Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förlänga nätverk med Airport Express?


kiplon

Rekommendera Poster

Måste få ställa dumma frågor, för att få dubbelkoll på att jag tänker rätt. Eller om jag tänker fel?

 

Ni som följer i trådarna vet kanske att jag haft trippelstrul med homeplug-enheterna, så nu inser jag att det inte är någon mening att fortsätta förlänga nätverket hemma med sånt.

 

Att förlänga nätverket med någon trådad lösning från TC blir inte någon snygg lösning i vårt hus. Det innebär att sladdar ska dras jättefult i vårt stenhus, vi kan inte dölja en sådan kabel på ett bra sätt. Så någon trådlös lösning måste till.

 

Så här ser det ut nu: Har Thompson modem som routern är avstängd på och som bara funkar som ADSL-modem, den är ansluten till en TC som alltså agerar router. Allt står på andra våningen där vi har vårt första jack. Har bra anslutning i stora delar av huset och ända ut i trädgården, allt frid och fröjd. Men signalen räcker inte till ett favoritrum på nedervåningen.

 

Så, kan jag ha en Airport Express ansluten till TC;n trådlöst? Och som sprider nätverket vidare? Antar att jag då måste placera AE någonstans där signalen fortfarande är bra, för annars sprider jag bara en dålig signal vidare.

 

Eller är det en för avancerad lösning när jag enbart är ute efter att öka nätverket? En AE har ju en del andra funktioner också, som jag inte är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan använda en Airport Express för att utöka och förlänga ett nätverk, det kan haka på det gamla och bygga vidare på det.

Dock är jag förvånad över att du haft strul med home plug, jag kör det hela tiden och det fungerar jättebra hos mig. Jag kör med enheter från TP-Link. Hastigheten går ner om man kör över flera huvudsäkringar / säkringsskåp, men ligger man på samma så tuffar det på bra. Och man bör koppla dosorna direkt i uttaget, inte grenuttag eller förlängsningskablar.

Dock så kan man få mer störningar på signalen beroende på elnätets kvalitet i fastigheten, jag har gamla kablar och därmed många störningar, men det fungerar faktiskt väldigt bra ändå. Det är mest program som testar kvaliteten som klagar på störningarna, de märks inte i vardaglig användning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör som du tänkt, förlänger mitt nätverk med en AE på nedervåningen, trådlöst pga hustrun inlagt sitt veto mot kablar av estetiska skäl. Funkar kanon. Enl forumet kan denna setup sänka prestandan hos din TC. Tex AE stödjer bara n-standarden så att din TC, kanske kapabel för AC, blir n. Ointressant för mig som på landet bara har ADSL och 7 mbs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan använda en Airport Express för att utöka och förlänga ett nätverk, det kan haka på det gamla och bygga vidare på det.

 

Dock är jag förvånad över att du haft strul med home plug, jag kör det hela tiden och det fungerar jättebra hos mig. Jag kör med enheter från TP-Link. Hastigheten går ner om man kör över flera huvudsäkringar / säkringsskåp, men ligger man på samma så tuffar det på bra. Och man bör koppla dosorna direkt i uttaget, inte grenuttag eller förlängsningskablar.

 

Dock så kan man få mer störningar på signalen beroende på elnätets kvalitet i fastigheten, jag har gamla kablar och därmed många störningar, men det fungerar faktiskt väldigt bra ändå. Det är mest program som testar kvaliteten som klagar på störningarna, de märks inte i vardaglig användning. :)

 

 

Ja, jag är själv förvånad över att homeplug-lösningen inte funkar, det borde den ju göra. Förlängningsdosan har suttit inom samma fas som huvuddosan. De funkar att att installera och tuffar på någon vecka eller månad sedan händer något, oklart vad, och de går inte längre att ansluta och ge signal.

 

 

Hade först en från TP-link som funkade sisådär några veckor innan den strejkade, enligt vad jag förstått så krånglar ofta TP-linkgrejerna med apples prylar. Så skaffade istället en D-link som funkade felfritt ett par månader. Kontaktade då supporten på D-link som skickade mig en ny. Enligt supporten på D-link så fick jag dock vara beredd på att den också kunde strula. Vilket den nu alltså gjort. Fick rådet att se över annan lösning och inte använda homepluggrejer.

Allt är ett mysterium, men oavsett hur man nollställer och gör om installationen så går den inte. Den vill inte ge signal.

 

Så nu har jag tröttnat och vill säkerställa att ett förlängt nätverk kan fungera mer permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör som du tänkt, förlänger mitt nätverk med en AE på nedervåningen, trådlöst pga hustrun inlagt sitt veto mot kablar av estetiska skäl. Funkar kanon. Enl forumet kan denna setup sänka prestandan hos din TC. Tex AE stödjer bara n-standarden så att din TC, kanske kapabel för AC, blir n. Ointressant för mig som på landet bara har ADSL och 7 mbs.

Då får det bli en AE, såg att Macoteket hade sänkt priset något på en sådan.

 

Du skriver; Tex AE stödjer bara n-standarden så att din TC, kanske kapabel för AC, blir n.

Det är nog kinesiska för mig, vad menas med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver; Tex AE stödjer bara n-standarden så att din TC, kanske kapabel för AC, blir n.

Det är nog kinesiska för mig, vad menas med det?

a, b, g, n, ac osv. är olika standarder för hastighet. Se IEEE 802.11

 

Så, om AE bara har n, och TC har n/ac blir det bara n som max hastighet (högsta gemensamma).

1.jpg

 

802.11ac vs 802.11n - What’s the difference between the Wi-Fi standards?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...