Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari badbollar/fryser


iGNU

Rekommendera Poster

Hej!

 

Safari har nu börjat dumma sig på ett tråkigt förutsägbart sätt. Det händer när jag stänger en flik med någon slags media.

 

Typexempel: Öppnar Safari och går på vilken sida som helst. Öppnar en ny flik med media (youtube, facebook videos, eller rent ljud). När denna nya flik stängs så låser safari helt, badbollar, och det enda man kan göra är att stänga Safari och börja på nytt.

 

Sjukt irriterande. Har prövat lite olika grepp, återställa safari, reparera skivbehörigheter, uppdatera 'allt' som app store förelår. Hjälper icke. Konsolen visar, ibland, felmeddelanden där webkit citeras.

 

Felet kvarstår även då alla tillägg i Safari avaktiverats.

 

Någon som känner igen sig? Någon som vet vad detta beror på mer exakt? Och framför allt: finns det en lösning? (Förutom att köpa ny mac, köra senaste OS X etc - det vill jag inte, än! :) )

 

Specs: Macbook Pro 13" retina (early 2013), 8 GB ram, 250 GB SSD (20 GB ledigt), Mountain Lion 10.8.5, Safari 6.2.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Safari har nu börjat dumma sig på ett tråkigt förutsägbart sätt. Det händer när jag stänger en flik med någon slags media.

 

Typexempel: Öppnar Safari och går på vilken sida som helst. Öppnar en ny flik med media (youtube, facebook videos, eller rent ljud). När denna nya flik stängs så låser safari helt, badbollar, och det enda man kan göra är att stänga Safari och börja på nytt.

 

Sjukt irriterande. Har prövat lite olika grepp, återställa safari, reparera skivbehörigheter, uppdatera 'allt' som app store förelår. Hjälper icke. Konsolen visar, ibland, felmeddelanden där webkit citeras.

 

Felet kvarstår även då alla tillägg i Safari avaktiverats.

 

Någon som känner igen sig? Någon som vet vad detta beror på mer exakt? Och framför allt: finns det en lösning? (Förutom att köpa ny mac, köra senaste OS X etc - det vill jag inte, än! :) )

 

Specs: Macbook Pro 13" retina (early 2013), 8 GB ram, 250 GB SSD (20 GB ledigt), Mountain Lion 10.8.5, Safari 6.2.7.

20 GB ledigt.... prova att frigöra mer minne på hårddisken. Det kan vara så att det helt enkelt är för lite svängrum kvar. Du behöver hur som helst mer utrymme för annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Adware hjälpte tyvärr inte. Och jo det lutar kanske åt att byta webläsare. Synd, för jag gillar Safari! Och Apples produkter generellt.

 

(Ang. 20 GB: mindes någon rekommendation om att ha minst 10% av diskutrymmet ledigt. Men mer skadar såklart inte heller.)

 

Thanx again. /iGnu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Adware hjälpte tyvärr inte. Och jo det lutar kanske åt att byta webläsare. Synd, för jag gillar Safari! Och Apples produkter generellt.

 

(Ang. 20 GB: mindes någon rekommendation om att ha minst 10% av diskutrymmet ledigt. Men mer skadar såklart inte heller.)

 

Thanx again. /iGnu

10% är en skröna från förr. Så om du har en hårddisk på 6 TB ska du ha 10% ledigt då också...?

...

I verkligheten behöver OS X en del utrymme för processer som defragmentering, indexering, chachehantering dvs tillfälliga filer. Så ett grovt uppskattande ger 20 GB ledigt som minimum, men det är ju inte säkert att det är garanterad funktion i alla lägen även där.

...

Så hade jag vissa problem med så lite utrymme ledigt på hårddisken skulle jag frigöra mer och se om det gör skillnad. Sen kanske du lägger in mer musik, bilder, filmer eller någon app och vips har du alldeles för lite utrymme i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...