Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem - Brandvägg - Komprimering (zip)


jeg

Rekommendera Poster

 

Jag har har en ZyXEL USG60W brandvägg / router och en Mac-miljö (olika Mac:ar som alla kör senaste versionen av Mac OSX).

 

På senare tid så har jag fått två konstiga problem.

 

1.) Jag kan inte uppgradera IOS-enheter via iTunes (felkod -23) och datorer. En enkel lösning är förstås att uppdatera dem direkt via WLAN.

 

2.) Komprimering / dekomprimering fungerar inte som det ska.

 

Om jag t.ex. går till iOrdning.se och laddar ner bokföringsprogrammet så får jag en iOrdning6.zip fil som är 27,4 MB. Om jag dubbelklickar på den så får jag en iOrdning6.zip.cpgz fil som är 27 KB. Om jag dubbelklickar på den så får jag en iOrdning6 2.zip som är 27,4 MB. Dvs. rundgång. Jag kan inte de-komprimera filen. Samma resultat oavsett om jag använder det inbyggda verktyget eller ett externt verktyg (t.ex. Unarchiver).

 

Båda dessa punkter gäller alla Mac:ar i miljön.

 

Detta gjorde att jag testade att ladda ner filen via ett mobilt 4G-modem/router (för att slippa gå genom ZyXEL USG60W). Då fungerade nedladdningen och de-komprimeringen.

 

Detta är kanske främst en ZyXEL-fråga men finns det någon inom detta forum som har en aning om vad som pågår i detta fall?

 

- Jan-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problemet bara börjat spontant eller är det först efter att brandväggen/routern installerats eller någon systemuppdatering?

 

Låter mycket märkligt med synkronisering med kabel via iTunes, det borde inte påverkas av eventuell brandvägg i en router. Om du kopplar bort datorn (och ev. telefonen) från nätverket, fungerar synkroniseringen via kabel då?

 

Gällande komprimerade filer så låter det som att brandväggen på något sätt påverkar filerna du laddar ner. Om du avaktiverar brandväggen i routern, får du då samma fel? Har routern någon form av scanning av filer för virus när de laddas ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte noterat när problemen började. Jag har haft routern / brandväggen ett tag.

 

Synkroniseringen (uppdatering av appar, statistik för musik etc.) fungerar men inte uppdateringen av IOS programvara (8.4 till iPhone och iPad). Det var det sistnämnda som gav felkod -23.

 

USG är en tjänst som tillhandahåller "Anti-malware protection with firewall, anti-virus, anti-spam, content filtering, IDP, and next-generation application intelligence". Dvs. den kan ju ha uppdaterats utan min vetskap och blivit "mer aggressiv". Just nu är den "huvudmisstänkt"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter onekligen som om programvaran i routern på något sätt manipulerar filerna som laddas ner.

 

Gissningsvis så borde allt fungera bra om du avaktiverar hela eller delar av skyddet i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...