Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine: låta ny backup skriva över den gamla?


vote

Rekommendera Poster

Just nu använder jag Time Machine och en extern hårddisk för att backa upp min mac.

 

Men det ser ut som att Time Machine inte skriver över äldre versioner utan bara adderar nya backups hela tiden, vilket gör att utrymmet snabbt fylls upp helt i onödan.

Går det att ställa in så att Time Machine sparar endast EN backup, d.v.s skriver över de äldre? Vore toppen!

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine har versionshantering vilket också stödjer OS X:s versionshantering (se Pages exempelvis, det sparar flera versioner av samma dokument). Detta därför att man ska kunna gå tillbaks i tiden, därav namnet Time Machine. För en bra funktion med Time Machine så rekommenderas en extern hårddisk som är minst 1,5 gånger större än den inbyggda i OS X. När hårddisken blir fylld så tas de äldsta versionerna av filer bort. Notera nu, den tar inte bort filer som finns i en version dvs de som inte har ändrats och kommit i nya versioner. Notera även att Time Machine bara gör en säkerhetskopia av de filer och versioner som tillkommit sedan sist, så den gör inte säkerhetskopiering av samma filer igen och igen.

Så fungerar Time Machine, och vill man ha en säkerhetskopiering som fungerar på ett annat sätt då får man välja ett annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det ser ut som att Time Machine inte skriver över äldre versioner utan bara adderar nya backups hela tiden, vilket gör att utrymmet snabbt fylls upp helt i onödan.

 

 

Som Raphael skriver: Time Machine tar ingenting "i onödan".

 

Den sparar EN kopia av varje version av filerna.

Men det är klart, har du en 20 GB fil som du petar på varje dag så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu använder jag Time Machine och en extern hårddisk för att backa upp min mac.

 

Men det ser ut som att Time Machine inte skriver över äldre versioner utan bara adderar nya backups hela tiden, vilket gör att utrymmet snabbt fylls upp helt i onödan.

Går det att ställa in så att Time Machine sparar endast EN backup, d.v.s skriver över de äldre? Vore toppen!

 

Tack.

Behöver du utrymmet på disken till annat också så kan du dela upp disken i två partitioner. Då fyller Time machine den partition den tilldelats och skriver endast över den när det blir fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
kungen12321

Hur går man tillväga om man vill partionera en bärbar hårddisk i flera delar. Gäller en macbook pro med extern hårddisk som dels ska användas som backupdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man tillväga om man vill partionera en bärbar hårddisk i flera delar. Gäller en macbook pro med extern hårddisk som dels ska användas som backupdisk.

Hur tänker du nu? Tänker du ha en backup på samma disk som du arbetar på? Alltså en disk som du kanske är ovarsam med om du har bråttom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...