Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen åtkomst till gamla Bibliotek i iPhoto 9.6.1


Minkhe

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har en MacBook Air med installerad version Yosemite 10.10.3 och iPhoto 9.6.1.

Det har vid ett par tillfällen nu inträffat ett fel i iPhoto där vi plötsligt inte kommer åt Biblioteket längre, det har inneburit att vi har fått starta ett nytt bibliotek med resultatet att vi har fått börja om från scratch och alla gamla bilder och videos är "förlorade". Detta hände idag igen och nu börjar jag bli ordentligt less på iPhotos stabilitet.

När jag startar ett nytt bibliotek och försöker växla över till det gamla så dyker meddelandet upp "Biblioteket måste uppgraderas för att fungera med den här versionen av iPhoto" men när jag trycker Uppgradera så dyker följande meddelande upp "Kan inte skriva till biblioteket XXX, kontrollera att du har behörighet att skriva till biblioteksmappen".

Tacksam om någon kan hjälpa mig med instruktioner om hur vi blir av med detta problemet och hur vi kan "rädda" innehållet i de gamla biblioteken.

Tack på förhand !

post-78046-0-12489400-1436172363_thumb.jpg

post-78046-0-74829000-1436172364_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning tyder på att det är ett problem med biblioteksfilen. Du har ingen säkerhetskopia av den på Time Machine så att du kan hämta upp en tidigare version? Det är inget ovanligt att det kan uppstå problem med filer ibland (det är därför man gör säkerhetskopior :) )...

Vad du kan prova just nu det är att köra Reparera skivbehörigheter i programmet Skivverktyg som ligger i mappen Verktygsprogram. Du bör även där köra Kontrollera hårddisken.

Prova även en säker start - det innebär att äldre cachefiler rensas från datorn m m. Säker start = håll ner shift-tangenten när du startar datorn, logga in datorn och sen starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning tyder på att det är ett problem med biblioteksfilen. Du har ingen säkerhetskopia av den på Time Machine så att du kan hämta upp en tidigare version? Det är inget ovanligt att det kan uppstå problem med filer ibland (det är därför man gör säkerhetskopior :) )...

 

Vad du kan prova just nu det är att köra Reparera skivbehörigheter i programmet Skivverktyg som ligger i mappen Verktygsprogram. Du bör även där köra Kontrollera hårddisken.

 

Prova även en säker start - det innebär att äldre cachefiler rensas från datorn m m. Säker start = håll ner shift-tangenten när du startar datorn, logga in datorn och sen starta om datorn.

Tack för snabbt svar. Dottern har dessvärre inte någon säkerhetskopia :( men vi skall försöka med de andra alternativen.

Om jag förstår dig rätt så är det inte ovanligt att biblioteken "kraschar" ?! 2 st har redan kraschat för henne men detta har aldrig hänt på vår andra MacBook.

 

Är det de senaste versionerna av iPhoto och Yoshmite vi har eller borde jag uppdatera före jag startar upp ytterligare ett nytt bibliotek ?

 

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget ovanligt att det blir fel på filer, det kan hända med vilka filer som helst, särskilt om datorn exempelvis är några år gammal och inte har underhållits. Nu fodrar visserligen en Mac mindre underhåll än en WIndows-dator, men det är ändå bra att köra Skivkontroll ibland, köra säker start ibland, och göra en översyn av filsystemet och ens filer ibland och rensa filer man inte behöver längre och maximera ens lagringsutrymme.

Själv kör jag ett program som gör detta så jag behöver inte göra så mycket själv :)... Jag kör CleanMyMac 3.
http://macpaw.com/cleanmymac

Senaste versionen av Yosemite är 10.10.4, så ni kör den näst senaste.

Ni kör senaste och sista versionen av iPhoto. Iphoto har ersatts av applikationen Bilder och iPhoto utvecklas inte längre. Men de problem som ni beskriver beror inte på programmet iPhoto, utan på att något har hänt med biblioteksfilen. Det kan tyda på problem med hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget ovanligt att det blir fel på filer, det kan hända med vilka filer som helst, särskilt om datorn exempelvis är några år gammal och inte har underhållits. Nu fodrar visserligen en Mac mindre underhåll än en WIndows-dator, men det är ändå bra att köra Skivkontroll ibland, köra säker start ibland, och göra en översyn av filsystemet och ens filer ibland och rensa filer man inte behöver längre och maximera ens lagringsutrymme.

 

Själv kör jag ett program som gör detta så jag behöver inte göra så mycket själv :)... Jag kör CleanMyMac 3.

http://macpaw.com/cleanmymac

 

Senaste versionen av Yosemite är 10.10.4, så ni kör den näst senaste.

Ni kör senaste och sista versionen av iPhoto. Iphoto har ersatts av applikationen Bilder och iPhoto utvecklas inte längre. Men de problem som ni beskriver beror inte på programmet iPhoto, utan på att något har hänt med biblioteksfilen. Det kan tyda på problem med hårddisken.

 

Suveränt bra svar - tack för hjälpen !

Hoppas det finns någon som kan hjälpa oss att rädda bilderna från de gamla biblioteken. Funderar på att helt övergå till Bilder framöver men dessvärre verkar den applikationen vara kompatibel med "Final cut Pro" där dottern kan nyttja "drag'n drop" av bilderna in till FcP likt hon kan göra från iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det inte att importera från Bilder om du öppnar vanlig import, typ Öppna fil, och sedan under "Medier" i vänster i Finder-fönstret väljer Bilder och sedan väljer programmet "Bilder" och där kan se bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Finder

Program - högerklick och välj visa innehåll

Contents

Mac OS

iPhoto

Klicka gul prick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...