Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro kopplad till elnätet ofta?


electronica

Rekommendera Poster

electronica

Hej! Jag producerar musik och kör en del tunga plugins osv. Har även kopplat extern skärm,och har en usb hub så det drainar batteriet tämligen snabbt.

Jag undrar om det är ok att ha strömsladden i en längre tid,eller sliter det på batteriet? hur ofta bör man motionera batteriet? varje dag? Är nojjig över att det kan finnas risk för svullet batteri i framtiden om jag kör på elnätet för ofta?

 

 

Har nyaste (early 2015) MBP 15" Retina

 

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kanske låter lite dryg nu, men:

 

Har du läst användarhandboken som följer med?

Vad står det i den om batteriet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

electronica

Kanske låter lite dryg nu, men:

 

Har du läst användarhandboken som följer med?

Vad står det i den om batteriet?

 

Det står inte något om det i de få blad som följde med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Har för mig det har funnits en diskussion på detta forum tidigare just om batteri användning och dylikt...?

 

- Minns iaf något om att vi då diskutera att låta ens mac köra på batteriet MINST en timme om dagen för att det inte skulle tappa kvalité och laddningsförmåga snabbare än vanligt.

 

Annars ska det inte vara något problem med att köra med ström resten av tiden då batteriet inte ska ta någon skada av detta. Batteriet slutar ju ladda när den är på 100% och då går datorn istället fullt på ström från uttaget i väggen.

 

Personligen har jag kört igenom två batteri i min MacBooks livstid (2008-201X) och är inne på ett tredje nu... Kan ju dock tillägga att så fort jag gör musik och kopplar in allt som får plats kör jag alltid på ström, för att va på den säkra sidan ifall något dör mitt i en låt... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör min mest på elnätet, men har den som bärbar och kör på batteri flera dagar i veckan... Och när jag kör på batteri så låter jag den dra ut batteriet helt innan jag sätter i elnätet igen. Så har jag kört sedan min första Macbook 2006. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad intressant! Har ju en ny MBA och kör huvudsakligen på ström. Läste allt jag kunde finna om batteri etc. men en del funderingar obesvarade. Nu använder jag ett uttag med knapp - så snart jag går i viloläge, lämnar datorn, slår jag av strömmen. Det hände nämligen en dag när jag varit ifrån datorn en bra stund att det lät som om den började "koka" - kusligt. Tangentbordet lyste etc. Det blev tyst först när jag stängde av helt. Sen såg jag till att inte lämna datorn i vila med strömtllförsel. I Air är antagligen det elektroniska minnet känsligare än en traditionell hårddisk?

Har också haft en känsla av att vore bra låta batteriet jobba en del dagligen men frågan är ju hur mycket? Jag tror inte man behöver tömma det helt - det borde ju ändå stå i handboken, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite olika hur tåliga batterierna är, beroende på vilken årsmodell osv det är? Batterierna har väl utvecklats de också, med åren. I alla fall om man ska tro på Apples information (eller reklam).

 

Min 17 tums MBP tidig 2011 har jag mest ansluten till uttaget, men då och då låter jag batteriet få dra ur helt. I tanke att batteriet ska få jobba lite.

 

Min MBA mitten 2011 har jag alltid haft både ansluten och med batteridrift, eftersom jag i princip alltid har den med mig i väskan. Så det batteriet har verkligen fått jobba.

Statuset på MBA-batteriet är det behöver kontrolleras.

Statusinformation:

Cykelantal: 411

Skick: Kontrollera batteriet

Batteritiden på MBA;n är numera usel och förmodligen kommer jag att byta batteriet på den.
I MBP;en däremot så är batteritiden rätt bra, det funkar att jobba ett bra tag med batteridrift.
Statusinformation:

Cykelantal: 571

Skick: Normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid med strömmen inkopplad, utom en gång i månaden när jag kör tills batteriet tar slut.

 

Har läst på Apples supportsidor att det är så man ska göra. Den intresserade uppmanas att själv söka upp sidan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, bra. Det står i handboken att man ska ladda ur batteriet till 50% om man inte ska använda datorn under en "längre tid". Fast i så fall är kanske det egna "batteriet" slut, s.a.s. :)

Kan ju vid batteridrift öka skärmstyrkan så laddar det ur snabbare. Annars blir ögonen trötta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla svaren på batterifrågorna står i inlägg #5...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla svaren på batterifrågorna står i inlägg #5...

Nej, det gör de faktiskt inte. Du postar en länk till en sida med 14 andra länkar.

Detta är i och för sig lovvärt. Men:

Vilken av dessa 14 länkar ger svaret på trådskaparens frågor? Gör någon det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör de faktiskt inte. Du postar en länk till en sida med 14 andra länkar.

Detta är i och för sig lovvärt. Men:

Vilken av dessa 14 länkar ger svaret på trådskaparens frågor? Gör någon det?

Det är korrekt att det är länkar, hade blivit ett väldigt långt inlägg ifall jag klippt och klistrat in allt.

Tror dom tre första länkarna ger TS alla svar.

Min länk går till Apples support för batterier och är troligen bästa källan för information för våra batterier. Det är även den länk angående batterier i datorn som finns i manualen till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att det är länkar, hade blivit ett väldigt långt inlägg ifall jag klippt och klistrat in allt.

Tror dom tre första länkarna ger TS alla svar.

Min länk går till Apples support för batterier och är troligen bästa källan för information för våra batterier. Det är även den länk angående batterier i datorn som finns i manualen till datorn.

Det hade varit bättre om Apple själva hade EN kort artikel om hur man sköter grunderna, åtminstone för normalanvändaren. Därifrån kan man länka till olika specialfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg det till den som det bör. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lätt. Det passar ju inte i någon kategori av de man kan välja på. :)

post-11001-0-95677000-1437242294.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Design/Ease of Use är väl på pricken rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl om produkten och inte dokumentationen?

 

Men visst, jag kör på det som det minst dåliga alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl om produkten och inte dokumentationen?

 

Men visst, jag kör på det som det minst dåliga alternativet.

Jag vet inte var du fann "dialogrutan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...