Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filsortering på Skrivbordet, får inte till det


TommyS

Rekommendera Poster

Jag lyckas inte få eller begripa filsorteringen på Skrivbordet, på min iMac.

 

Jag högerklickar och väljer "Sortera efter" och testar med de olika alternativen men hittar ingen systematik i det - hos mig.

 

För det första, skall sorteringen läsas kolumnvis uppifrån och ner?

Eller rad för rad, från vänster till höger?

 

Det är framförallt att snabbt hitta en skapad skärmdump som ger mig behovet.

De döps ju default till "Förval" följt av datum och tid.

 

Borde ju vara enkelt men jag får alltså inte till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorteringen är uppifrån och ner, höger till vänster. Det vill säga först fyller den kolumnen närmast högersidan och den fyller den uppifrån och ner. När den är fylld så skapas en ny kolumn till vänster om den och så håller den på tills allt är sorterat. Ändrar du sortering så görs alla kolumner om från början och den börjar längst upp till höger och sedan fyller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte få eller begripa filsorteringen på Skrivbordet, på min iMac.

 

Jag högerklickar och väljer "Sortera efter" och testar med de olika alternativen men hittar ingen systematik i det - hos mig.

 

För det första, skall sorteringen läsas kolumnvis uppifrån och ner?

Eller rad för rad, från vänster till höger?

 

Det är framförallt att snabbt hitta en skapad skärmdump som ger mig behovet.

De döps ju default till "Förval" följt av datum och tid.

 

Borde ju vara enkelt men jag får alltså inte till det.

OM du valt något sorteringsalternativ lägger sig skärmdumpen "sist" och är väldigt enkel att hitta. Problemet uppstår när det är ett "lapptäcke" på skrivbordet och dumpen lägger sig i första bästa hål.

...

Sen spelar det egentligen ingen roll utan om du snabbt ska bifoga en skärmdump tex i Safari hoppar det upp en lista och du söker bara på Skärmdump. Eller så öppnar du ett Finderfönster som bilden visar så hittar du den sista skärmdumpen längst ner i raden.

post-363-0-68245600-1436184167_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorteringen är uppifrån och ner, höger till vänster. Det vill säga först fyller den kolumnen närmast högersidan och den fyller den uppifrån och ner. När den är fylld så skapas en ny kolumn till vänster om den och så håller den på tills allt är sorterat. Ändrar du sortering så görs alla kolumner om från början och den börjar längst upp till höger och sedan fyller på.

 

OK. Märkligt att det i mitt fall t ex finns några "Förvals"-filer (dumpar) daterade 2014 i tredje kolumnen från höger och ett par stycken från 2015 - vid sortering på Skapelsedatum.

Ser ingen systematik.

 

 

OM du valt något sorteringsalternativ lägger sig skärmdumpen "sist" och är väldigt enkel att hitta. Problemet uppstår när det är ett "lapptäcke" på skrivbordet och dumpen lägger sig i första bästa hål.

...

Sen spelar det egentligen ingen roll utan om du snabbt ska bifoga en skärmdump tex i Safari hoppar det upp en lista och du söker bara på Skärmdump. Eller så öppnar du ett Finderfönster som bilden visar så hittar du den sista skärmdumpen längst ner i raden.

 

Är med på lapptäcke-kommentaren men med ett valt sorteringsalternativ skall det ju inte kunna hända.

 

Rätt, så skall man ju göra ja. Man hittar senaste skärmdumpen som du säger - för DÄR är det sorterat på skapelse/ändringsdatum så som jag önskar.

 

Att man inte kan köra cut ´n paste och slippa spara filen först för att sedan infoga på forum som t ex det här... är ju en annan fråga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är med på lapptäcke-kommentaren men med ett valt sorteringsalternativ skall det ju inte kunna hända.

 

Rätt, så skall man ju göra ja. Man hittar senaste skärmdumpen som du säger - för DÄR är det sorterat på skapelse/ändringsdatum så som jag önskar.

 

Att man inte kan köra cut ´n paste och slippa spara filen först för att sedan infoga på forum som t ex det här... är ju en annan fråga. ;)

Tja.... text är ju bara att kopiera och klistra in. Skärmdumpar är ju lite annorlunda. Men eftersom jag är van att ta skärmdumpar och slänga dem åt en massa håll så är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att man inte kan köra cut ´n paste och slippa spara filen först för att sedan infoga på forum som t ex det här... är ju en annan fråga. ;)

 

Det går utmärkt att skärmdumpa till urklipp. Läs OS X hjälptexterna så står det där: "Om du istället vill kopiera skärmavbilden till Urklipp så att du kan klistra in den i ett dokument håller du ned kontrolltangenten samtidigt som du trycker på de andra tangenterna för skärmavbildning"

 

Varför läser inte folk den utmärkta hjälpen som finns i OS X? Det tog mig typ 5 sekunder att få reda på hur man gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det går utmärkt att skärmdumpa till urklipp. Läs OS X hjälptexterna så står det där: "Om du istället vill kopiera skärmavbilden till Urklipp så att du kan klistra in den i ett dokument håller du ned kontrolltangenten samtidigt som du trycker på de andra tangenterna för skärmavbildning"

 

Varför läser inte folk den utmärkta hjälpen som finns i OS X? Det tog mig typ 5 sekunder att få reda på hur man gör...

 

Skärmdumpa till urklipp har jag inga problem med. Bekymret jag pekade på var att det på forum så som detta inte funkar. "Filformatet ej tillåtet" eller dylikt felmeddelande blir fallet - vilket ger den omständligare manövern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...