Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt raderat!


Warrick

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett akut panikproblem! Efter att ha startat om vår iMac så innehöll papperskorgen recovered files och en mapp som heter adobe. Efter en googling så hamnade jag på apples hemsida där det stod att datorn lägger tillfälliga filer i papperskorgen som inte behövs, och att det inte är någon fara att tömma den. Men det var det. De filer som låg där var flera tusen rawfiler från oredigerade bröllop och även datorns program. Tittar jag i Finder på program så är det tomt. Alla bilder från bildmappen är borta, men mapparna ligger kvar. Så just nu är det en katastrof som måste lösas. Men hur?

 

Försöker jag använda Time Machine för att gå tillbaka så får jag bara ett felmeddelande där det står "Kan inte ansluta till en hårddisk för Time Machine-säkerhetskopiering". Kan det vara en dålig uppkoppling i nätverket? Går det att koppla ur Airporten från routern och koppla den rätt in i datorn?

Jag har även försökt att gå in i Time Machine i Finder för att kopiera mappen med den senaste säkerhetskopieringen för att lägga den i en extern hårddisk men då varnar Finder för att den vill göra ändringar och kräver lösenord, så det har jag inte vågat ange. Jag är just nu livrädd för att göra något förhastat eller fel. Alltför mkt står på spel.

 

Ikonen längst upp till höger för Time Machine har dessutom en triangel i sig istället för en klocka.

 

Någon som vet hur jag ska göra?

 

/Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt "Airporten" vara i nuläget, anslut en extern hårddisk till iMacen (målskiva), och kör ett fotoräddningsprogram som PhotoRec. Använd i övrigt iMacen så lite som möjligt tills det är klart. Allt eller det mesta (beroende på hur mycket iMacen har använts) finns kvar, det är bara "ytan" som är bortskavd. Skulle inte programmet hitta bilderna, så kan vi gå vidare med "Airporten".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligar lite. Vid en tömning av papperskorgen är det bara själva kopplingen till filen/programmet som försvinner så OS X TROR att det är tomt och betraktar utrymmet som tomt.

...

Det innebär att om du nu gör något med datorn KAN viktiga filer bli överskrivna då hårddisken betraktas som tom. Därför ska du inte stänga av den eller arbeta eller göra mer än absolut minimum.

...

Det innebär också att filerna finns kvar och kan räddas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju en smula positivt i alla fall. Håller på nu och kopierar bilderna som jag hittat i Time Machine-mappen som man kan gå in i till vänster i Finder. Tänkte att börja i den änden innan jag gör något större moment, så är i alla fall de viktigaste bilderna räddade.

 

Men kan man koppla airporten direkt in i datorn istället? Om helt enkelt bara rycker sladden som går från routern till airporten och kopplar den till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju en smula positivt i alla fall. Håller på nu och kopierar bilderna som jag hittat i Time Machine-mappen som man kan gå in i till vänster i Finder. Tänkte att börja i den änden innan jag gör något större moment, så är i alla fall de viktigaste bilderna räddade. ...

Det borde räcka om backupen är ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Satt i telefon med Apple-support när vi skulle göra en mjuk återställning av Airporten eftersom jag glömt lösenordet och startade om datorn. Då var allt som vanligt igen. Innan omstarten som fick allt att "försvinna" så tvångsavslutade jag Finder, och min bästa gissning är att Finder sedan helt enkelt tappade kontakten med alla filer och program.

Hur som helst så verkar allt vara grönt nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...