Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Macbook (12") och Thunderbolt Display


noler

Rekommendera Poster

Världens märkligaste sak någonsin, men Apple har ju förvånat förut. Om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att koppla in nya 12-tumsmacen i en Thunderbolt Display?

 

Däremot så finns ju en USB-C till HDMI-adapter. På samma sätt finns ju Thunderbolt till HDMI-adapter. Om man har en sådan adapter till macen och en till displayen, kan man då inte köra vanlig HDMI-kabel däremellan? Nån som har koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej det kan jag inte tänka mig att det skulle gå.

 

Thunderbolt är ett helt annat gränssnitt än HDMI, och man kan inte konvertera HDMI till TB.

 

Tyvärr saknar denna versionen av Macbook Thunderbolt (enda Macen som gör det sedan gamla Mac pro). Det finns nog inget annat att göra än att skaffa en annan skärm, eller vänta på nästa version av Macbook. USB-C är nämligen den kontakt som kommer bära TB 3 som kommer i höst. Men det kräver ju också en ny TB-skärm med rätt kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning överhuvudtaget till att skaffa en Thunderboltskärm eftersom den finns andra mycket billigare alternativ. Om det inte är så att du redan har en förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt troligt att det kommer en USB-C skärm, kanske redan till hösten, och den lär nog ha Tunderbolt också. Men jag tror att Apple har tänkt att proffsanvändare som behöver en Thunderbolt skärm de skaffar en Macbook Pro. Macbook 12" har mobilitet som främsta kännetecken, men är det portar och prestanda etc. man är ute efter så är Macbook Pro ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser nya MacBook är den mer en accessoar än en dator. Mer kul än nyttig. En Mac med bling om man så vill. Men med begränsad praktisk användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Bara en hypotetisk skärm med USB-C (TB 3) är kompatibel med TB 2 (mini displayport) är jag nöjd. På samma sätt som Firewire 800 är kompatibelt med Firewire 400 bara man har rätt kabel. Och så inte mer än 4k, tack. Då kan min maskin också vara med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att utbudet av USB-C adapter och dockor med flera portar kommer att öka, ju fler datorer som använder USB-C. USB-C är ju den nya standarden. Själv har jag personligen inget emot få portar i en dator och sedan "docka" till en låda med fler portar när man är stationär. Jag ser Macbook 12" som en modern efterföljare till Apples klassiska PowerBook Duo, om än att det inte finns en docka som man skjuter in datorn i (men det kanske kommer) utan port-lådorna är en extern box med kabel som man lägger bredvid. Men nog tycker jag koncepten är rätt lika i filosofi ändå... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag tror att Apple (igen) försöker att tvinga fram utvecklingen inom laptops en hel del. Som sagts tidigare, den är mer kul än nyttig, vilket sorgligt nog gör allting rätt obstinat. Så tillvida du inte twittrar och facebookar, eller använder mail och kalender, i stort sett enbart.

 

Men den är väldigt lockande att köpa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...