Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme med Airport Express


Okunnig men nyfiken

Rekommendera Poster

Okunnig men nyfiken

Hej!

 

Vill börja med att informera att jag de senaste fem dagarna läst liknande trådar och försökt lösa detta problem på massa olika sätt men är osäker på om jag förstått rätt. Jag är en teknisk idiot men ska ändå försöka förklara hur jag gjort. Om något kan göras bättre/annorlunda för att förbättre kapaciteten tar jag tacksamt emot (pedagogisk) hjälp. Alla märkliga begrepp undanbedes eftersom det bara gör mig mer förvirrad. Däremot gärna tydliga förklaringar som "tryck där", "ändra till detta i rullisten ..."

 

Ok, jag har idag ett fibermodem som är kopplat till en Airport Extreme. Från Airport Extremen (översta nätverksuttaget) går en nätverkskabel till en switch (en sån där platta med massa nätverksuttag som går vidare till olika uttag i huset, tror det heter switch). Från uttaget i ett annat rum har jag kopplat in en Airport Express (i uttaget bredvid strömkabeln), båda är alltså "trådade", tror jag. Alla enheter lyser grönt.

 

I Airportverktyg har jag två hela streck (ej streckade, streck-streck-streck).

 

Airport Extreme är inställd så här: Skapa ett trådlöst nätverk, Routerläge DHCP och NAT

 

Airport Express är inställd så här: Skapa ett trådlöst nätverk, Routerläge av (bryggläge)

 

Det jag vill lyckas med är att Extremen ska vara router. I vårt hus räcker inte Extremen hela vägen varför en Express ska utöka anslutningen i bortre delen i huset. Jag har tidigare haft utöka men när jag läst har jag trott att jag ska ha skapa ett trådlöst nätverk ytterligare. När jag gör så här verkar det skapa ett till nätverk. så att jag får två (separata?) trådlösa nätverk. Pratar dessa med varann på något märkligt sätt ändå. Har också döpt om expressnätverket til samma som extremen och nu när jag satt mig nära expressen har iaf mbp dykt upp på expressen i airportverktyg. Kanske har jag gjort rätt men tvivlar :)

 

Airport Extreme - 802.11 ac - v. 7.7.3

Airport Express - 802.11n 2:a gen. - v. 7.6.4

 

Kör Bahnhof 100/10

 

MBP - Får ut, enligt bredbandskollen, 78,39/11,65 när jag sitter nära extremen.

MBP - Får ut, enligt bredbandskollen, 74,78/11,67 när jag sitter längst bort från extremen, nära expressen.

iPhone 5s - Får ut, enligt bredbandskollen, 39,41/10,45 när jag sitter nära extremen.

iPhone 5s - Får ut, enligt bredbandskollen, 39,36/10,03 när jag sitter längst bort från extremen, nära expressen.

 

Ska jag få ut mer eller är detta rätt? Kan jag ändra något?

 

Förlåt om frågan ligger fel eller har ställts tidigare men jag har inte kunnat förstå av vad jag tidigare läst om jag ska göra något annorlunda.

 

Tack på förhand och ställ gärna kompletterande frågor om min information är bristfällig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har allt rätt kopplat samt inställt, din Extreme är router och din Express är slav som skapar ett nytt identiskt nätverk (vad jag har förstått).

 

Var är det du ser att du har "dubbla" nätverk? Under Airport-ikonen längst upp på skärmen på din MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnig men nyfiken

Nja, när jag går in på wi-fi så ser jag expressens nätverk som heter apple och sen något mer. Kanske pratar dom nu med varann på något magiskt sätt tack vare att de har samma namn... Kan jag kontrollera om jag har ett nätverk via extremen eller två/flera?

 

Tack för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ställer in de båda enheterna via AirPort-verktyg. Under fliken trådlöst (tror jag den heter) så ser du vad för nät som din enhet skapar, T ex Nyfikens nätverk.

 

På din Express ska du ställa in samma namn och lösenord som du har valt på din Extreme, då kommer de att agera som att det är ett enda stort nätverk i hela huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur växlar en enhet anslutning mellan de två nätverken? Väljer den det bästa nätverket pga täckning eller byter den först då den tappar kontakten med det andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska växla automatiskt, men ibland får man avaktivera/aktivera AirPort för att den ska växla över, t ex att AirPort anser att signalen fortfarande är så bra så den inte växlar över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur växlar en enhet anslutning mellan de två nätverken? Väljer den det bästa nätverket pga täckning eller byter den först då den tappar kontakten med det andra?

 

 

 

Har Time Capsule och Airport Express nu äntligen sedan dryga veckan, och nätverket fungerar kanon.

Time Capsuln har agerat router åtminstone ett par år utan mankemang. Airport Expressen anslöt automatiskt till den. Inget lösenord behövdes. Gick in i Airportverktyget och tryckte på "knappen" längst upp till vänster och verktyget hittade expressen på en gång. Tog kanske två sekunder så var det klart. Nåja, 20 sekunder då.

 

Tänker att det är precis på samma sätt när man ansluter en Airport Extreme till en Airport Express.

Apples grejer alltihopa och de är liksom gjorda för varandra. Så det blir som ett nätverk alltihop och jag har inte en aning om det är TC:ns signal eller AE;s signal jag är ansluten till.

 

Så någon växling mellan nätverk sker inte som märks. Utan jag som använder upplever bara att nätverket är utbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Har Time Capsule och Airport Express nu äntligen sedan dryga veckan, och nätverket fungerar kanon.

Time Capsuln har agerat router åtminstone ett par år utan mankemang. Airport Expressen anslöt automatiskt till den. Inget lösenord behövdes. Gick in i Airportverktyget och tryckte på "knappen" längst upp till vänster och verktyget hittade expressen på en gång. Tog kanske två sekunder så var det klart. Nåja, 20 sekunder då.

 

Tänker att det är precis på samma sätt när man ansluter en Airport Extreme till en Airport Express.

Apples grejer alltihopa och de är liksom gjorda för varandra. Så det blir som ett nätverk alltihop och jag har inte en aning om det är TC:ns signal eller AE;s signal jag är ansluten till.

 

Så någon växling mellan nätverk sker inte som märks. Utan jag som använder upplever bara att nätverket är utbyggt.

Nja, lösenord behövde jag nog skriva in, när jag tänker närmare efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här...antingen fungerar det trådlösa eller inte. Om det fungerar, varför måste man då kontrollera/veta vilken enhet som används ?

Sätter man upp enheterna som du gjort så går det inte att göra bättre som Mattem bekräftar. Och du kan näppeligen kolla vilken enhet som används. När du bryggat expressen delas adresserna ut av extremen, den agerar som dhcp-server.

 

Jag har satt upp nätet exakt som du och kan alltså inte kontrollera vilken enhet som används. Det enda jag märkt att min ATV ibland inte får kontakt med internet (som ska gå via expressen) varvid jag startar om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...