Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Music


Tompa_01

Rekommendera Poster

Undrar om jag missförstått Apple Music då det skulle vara platsen för all min musik på alla mina apple enheter när jag får dett meddelande

 

 

"Spellistor i iCloud-musikbibliotek kan endast innehålla låtar från ditt iCloud-musikbibliotek. Om du fortsätter tas Spellista NN bort från ditt iCloud-bibliotek och kommer endast att vara tillgängligt på denna dator"

post-39334-0-68202800-1436177890_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud musikbibliotek består av låtarna man köpt på iCloud, sedan består det även av låtar man har laddat upp via CD:s som man köpt från andra ställen (de låtarna ersätts av samma låt från iTunes, detta kan fungera lite svajigt då tjänsten inte alltid känner igen låten på rätt sätt). Har man sedan slagit på iCloud musikbibliotek på alla enheter så ska detta nu finnas på alla. Och som sagt, spellistorna på iCloud biblioteket kan bara innehålla musik från iCloud biblioteket.

Nu kan man lägga till låtar till iCloud-biblioteket, exempelvis låtar som strömmas från Apple Musik. Men för att det ska fungera bra så måste iCloud-biblioteket för musik vara påslaget på alla enheter.

Grundinställningen i Apple Musik är att iCloud musikbiblioteket är av, så man får gå igenom alla sina enheter och slå på det för varje om man vill använda det.

Då får man två val: Ersätt eller slå samman. Jag har inte provat ersätt, däremot så använder jag Slå samman. Då blandas lokalt sparad musik på ens enheter med det som ligger i iCloud biblioteket, och det gäller även spellistorna (man kan få dubletter av spellistor när man gör så här, men då är det ju bara att ta bort den ena).




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud musikbibliotek består av låtarna man köpt på iCloud, sedan består det även av låtar man har laddat upp via CD:s som man köpt från andra ställen (de låtarna ersätts av samma låt från iTunes, detta kan fungera lite svajigt då tjänsten inte alltid känner igen låten på rätt sätt). Har man sedan slagit på iCloud musikbibliotek på alla enheter så ska detta nu finnas på alla. Och som sagt, spellistorna på iCloud biblioteket kan bara innehålla musik från iCloud biblioteket.

 

Nu kan man lägga till låtar till iCloud-biblioteket, exempelvis låtar som strömmas från Apple Musik. Men för att det ska fungera bra så måste iCloud-biblioteket för musik vara påslaget på alla enheter.

 

Grundinställningen i Apple Musik är att iCloud musikbiblioteket är av, så man får gå igenom alla sina enheter och slå på det för varje om man vill använda det.

 

Då får man två val: Ersätt eller slå samman. Jag har inte provat ersätt, däremot så använder jag Slå samman. Då blandas lokalt sparad musik på ens enheter med det som ligger i iCloud biblioteket, och det gäller även spellistorna (man kan få dubletter av spellistor när man gör så här, men då är det ju bara att ta bort den ena).

 

 

 

 

 

Det visar sig efter kontakt med Apple Support att det är buggar i Apple Music och uppdatering kommer inom en-två veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

illuminaugust

Jag vet inte om mitt problem hör till samma fel men jag har gjort spellistor med blandade låtar från mitt egna bibliotek och Apple Music på min dator. Sen när jag går in i de listorna på mobilen syns bara de låtarna som jag har i mitt bibliotek på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om mitt problem hör till samma fel men jag har gjort spellistor med blandade låtar från mitt egna bibliotek och Apple Music på min dator. Sen när jag går in i de listorna på mobilen syns bara de låtarna som jag har i mitt bibliotek på datorn?

 

Om du inte har iCloud musikbibliotek påslaget i telefonen så blir det på det viset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

illuminaugust

 

Om du inte har iCloud musikbibliotek påslaget i telefonen så blir det på det viset.

 

Men jag har inte det nu längre. Tog det först för det lät som att det var bra men har bockat av den nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

illuminaugust

Jag stängde iallafall av det på mobilen nu, ska jag göra likadant i iTunes. Går det inte att ha på iCloud-biblioteket och ändå göra så att de Apple Music-låtarna man lägger till i spellistor på datorn går över till mobilen? För vitsen med iCloud-bib. är väl att man ska kunna ladda ner de låtar som ligger lokalt på datorn?

Thänks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

illuminaugust

jag aktiverade iCloud-biblioteket på iPhonen igen och nu är allt synkat som det ska, dvs när jag lägger till en låt i en spellista i iTunes kommer den även in i i Phone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde iallafall av det på mobilen nu, ska jag göra likadant i iTunes. Går det inte att ha på iCloud-biblioteket och ändå göra så att de Apple Music-låtarna man lägger till i spellistor på datorn går över till mobilen? För vitsen med iCloud-bib. är väl att man ska kunna ladda ner de låtar som ligger lokalt på datorn?

Thänks.

Har man iCloud biblioteket för musik påslaget så synkas alla låtar och spellistor mellan enheterna, även det som kommer från Apple Music/Musik. Om man har det avslaget så synkas bara det som ligger lokalt i iTunes biblioteket i datorn och som är markerat för synkning i iTunes när man har iOS-enheten inkopplad i datorns iTunes.

 

Så för full funktionalitet så rekommenderas att iCloud biblioteket är påslaget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visar sig efter kontakt med Apple Support att det är buggar i Apple Music och uppdatering kommer inom en-två veckor.

Det finns en uppdatering av iTunes att hämta hem nu, den fixar en del problem med matchningstjänsten och spellistor för de som haft iTunes Match tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

- Undrar om iTunes 12.2.1 låter bli att radera mina redan syncade splellistor om jag aktiverar iCloud Music Library...

 

Tills vidare låter jag därför bli... Galet drygt att den bara raderade min iPhone musik och spellistor när jag aktiverade det...

 

Vill inte uppleva det igen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Undrar om iTunes 12.2.1 låter bli att radera mina redan syncade splellistor om jag aktiverar iCloud Music Library...

 

Tills vidare låter jag därför bli... Galet drygt att den bara raderade min iPhone musik och spellistor när jag aktiverade det...

 

Vill inte uppleva det igen :P

När du slår på iCloud musikbibliotek i iPhone så ges du två valmöjligheter.

1. Slå ihop biblioteken

2. Ersätt ditt iPhone-bibliotek med iCloud biblioteket.

 

Alternativet "Ersätt" är markerat med rött och det är därmed utgångspositionen, men du kan alltså välja "Slå ihop" istället. Om du väljer "Ersätt" så inträffar det du beskriver, nämligen att dina spellistor och musik i iPhone raderas och ersätts med musiken och spellistorna som ligger på iCloud musikbibliotek.

 

Om du istället väljer att slå ihop så får du både spellistorna på iCloud och spellistorna du tidigare synkat, detta kan även innebär att du får dubletter för om den hittar samma spellista flera gånger så lägger den bara till en siffra i namnet.

 

Funktionen "Ersätt" är egentligen en bra funktion, då får du samma spellistor i telefonen som i datorn och du har tillgång till all din musik och allt ser likadant ut. Det är som att synka telefonen med iTunes i datorn första gången. Och musiken försvinner inte om du redan har musik på iTunes i datorn som hamnar i molnet. Den synkar samma information.

 

Det som kan bli krångel är med musik som inte finns i iCloud musikbibliotek och som inte finns på iTunes Store. Det vill säga om du har en låt från en skiva som Apple inte säljer på iTunes store, så finns den inte i iCloud musikbiblioteket och kan heller inte synkas. Apple Musik och iCloud musikbiblioteket kör ju mot iTunes Store.

 

Då kan du prenumerera på iTunes Match som tillåter dig att ladda upp icke-iTunes låtar, men då får du en extra kostnad.

 

Om du främst vill synka med iTunes i datorn så behöver du inte ha iCloud musikbibliotek, men då kan du inte lägga över Apple Music-låtar och Apple Music-spellistor i din iPhone eftersom den funktionen förutsätter att du har iCloud biblioteket påslaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

När du slår på iCloud musikbibliotek i iPhone så ges du två valmöjligheter.

1. Slå ihop biblioteken

2. Ersätt ditt iPhone-bibliotek med iCloud biblioteket.

 

.....

Om du främst vill synka med iTunes i datorn så behöver du inte ha iCloud musikbibliotek, men då kan du inte lägga över Apple Music-låtar och Apple Music-spellistor i din iPhone eftersom den funktionen förutsätter att du har iCloud biblioteket påslaget.

 

 

Nä det är ju det som är lite trist, att man inte kan spara Apple Music låtar i spellistor, utan att aktivera iCloud Music Library först...

 

Får väl se, kanske ska testa slå ihop ändå bara för att liksom... Well, får se!

 

Tack för infon iaf!

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det beror ju på att låtarna i Apple Music hämtas från iTunes musik alltså molnet, och det är iCloud musikbibliotek som sparar listor på låtarna. Apple Music i sig sparar ingenting utan bara strömmar musiken, det är iCloud biblioteket som är sparningstjänsten det är där den infon ligger. Och därför måste man aktivera det om man vill ha spellistor och spara låtar från Apple Music. Utan iCloud musikbibliotek så blir Apple Music enbart en strömningstjänst där du kör på de listor som finns inbyggda i tjänsten, eller radiodelen...

Det som händer när du slår ihop är att du får både ditt lokala bibliotek och iCloud musiken i molnet, men som sagt du kan även få dubletter av spellistor om iTunes lagt över sina spellistor till iCloud musikbiblioteket alltså samma som du redan synkat. Slår du ihop så tas ingenting bort utan bara läggs till, och har du spellistor redan lokalt och den hittar en spellista i iCloud som iTunes lagt till, med samma namn som den lokalt, så får den ett nummer tillagt så att man ska kunna skilja dem åt... fast det är egentligen samma spellista om du redan synkat den över lokalt innan. Kör man ersätt så uppstår inte det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Mitt största "problem" är ju att jag gör egen musik som jag har på min iPhone, och kör jag då "ersätt" försvinner ju den från min iPhone eftersom den måste synkas över iTunes på min mac...

 

Egentligen där skon klämmer, så att säga :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men om du kör "slå ihop" istället så borde det problemet inte uppstå, men du kan behöva redigera spellistor i efter hand om du får dubletter (går ju enkelt ta bort dubletterna om det skulle hända).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även detta problem, varför skall jag inte kunna lägga till låtar från apple music och låtar från egen rippade plattor till en och samma playlist? och kunna köra både på min mac och iphone?

och nej det hjälper inte om icloud biblioteket är påslaget.

 

Trist för det är just en sådan funktion som hade vart så jäkla smidig om det hade funkat, slippa ha 40 olika tjänster med musik och olika program för musik.

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att lägga dom till en och samma spellista, i iTunes på Mac så har jag blandat mellan låtar från Apple Music, från köpta album på iTunes, från CD:s med musik som finns på iTunes och från CD:s med musik som inte finns på iTunes. Allt i samma spellista. Här är ett exempel som jag gjorde för att illustrera detta...

post-13591-0-99909500-1437374941_thumb.jpg

Låt 1 är en Apple Music låt, sparad till spellistan.
Låt 2 är överförd från en CD som jag köpt, och den finns i iTunes affären också.
Låt 3 är överförd från en CD som jag köpt och som inte finns i iTunes affären (därför har den inget albumomslag...)
Låt 4 är köpt från iTunes affären.

Inget som helst problem att spela denna spellista på iTunes på Mac.

För att nu föra över denna till iPhone så behöver iCloud biblioteket vara påslaget plus att iPhone har Apple Musik tillgängligt på antingen wifi eller mobilt datanätverk. I min iPhone så har jag inte mobilt datanätverk påslaget för Apple Musik så den kan inte köra Apple Musik-låtar utan Wifi.

Vad som nu inte går, det är att om jag sparar låt 1 lokalt i Mac (hämtar ner från molnet) och sedan synkar över till iPhone så kommer iTunes att klaga och säga att Apple Musik låtar inte går att föra över. Och det beror på att den sparade lokala filen i Mac inte kan flyttas över, utan den måste strömma den från molnet i iPhone.

Anledningen är kopieringsskydd. Om man kan hämta låtar i Mac och sedan spara över till iPhone lokalt och sedan ja så går man ur tjänsten när man lämnat gratisperioden om tre månader och så har man tankat ner alla sina favoritlåtar gratis utan att ha betalat en krona för dem...

Det är en stor anledning till att Apple Musik behöver iCloud biblioteket påslaget och dessutom en fungerande internetkoppling för att det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en spellista med låtar blandade från molnet och köpta eller från CD, det som händer på en iPhone sedan (när listan väl förts över) och man har dålig internetuppkoppling eller inte internet tillgängligt, ja då hoppar den helt enkelt över molnlåtarna och spelar inte dem eftersom de strömmas/laddas ner och finns ingen ström så blir det ingen kräm (på jordgubbarna)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man ska kunna spara molnlåtarna offline i iPhone, vilket görs från iPhone, och då kan de spelas även när man inte har internet tillgängligt.

Nu vet jag att många verkar ha problem med spellistor, för en del fungerar det bra medan andra har många problem och inte får till synken. Det är väl så att tjänsten Apple Music och implementationen i iTunes inte är helt stabil än, men jag tycker det blev bra efter senaste uppgraderingen av iTunes iaf.

Ett tips jag sett om man har problem det är att växla mellan att visa alla låtar på iCloud biblioteket och att bara visa låtarna lokalt i iPhone... görs i iPhone. Att köra denna av/på några gånger verkar ha hjälpt en del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

- Någon mer som har liknande problem idag?

 

post-74999-0-58482800-1437492443_thumb.png

 

- Har startat om iTunes & har inget fel på mitt internet...

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar för mig, och just den låten också. :) Prova starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Funkar för mig, och just den låten också. :) Prova starta om datorn.

 

Det funkade sen igen, startade om datorn istället bara för att... :D

 

- Men vet inte om det var det som hjälpte eller det var något annat som iTunes tuggade med innan bara... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Music var hårt belastat igår, tydligen beroende på en MTV gala med grejjer som skickades över Apple Music... men jag märkte knappt av det faktiskt. Möjligen att det tog lite längre tid än vanligt att leta låtar, men det var det enda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Noterar att om jag spelar en av Apples spellistor, som innehåller låtar som jag själv äger, så är det min kopia av låten som spelas.

 

Har iTunes Match och iCloud-musikbibliotek påslaget och ingen musik lagrad lokalt.

 

Lite kul att höra knastret från de egenrippade vinylskivorna, i en Apple-spellista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...