det tar ju rätt lång tid att radera dem en å en. och de ligger ju blandat med mina telefonfoton...

Gå in på Bilder, och där välj Bilder. I "Ögonblick" bör bilderna du tagit med iPhone vara sorterade efter platsinformation och bilder du tagit med systemkameran bör vara sorterad under datum och inte platsinformation (om du inte har GPS i kameran).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Får se om jag förstått detta rätt...

 

Har liknande, eller samma problem. När jag importerar bilder från systemkameran i datorns hamnar de i bildström, och således också i telefonen. Detta vill jag ej, men däremot vill jag att bilderna jag tar med telefonen hamnar i bildström för lätt överföring till datorn. Hur löser jag det?

 

PS. Överförs inte filmer tagna med telefonen i Bildström?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Bilder i Mac kan inte stänga av att bilder som läggs till programmet Bilder inte läggs till Bildström samtidigt som Bilder läser in Bildström från andra enheter. Antingen så har man på Bildström och därmed har man bilder från alla enheter som har det påslaget, eller så har man Bildström avslaget och därmed inte har några bilder från någon enhet i Bildström. Det är antingen eller som gäller, det går inte att välja bort import av vissa enheter samtidigt som man har påslaget att läsa från andra.

Det man kan göra, det är att stänga av Bildström helt och då använda programmet Bildinsamling i Mac för att importera bilderna från iPhone till Mac:en, men då görs detta via en kabel och inte trådlöst. Då får man bilder från iPhone över till Mac utan att bilder från Mac läggs över till iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildström fungerar helt enkelt som en IMAP-mejl.. (om än med automatisk radering efter 30 dagar). Alla enheter som är inkopplade på samma IMAP-mejl (iCloud mail exempelvis) delar samma information.

Och iCloud bildbibliotek fungerar som Bildström fast utan automatisk radering utan är för permanent lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just ja, glömde det här med att kunna avsluta överföringen.

 

I inställningarna till aperture, finns säkert motsvarande inställningsmöjligheter i andra bildprogram, så bocka ur:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-07-26 kl. 17.42.49.png

 

Det borde avsluta överföringen

I Aperture hade man fler inställningar för Bildström, men i Bilder finns de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...